STARtclass jaar 1 - informatie en voorbereiding: verschil tussen versies
k |
k (Sylvia Vlak heeft pagina Voorbereiding STARtclass jaar 1 hernoemd naar STARtclass jaar 1 - informatie en voorbereiding) |
||
(16 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | {{Header - Leerlijn | + | {{Header - Leerlijn spoedeisende zorg}} |
{| class="infobox leerlijn-spoed" | {| class="infobox leerlijn-spoed" | ||
Regel 6: | Regel 6: | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
− | |||
{{Auteur - Daphne Beemsterboer}} | {{Auteur - Daphne Beemsterboer}} | ||
|- | |- | ||
Regel 26: | Regel 25: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | Als huisarts krijgen we zo nu en dan te maken met acuut zieke patiënten waarbij er snel gehandeld moet worden. In de derde maand van de opleiding krijgt de aios een STARtclass acute zorg van vier dagen aangeboden. Het vroege tijdstip van dit onderwijs in de opleiding is bedoeld om de aios zo snel mogelijk goed toegerust te laten zijn voor acute situaties. | + | Als huisarts krijgen we zo nu en dan te maken met acuut zieke patiënten waarbij er snel gehandeld moet worden. In de derde maand van de opleiding krijgt de aios een STARtclass acute zorg van vier dagen aangeboden. Het vroege tijdstip van dit onderwijs in de opleiding is bedoeld om de aios zo snel mogelijk goed toegerust te laten zijn voor acute situaties. Deze STARtclass bereidt aios voor op te leveren spoedzorg in de huisartsenpraktijk, zowel overdag als tijdens diensten in de avond, nacht en weekend op de HAP. Het is een intensieve, praktische cursus waarin aios leren hoe je patiënten met acute klachten en traumaslachtoffers opvangt en behandelt. |
+ | |||
+ | Daarbij wordt uitgegaan van de 'ABCDE-benadering'; het stap voor stap beoordelen van het toestandsbeeld van de patiënt. Deze werkwijze is de basis voor de beslissingen die men neemt en de handelingen die men uitvoert. Er wordt geoefend in kleine groepen onder leiding van ervaren klinische docenten en gewerkt met fantomen en simulatiepatiënten. Op de cursuslocatie, [https://www.scholamedica.nl/contact Schola Medica in Utrecht], zijn de omstandigheden realistisch nagebootst. Na afloop ontvangt elke aios een deelnamecertificaat en een certificaat van de in de cursus opgenomen BLS/AED training. Dat certificaat is nodig om op de HAP werkzaam te mogen zijn. | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
− | Deze bouwsteen is een verwijzing naar de STARtclass | + | Deze bouwsteen is een verwijzing naar de [https://www.scholamedica.nl/cursussen/aios/startclass-huisartsgeneeskunde-jaar-1 STARtclass Huisartsgeneeskunde jaar 1] van Schola Medica. Deze STARtclass beoogt; |
− | * | + | * Dat de cursist het toestandsbeeld kan vaststellen van een patiënt met acute ziektebeelden met behulp van de ABCDE-methode. |
− | * | + | * Dat de cursist de noodzakelijke handelingen kan uitvoeren die bij een patiënt met een acuut ziektebeeld horen. |
− | * | + | * Dat de cursist bij het klinische redeneren de urgentie en het toestandsbeeld kan bepalen in plaats van alleen diagnose-gericht te denken. |
− | * | + | * Dat de cursist op professionele wijze kan omgaan met emoties, angst en ongerustheid van de patiënt en oog heeft voor ieders veiligheid. |
− | * | + | * Dat de cursist op het juiste moment en de juiste wijze de ketenpartners of medisch specialist informeert en/of inschakelt . |
+ | * Dat de cursist de eerste keuze (spoed)medicatie toedient in de correcte dosering en op adequate wijze, passend bij de pijnscore en het ziektebeeld. | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | Dit is een overzicht betreffende de voorbereiding voor STARtclass jaar 1 | + | Dit is een overzicht betreffende de voorbereiding voor STARtclass Huisartsgeneeskunde jaar 1. |
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | Deze bouwsteen kan helpen bij het voorbereiden van de STARtclass. | + | Deze bouwsteen kan helpen bij het voorbereiden van de STARtclass Huisartsgeneeskunde jaar 1. |
Benodigde voorkennis: | Benodigde voorkennis: | ||
* [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/nhg-standpunt_huisarts_en_spoedzorg.pdf NHG standpunt Huisarts en Spoedzorg] | * [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/nhg-standpunt_huisarts_en_spoedzorg.pdf NHG standpunt Huisarts en Spoedzorg] | ||
− | * [https:// | + | * [https://richtlijnen.nhg.org/behandelrichtlijnen/geneesmiddelen-en-zuurstof-spoedeisende-situaties#volledige-tekst NHG behandelrichtlijn geneesmiddelen en zuurstof in spoedeisende situaties] |
− | * [https://de-nts.nl/ | + | * [https://de-nts.nl/ Nederlandse Triage Standaard] |
− | + | Voorbereidingstijd circa 10 uur. Lees hiervoor de bij het [https://www.scholamedica.nl/cursussen/aios/startclass-huisartsgeneeskunde-jaar-1 programma] horende [https://www.scholamedica.nl/kennisbank eBooks] van Schola Medica. Om deze goed te kunnen lezen op elk device, raadt Schola Medica aan eerst de gratis [[:Bestand:Thorium Reader, handleiding.pdf|eReader Thorium]] te downloaden. | |
− | * | + | |
− | * | + | === Resultaten === |
+ | Deze STARtclass wordt afgesloten met twee korte praktijkbeoordelingen (KPB's). Als deze onvoldoende worden beoordeeld, krijgt de aios een herkansing. | ||
+ | <br /><br /> | ||
+ | Schola Medica meldt aan het instituut: | ||
+ | * aanwezigheid aios; | ||
+ | * welke aios na een 3<sup>e</sup> KPB nog beneden verwacht niveau zit/waar nog zorgen over zijn. | ||
+ | Als een aios (een deel van) de STARtclass heeft gemist, beslist de teamleider of deze onderdelen ingehaald moeten worden. | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
* [https://www.scholamedica.nl/cursussen/aios/13-startclass-huisartsgeneeskunde-jaar-1 Schola Medica] | * [https://www.scholamedica.nl/cursussen/aios/13-startclass-huisartsgeneeskunde-jaar-1 Schola Medica] | ||
* [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/nhg-standpunt_huisarts_en_spoedzorg.pdf NHG standpunt Huisarts en Spoedzorg] | * [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/nhg-standpunt_huisarts_en_spoedzorg.pdf NHG standpunt Huisarts en Spoedzorg] | ||
− | * [https:// | + | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=248 NHG triagewijzer] |
− | * [https://de-nts.nl | + | * [https://de-nts.nl/ Nederlandse Triage Standaard] |
{{Footer - Leerlijn spoedeisende zorg}} | {{Footer - Leerlijn spoedeisende zorg}} |
Huidige versie van 4 nov 2022 om 18:27
Leerlijn spoedeisende zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Als huisarts krijgen we zo nu en dan te maken met acuut zieke patiënten waarbij er snel gehandeld moet worden. In de derde maand van de opleiding krijgt de aios een STARtclass acute zorg van vier dagen aangeboden. Het vroege tijdstip van dit onderwijs in de opleiding is bedoeld om de aios zo snel mogelijk goed toegerust te laten zijn voor acute situaties. Deze STARtclass bereidt aios voor op te leveren spoedzorg in de huisartsenpraktijk, zowel overdag als tijdens diensten in de avond, nacht en weekend op de HAP. Het is een intensieve, praktische cursus waarin aios leren hoe je patiënten met acute klachten en traumaslachtoffers opvangt en behandelt.
Daarbij wordt uitgegaan van de 'ABCDE-benadering'; het stap voor stap beoordelen van het toestandsbeeld van de patiënt. Deze werkwijze is de basis voor de beslissingen die men neemt en de handelingen die men uitvoert. Er wordt geoefend in kleine groepen onder leiding van ervaren klinische docenten en gewerkt met fantomen en simulatiepatiënten. Op de cursuslocatie, Schola Medica in Utrecht, zijn de omstandigheden realistisch nagebootst. Na afloop ontvangt elke aios een deelnamecertificaat en een certificaat van de in de cursus opgenomen BLS/AED training. Dat certificaat is nodig om op de HAP werkzaam te mogen zijn.
Doel
Deze bouwsteen is een verwijzing naar de STARtclass Huisartsgeneeskunde jaar 1 van Schola Medica. Deze STARtclass beoogt;
- Dat de cursist het toestandsbeeld kan vaststellen van een patiënt met acute ziektebeelden met behulp van de ABCDE-methode.
- Dat de cursist de noodzakelijke handelingen kan uitvoeren die bij een patiënt met een acuut ziektebeeld horen.
- Dat de cursist bij het klinische redeneren de urgentie en het toestandsbeeld kan bepalen in plaats van alleen diagnose-gericht te denken.
- Dat de cursist op professionele wijze kan omgaan met emoties, angst en ongerustheid van de patiënt en oog heeft voor ieders veiligheid.
- Dat de cursist op het juiste moment en de juiste wijze de ketenpartners of medisch specialist informeert en/of inschakelt .
- Dat de cursist de eerste keuze (spoed)medicatie toedient in de correcte dosering en op adequate wijze, passend bij de pijnscore en het ziektebeeld.
Gebruiksaanwijzing
Dit is een overzicht betreffende de voorbereiding voor STARtclass Huisartsgeneeskunde jaar 1.
Onderwijsactiviteiten
Deze bouwsteen kan helpen bij het voorbereiden van de STARtclass Huisartsgeneeskunde jaar 1.
Benodigde voorkennis:
- NHG standpunt Huisarts en Spoedzorg
- NHG behandelrichtlijn geneesmiddelen en zuurstof in spoedeisende situaties
- Nederlandse Triage Standaard
Voorbereidingstijd circa 10 uur. Lees hiervoor de bij het programma horende eBooks van Schola Medica. Om deze goed te kunnen lezen op elk device, raadt Schola Medica aan eerst de gratis eReader Thorium te downloaden.
Resultaten
Deze STARtclass wordt afgesloten met twee korte praktijkbeoordelingen (KPB's). Als deze onvoldoende worden beoordeeld, krijgt de aios een herkansing.
Schola Medica meldt aan het instituut:
- aanwezigheid aios;
- welke aios na een 3e KPB nog beneden verwacht niveau zit/waar nog zorgen over zijn.
Als een aios (een deel van) de STARtclass heeft gemist, beslist de teamleider of deze onderdelen ingehaald moeten worden.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn spoedeisende zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |