Partydrugs: verschil tussen versies
(Bouwsteen partydrugs aangemaakt) |
(Drugswheel verwerkt) |
||
Regel 2: | Regel 2: | ||
{{Header - Leerlijn spoedeisende zorg}} | {{Header - Leerlijn spoedeisende zorg}} | ||
+ | '''IN ONTWIKKELING''' | ||
{| class="infobox leerlijn-spoed" | {| class="infobox leerlijn-spoed" | ||
! {{Titelbalk - Leerlijn spoedeisende zorg}} | ! {{Titelbalk - Leerlijn spoedeisende zorg}} | ||
Regel 13: | Regel 14: | ||
{{stage - 1e Huisartsstage}} | {{stage - 1e Huisartsstage}} | ||
{{stage - Klinische stage}} | {{stage - Klinische stage}} | ||
− | |||
{{stage - GGZ stage}} | {{stage - GGZ stage}} | ||
{{stage - 2e Huisartsstage}} | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
Regel 20: | Regel 20: | ||
| | | | ||
{{KBA 2.1 - Toestandsbeeld}} | {{KBA 2.1 - Toestandsbeeld}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
| | | | ||
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}} | {{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | ||
{{Toepassing - Zelfstudie}} | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | Het recreatief en tevens problematisch drugsgebruik neemt toe. Steeds vaker komen wij artsen in aanraking met de effecten van drugsgebruik. Een achtergrond van verschillende partydrugs, de effecten en de mogelijke gevaren is hierbij essentieel. | |
=== Doel === | === Doel === | ||
− | + | Een achtergrond geven van verschillende partydrug en de mogelijke effecten. | |
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | |||
+ | '''Het drugswheel:''' spelenderwijs kennis nemen van verschillende soorten drugs en de effecten hiervan. | ||
+ | |||
+ | Het spel kan tijdens een terugkomdag gespeeld worden. Het spel met alle 36 labels spelen kan tot over een uur duren, om dit te verkorten kan van te voren met een selectie gemaakt worden (zie ook de instructies hieronder). Het bord heeft een buitenste en een binnenste ring waardoor de drugs in verschillende categorieën ingedeeld kunnen worden; bijvoorbeeld legaal/niet-legaal, voorgeschreven/niet-voorgeschreven. | ||
+ | |||
+ | <accordion parent="accordion" heading="Drugswheel instructies en templates" class="in"> | ||
+ | '''[http://www.thedrugswheel.com/game/DWG_Instructions_2_3.pdf Instructies spel (Engels):]''' | ||
+ | *[http://www.thedrugswheel.com/game/DWGDrugLabels2014_02.pdf. Druglabels:] voor het verkorten van het spel gebruik de volgende drugs: Amphetamine, Cocaïne, Methylphenidate (Ritalin), Caffeine, Nicotine, MDMA, Ecstasy, LSD, Magic mushrooms (paddo’s), Nitrous Oxide (lachgas), Cabbabis, Temazepam, Alcohol, GHB, Heroin, Tramadol, Codeïne | ||
+ | *[http://www.thedrugswheel.com/game/TheDrugsWheelGame_Descriptions_2_0.pdf Beschrijvingen] | ||
+ | *[http://www.thedrugswheel.com/downloads/TheDrugsWheelGame_blank_1_2.pdf Bord] (Gebruik een van de twee borden). | ||
+ | |||
+ | </accordion> | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | + | * [http://www.thedrugswheel.com Drugswheel] | |
{{Footer - Leerlijn spoedeisende zorg}} | {{Footer - Leerlijn spoedeisende zorg}} |
Versie van 26 jan 2021 om 15:08
IN ONTWIKKELING
Leerlijn spoedeisende zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Het recreatief en tevens problematisch drugsgebruik neemt toe. Steeds vaker komen wij artsen in aanraking met de effecten van drugsgebruik. Een achtergrond van verschillende partydrugs, de effecten en de mogelijke gevaren is hierbij essentieel.
Doel
Een achtergrond geven van verschillende partydrug en de mogelijke effecten.
Gebruiksaanwijzing
Onderwijsactiviteiten
Het drugswheel: spelenderwijs kennis nemen van verschillende soorten drugs en de effecten hiervan.
Het spel kan tijdens een terugkomdag gespeeld worden. Het spel met alle 36 labels spelen kan tot over een uur duren, om dit te verkorten kan van te voren met een selectie gemaakt worden (zie ook de instructies hieronder). Het bord heeft een buitenste en een binnenste ring waardoor de drugs in verschillende categorieën ingedeeld kunnen worden; bijvoorbeeld legaal/niet-legaal, voorgeschreven/niet-voorgeschreven.
- Druglabels: voor het verkorten van het spel gebruik de volgende drugs: Amphetamine, Cocaïne, Methylphenidate (Ritalin), Caffeine, Nicotine, MDMA, Ecstasy, LSD, Magic mushrooms (paddo’s), Nitrous Oxide (lachgas), Cabbabis, Temazepam, Alcohol, GHB, Heroin, Tramadol, Codeïne
- Beschrijvingen
- Bord (Gebruik een van de twee borden).
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn spoedeisende zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |