Leefstijlverandering bespreekbaar maken: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 1: Regel 1:
 +
<br />
 
{| class="infobox-leerlijn-9"
 
{| class="infobox-leerlijn-9"
! colspan="2" | <span class="infobox-titel">[[Leerlijn preventie]]</span>
+
! {{Titelbalk - Leerlijn preventie}}
 
|-
 
|-
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
 
|
 
|
Annemarie Schalkwijk<br />
+
{{auteur - Annemarie Schalkwijk|Annemarie Schalkwijk}}<br />
Louise Nooteboom
+
{{auteur - Louise Nooteboom|Louise Nooteboom}}
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
 
|
 
|
[[1e Huisartsstage]]<br />
+
{{stage - 1e Huisartsstage}}<br />
[[2e Huisartsstage]]
+
{{stage - Klinische stage}}<br />
 +
{{stage - CZ stage}}<br />
 +
{{stage - GGZ stage}}<br />
 +
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
|-
 
|-
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
 
|
 
|
[[:Category:KBA 7.2 - Leefstijl|2. Leefstijl]]
+
{{KBA 9.2 - Leefstijl}}<br />
 
|-
 
|-
|'''Competenties'''
+
|'''Competentie'''
|[[Competentiegebied 1 - Medisch handelen|1. Medisch handelen]]
+
|
[[Competentiegebied 2 - Communicatie|2. Communicatie]]<br />
+
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}<br />
[[Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen|5. Medisch handelen]]<br />
+
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}<br />
[[Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap|6. Kennis en wetenschap]]<br />
+
{{Competentiegebied 3 - Samenwerken}}<br />
[[Competentiegebied 7 - Professionaliteit|7. Professionaliteit]]
+
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}}<br />
 +
{{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}}<br />
 +
{{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}}<br />
 +
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}
 
|-
 
|-
|'''Leervorm'''
+
|'''Toepassing'''
|Praktijk
+
|
 +
{{Toepassing - Leergesprek}}<br />
 +
{{Toepassing - Praktijkleren}}<br />
 +
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}<br />
 +
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
|-
 
|-
|'''Datum'''
+
|'''Trefwoord'''
|12-02-2018
+
|
 +
Volgt
 
|}
 
|}
 +
=== Overige bouwstenen in de leerlijn ===
 +
{{Bouwstenen - Leerlijn korte episode zorg}}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
 
Na dit onderwijsprogramma ben je in staat om leefstijlverandering met de pt te bespreken en de pt te ondersteunen in dit proces. Door dit vaker te doen, ben je beter instaat om leefstijlverandering te bespreken en weet je welke barrières je hierbij kan tegenkomen en hoe je daarop moet anticiperen. Bovendien doe je ervaring op het motiverende gespreksvoering en het opstellen van een individueel zorgplan.
 
Na dit onderwijsprogramma ben je in staat om leefstijlverandering met de pt te bespreken en de pt te ondersteunen in dit proces. Door dit vaker te doen, ben je beter instaat om leefstijlverandering te bespreken en weet je welke barrières je hierbij kan tegenkomen en hoe je daarop moet anticiperen. Bovendien doe je ervaring op het motiverende gespreksvoering en het opstellen van een individueel zorgplan.

Versie van 20 jul 2018 om 16:05


Leerlijn preventie
Auteur

Annemarie Schalkwijk

Louise Nooteboom

Stage

1e Huisartsstage

Klinische stage

CZ stage

GGZ stage

2e Huisartsstage

KBA

2. Leefstijl

Competentie

Medisch handelen

Communicatie

Samenwerken

Organiseren

Maatschappelijk handelen

Kennis en wetenschap

Professionaliteit

Toepassing

Leergesprek

Praktijkleren

Onderwijsprogramma

Zelfstudie

Trefwoord

Volgt

Overige bouwstenen in de leerlijn


Relevantie

Na dit onderwijsprogramma ben je in staat om leefstijlverandering met de pt te bespreken en de pt te ondersteunen in dit proces. Door dit vaker te doen, ben je beter instaat om leefstijlverandering te bespreken en weet je welke barrières je hierbij kan tegenkomen en hoe je daarop moet anticiperen. Bovendien doe je ervaring op het motiverende gespreksvoering en het opstellen van een individueel zorgplan.

Doelen

Leefstijlverandering bespreken met de patiënt Mogelijkheden van verandering verkennen samen met patiënt In het verandertraject een ondersteunende rol spelen voor de patiëntt

Subdoelen

  • Ervaring opdoen met motiverende gespreksvoering.
  • Ervaring opdoen met het opstellen van een individueel zorgplan

Voorbereiding

  • NHG leefstijladvisering algemeen, in deze link van het NHG komt alles aan de orde. Zo staat het voorkomen of beperken van gezondheidsschade centraal en is een actieve rol van de patiënt essentieel. Huisarts en praktijkondersteuner kunnen de patiënt begeleiden bij diens zelfmanagement door:

Acties in de praktijk

  • Spreek met je Opleider en de doktersassistente af dat je graag patiënten met CZ/met een indicatie voor een leefstijlverandering op je spreekuur wil zien.
  • Spreek met je Opleider en/of POH-S over ervaringen om leefstijlverandering met de pt te bespreken.
  • Spreek met je Opleider en/of POH-S over het opstellen van een individueel zorgplan.

Bouwsteen 1

  • Selecteer een patiënt in de praktijk met:
    • een nieuwe chronische ziekte (bijv. DM2, CVRM, COPD, nierfalen)
    • een indicatie voor een leefstijlverandering (bv overgewicht/obesitas, stoppen met roken, alcohol abuses)
  • Bespreek of patiënt gemotiveerd is tot leefstijlverandering
  • Stel vast in welke veranderingsfase de patiënt zich bevind
  • Exploreer welke wensen en mogelijkheden er zijn voor verandering
  • Biedt een ondersteunende rol in het verandertraject

Bouwsteen 2

  • Bespreek met je opleider en/of POH-S:
    • Wat jouw knelpunten zijn om leestijlverandering te bespreken
    • Hoe je een patiënt gemotiveerd hebt gehouden
    • Hoe je ondersteuning biedt van leefstijlverandering bij een patiënt