Top 20 veel voorkomende klachten: verschil tussen versies
k |
(Tekst van alineas verschoven zodat titel van kopje past bij de tekst eronder. Verder enkele tekstuele verbeteringen doorgevoerd.) |
||
Regel 26: | Regel 26: | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | De huisartsgeneeskunde is een breed vak, zeker ook medisch inhoudelijk. Om de net gestarte aios grip te laten krijgen op de veel voorkomende klachten in de huisartsenpraktijk vind je hieronder een lijst met de top 20 uit 2014 | + | De huisartsgeneeskunde is een breed vak, zeker ook medisch inhoudelijk. Om de net gestarte aios grip te laten krijgen op de veel voorkomende klachten in de huisartsenpraktijk, vind je hieronder een lijst met de top 20 uit 2014. Deze lijst van het Nivel betreft de top 20 problemen (voor mannen en vrouwen) die geregistreerd zijn door de huisarts of praktijkondersteuner, zowel telefonisch als op het spreekuur. |
+ | |||
+ | Veelvoorkomend wil zeggen dat ook de chronische zorg op deze lijst ruim vertegenwoordigd is, waarvan tegenwoordig een groot deel door de POH is overgenomen. Veelvoorkomend wil niet zeggen dat het om de grootste incidenties gaat, daarvoor kun je terecht bij de bouwsteen 'Top 50 incidentie'. | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
− | + | De aios kent de meest voorkomende klachten in de huisartsenpraktijk en wordt gestimuleerd om kennishiaten op dit gebied aan te pakken. | |
=== Onderwijsactiviteit === | === Onderwijsactiviteit === | ||
− | Deze opdracht | + | Deze opdracht leent zich het best voor zelfstudie en voor het bepalen van persoonlijke leerdoelen in het [[IOP]]. |
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | Aios vullen de lijst in | + | Aios vullen de lijst in en beoordelen hun kennis en vaardigheden betreffende de onderwerpen uit deze lijst met een cijfer. Aios bespreken de ingevulde lijsten op de TKD. Een vraag die daarbij aan de orde kan komen is: ‘In hoeverre beïnvloeden klinische ervaringsjaren voorafgaand aan de huisartsenopleiding de huidige kennis en vaardigheden?’. De ingevulde lijst kan ook worden besproken met de hao, en ter inspiratie dienen voor het [[IOP]]. |
=== Literatuurbron/Link === | === Literatuurbron/Link === |
Versie van 28 feb 2019 om 16:53
Leerlijn korte episode zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competentie | |
Toepassing |
Inhoud
Relevantie
De huisartsgeneeskunde is een breed vak, zeker ook medisch inhoudelijk. Om de net gestarte aios grip te laten krijgen op de veel voorkomende klachten in de huisartsenpraktijk, vind je hieronder een lijst met de top 20 uit 2014. Deze lijst van het Nivel betreft de top 20 problemen (voor mannen en vrouwen) die geregistreerd zijn door de huisarts of praktijkondersteuner, zowel telefonisch als op het spreekuur.
Veelvoorkomend wil zeggen dat ook de chronische zorg op deze lijst ruim vertegenwoordigd is, waarvan tegenwoordig een groot deel door de POH is overgenomen. Veelvoorkomend wil niet zeggen dat het om de grootste incidenties gaat, daarvoor kun je terecht bij de bouwsteen 'Top 50 incidentie'.
Doel
De aios kent de meest voorkomende klachten in de huisartsenpraktijk en wordt gestimuleerd om kennishiaten op dit gebied aan te pakken.
Onderwijsactiviteit
Deze opdracht leent zich het best voor zelfstudie en voor het bepalen van persoonlijke leerdoelen in het IOP.
Gebruiksaanwijzing
Aios vullen de lijst in en beoordelen hun kennis en vaardigheden betreffende de onderwerpen uit deze lijst met een cijfer. Aios bespreken de ingevulde lijsten op de TKD. Een vraag die daarbij aan de orde kan komen is: ‘In hoeverre beïnvloeden klinische ervaringsjaren voorafgaand aan de huisartsenopleiding de huidige kennis en vaardigheden?’. De ingevulde lijst kan ook worden besproken met de hao, en ter inspiratie dienen voor het IOP.
Literatuurbron/Link
De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |