Telefonische triage: is er goed getriëerd op de huisartsenpost?
Leerlijn spoedeisende zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Op de huisartsenpost werk je als huisarts met voor jou onbekende patiënten en met verschillende doktersassistentes. De doktersassistentes werken met een triage systeem (NTS), bedoelt om een goed onderscheid te maken tussen de patiënten die werkelijk gezien moeten worden en de patiënten bij wie telefonisch advies voldoende zal zijn.
Doel
Inzicht krijgen in het triagesysteem op de HAP en de werkelijke casuïstiek die je als huisarts te zien krijgt tijdens een consultdienst.
Gebruiksaanwijzing
Tijdens een dienst kort je bevindingen van de triage noteren, hier je mening over vormen en bespreken met je opleider.
Onderwijsactiviteiten
Noteer tijdens eens dienst kort van 10 consulten:
- Hoe is dit consult getrieerd?
- Vind je dit een terechte triage op basis van de gegevens verstrekt door de triagist?
- Wat zijn je bevindingen achteraf?
- Wat vind je van de triage?
Bespreek je bevindingen met de je opleider en indien mogelijk ook met de triagist. Door ook je bevindingen met de triagist te bespreken kom je mogelijk tot verrassende inzichten.
Bronnen
- Nederlandse Triage Standaard (NTS)
- Artikel Huisarts & Wetenschap “verschil tussen triage en diagnose”.
De bouwstenen in de leerlijn spoedeisende zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |