Dienstdoen op de huisartsenpost: verschil tussen versies
k (video opleiden op de HAP toegevoegd) |
|||
Regel 51: | Regel 51: | ||
** Inhoudelijk: medisch beleid, afspraken, kwaliteitsbeleid en veiligheid. | ** Inhoudelijk: medisch beleid, afspraken, kwaliteitsbeleid en veiligheid. | ||
− | * Bekijk de film [https://www.huisartsopleiding.nl/opleidingsprogramma/themas-en-kbas/spoedeisende-zorg/ aios op de huisartsenpost] en de [[: | + | * Bekijk de film [https://www.huisartsopleiding.nl/opleidingsprogramma/themas-en-kbas/spoedeisende-zorg/ aios op de huisartsenpost] en de [[:Media:Film opleiden op de HAP.mov|film opleiden op de HAP]] (een interview met twee van onze huisartsopleiders). |
* Wijd een leergesprek met je opleider aan het dienstdoen op de huisartsenpost. Bespreek de gang van zaken en besteed onder andere (m.b.v. [https://www.huisartsopleiding.nl/toolbox/checklist-dienstdoen-op-de-post/ checklist dienst doen op de post]) aandacht aan: | * Wijd een leergesprek met je opleider aan het dienstdoen op de huisartsenpost. Bespreek de gang van zaken en besteed onder andere (m.b.v. [https://www.huisartsopleiding.nl/toolbox/checklist-dienstdoen-op-de-post/ checklist dienst doen op de post]) aandacht aan: | ||
** collega's en medewerkers | ** collega's en medewerkers |
Versie van 20 mei 2022 om 10:24
Leerlijn spoedeisende zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Huisartsenpost |
Inhoud
Relevantie
Onderdeel van je werkzaamheden als huisarts zijn ook de diensten op de huisartsenpost. Gedurende de ANW-uren wordt zorg geleverd die niet tot de volgende dag of het volgende spreekuur kunnen wachten. Belangrijk is te weten wat je kunt verwachten op de huisartsenpost, met wie je samenwerkt en wat je mogelijkheden zijn op de post.
Rol van de huisarts
“ De huisarts ziet op de huisartsenpost meestal ernstiger en bedreigender aandoeningen dan in de huisartsenpraktijk. Vaak is er een verschil tussen de spoedbeleving van een patiënt en de medische urgentie van de hulpvraag. Het juist inschatten van de urgentie van een aandoening is daarom een belangrijke taak van de huisarts en vaak van groter belang dan het stellen van een juiste diagnose. De huisarts moet als poortwachter daarom een balans vinden tussen het zelf instellen van een behandeling en het verwijzen naar een ziekenhuis. Hiervoor heb je inzicht nodig in de positie, taken en functies van de huisartsgeneeskundige spoedzorg binnen de spoedzorgketen.” (bron: Huisartsopleiding Nederland)
Doel
Deze bouwsteen laat je kennis maken met de werkzaamheden op de huisartsenpost en geeft mogelijkheden om je voor te bereiden op het dienstdoen op de huisartsenpost.
Gebruiksaanwijzing
Door middel van een leergesprek, zelfstudie en praktijkuitvoering kun je goed voorbereid starten met het dienstdoen op de huisartsenpost.
Onderwijsactiviteiten
- Introductie op de huisartsenpost (mogelijk overlapt enige informatie met deze bouwsteen).
- Organisatie op de post (openingstijden, rooster, regels, rechten en plichten, wie is wie en wie doet wat, indeling spreekkamers);
- Praktische zaken: telefoon, videocamera, spoedkoffer, reanimatieapparatuur en ict (inloggen en werken met het medisch registratiesysteem)
- Inhoudelijk: medisch beleid, afspraken, kwaliteitsbeleid en veiligheid.
- Bekijk de film aios op de huisartsenpost en de film opleiden op de HAP (een interview met twee van onze huisartsopleiders).
- Wijd een leergesprek met je opleider aan het dienstdoen op de huisartsenpost. Bespreek de gang van zaken en besteed onder andere (m.b.v. checklist dienst doen op de post) aandacht aan:
- collega's en medewerkers
- verschillende taakvervullingen als huisarts; consultarts, visite-arts, telefoon-(regie-)arts, supervisor.
- opleidingsmogelijkheden op de huisartsenpost; leergesprek, observatieconsult, meekijk-consult, video-opnames, live-meekijkconsult middels video etc.
- diagnostische mogelijkheden en beoordeling op de huisartsenpost; point-of-care testen (Hb, gluc, CRP, d-dimeer), ECG, röntgenfoto's (op verschillende tijden van de ANW-uren).
- regionale afspraken met ketenpartners: GGZ, wijkzorg, tandarts, verloskundige etc
- regionale afspraken met SEH/ specialisten.
- Eerste kennismaking op de huisartsenpost:
- Stel jezelf voor aan de betreffende medewerkers op de huisartsenpost; triagisten, visite-assistent (chauffeur), verpleegkundig specialist etc. Toon belangstelling in hun werkzaamheden en zorg dat je weet wie je wat kan vragen indien nodig.
- Vraag aan de visite-assistent (chauffeur) of je eens in de auto mag kijken. Ga na welke mogelijkheden er zijn met betrekking tot visites en wat je dus tot je beschikking hebt.
- Kijk in de consultruimtes hoe de opzet is en hoe de verdere organisatie is. Waar kun je verschillende materialen vinden?
- Weet waar en hoe je alarm kunt slaan indien nodig.
- Bekijk onderstaande film op een terugkomdag of tijdens een leergesprek.
- Film: Consultvoering op de huisartsenpost
- In welke dokter (consult) zie jij jezelf het meest?
- Wat zijn hierbij de valkuilen?
- Welke dokter zou je het liefste zijn?
- Wat zou volgens jou de meest optimale consultvoering in deze situatie zijn die het beste bij jou past?
- Wat zijn andere factoren die je opvallen?
- Film: Consultvoering op de huisartsenpost
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn spoedeisende zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |