Klinisch redeneren op de Terugkomdag (KR-module 5)

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken



Leerlijn korte episode zorg
Auteur

Em. prof. dr. Henk de Vries
huisars n.p.
Jolijn de Graaff
huisartsdocent
dr. Yeun Ying Wong
huisarts

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

2. Consult-basis
3. Aanvullende diagnostiek
4. Behandeling en beleid
8. Voorlichting en advies

Competenties

Medisch handelen

Leerplek

Onderwijsprogramma

Relevantie

Systematisch, bijvoorbeeld wekelijks, in een groep van huisartsen patiënten bespreken heeft veel meerwaarde. Dit gebeurt te weinig. In dit opzicht lopen we nog ver achter bij de gebruiken in de kliniek. In de opleiding kunnen we dit starten. Aios zijn hiervoor gemotiveerd: ze leren veel van elkaar. Deze besprekingen zijn vooral waardevol als ze op de juiste wijze worden gedaan. Hier volgen aanwijzingen voor de huisartsdocent.

Er is een verschil in leren in de één op één situatie in het leergesprek met de opleider (gericht op ontwikkeling van deze aios) en het bespreken van casuïstiek in de grotere groep op de terugkomdag. Het bespreken van casuïstiek op de terugkomdag ontleent zijn waarde aan de inbreng van een grotere groep. Daarbij kan het accent worden gelegd op verschillende competenties. De kerncompetentie is echter die van medisch deskundige: het klinisch redeneren.

Doel

Het doel van casuïstiekbesprekingen op de terugkomdag is het verbreden van handelingsopties (over diagnostiek, behandeling of individuele preventie) en het verdiepen en afwegen van de argumentatie daarvoor.

Gebruiksaanwijzing

Huisartsdocent en groep nemen ruim de tijd (45 min).

Er is voldoende flip-over dan wel leeg bord ruimte voor noteren van ideeën: differentiaal diagnoses, vragen en beleidsoverwegingen.

Groepsgrootte

Methode (onderwijsactiviteit):

Een aios brengt de casus in met één of meer knelpunten of vragen.

De bespreking vindt stapsgewijs plaats en volgt het geneeskundig proces bij de patiënt in de praktijk.

De groep staat bij de opeenvolgende beslissingen stil, oppert overwegingen, en draagt argumenten aan. Het doel van de bespreking is voor alle duidelijkheid niet het nemen van beslissingen.

De docent is hierbij facilitator:

- bewaken van de veiligheid in de groep: iedereen mag alles inbrengen; bijdragen van aios die je zelf minder ‘goed’ vindt niet ‘afstraffen’, maar als mening accepteren en er vragen over (laten) stellen; duidelijke misvattingen wel als zodanig benoemen

- eerlijk zijn over wat je als docent zelf niet precies weet (je kunt niet alles weten)

- bewaken van de systematiek bij de bespreking: volgens ‘het geneeskundig proces’:

Stap 1. altijd beginnen met geslacht, leeftijd, enkele zaken uit voorgeschiedenis of overige context;

Stap 2. spontaan gemelde klachten, hoofdklacht volgens aios, hulpvraag, urgentie;

Stap 3. beschrijvende anamnese en hypothesegerichte vragen incl. alarmklachten;

Stap 4. gericht lichamelijk onderzoek;

Stap 5. differentiaal diagnostische overwegingen;

Stap 6. eventueel aanvullend onderzoek;

Stap 7. eventuele kiezen van een behandeling;

Stap 8 eventuele problemen bij het verdere beloop.

(NB altijd tot slot vragen of het al bekend is hoe het verder gegaan is)

Tips voor de docenten

Bronnen

PDF - uitgebreide versie / toelichting bouwsteen door prof. dr. H. de Vries De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg


De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie