Leerlijn spoedeisende zorg: verschil tussen versies
k (medewerkers) |
k (medewerkers toegevoegd) |
||
Regel 10: | Regel 10: | ||
'''Leerlijnmedewerkers'''<br /> | '''Leerlijnmedewerkers'''<br /> | ||
[[Gebruiker:Daphne Beemsterboer|Daphne Beemsterboer]], Huisarts | [[Gebruiker:Daphne Beemsterboer|Daphne Beemsterboer]], Huisarts | ||
+ | |||
+ | Gerard de Bruijn, Huisarts | ||
+ | |||
+ | Cindy Netten, Huisarts | ||
+ | |||
+ | Rob Corsten, Huisarts | ||
+ | |||
+ | Renee Wiersma, Huisarts | ||
+ | |||
+ | Kathy van den Boom, Huisarts | ||
|} | |} | ||
Versie van 21 aug 2020 om 14:23
Leerlijn spoedeisende zorg |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerkers Gerard de Bruijn, Huisarts Cindy Netten, Huisarts Rob Corsten, Huisarts Renee Wiersma, Huisarts Kathy van den Boom, Huisarts |
Inhoud
Doel
De aios wordt in de gelegenheid gesteld om zich gedurende de opleiding te bekwamen in de spoedeisende zorg zoals die door de huisarts beheerst dient te worden. Hierbij wordt uitgegaan van de vastgestelde kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA’s).
Subdoel
De huisarts is, naast de ambulancedienst en de SEH, een belangrijke schakel in de eerstelijns spoedzorgketen. Omdat spoedeisende zorg slechts een klein deel van het huisartsenvak beslaat, blijven de momenten waarop (hoog)urgente zorg geleverd moet worden vaak spannend. Een subdoel van deze leerlijn is daarom de aios stevig in het zadel te zetten, zodat de spanning te hanteren is. Dit wordt bereikt door herhaling en aandacht voor implementatie van de opgedane kennis en vaardigheden.
Er zal aandacht zijn voor het verschil in mindset tussen reguliere dagzorg en spoedeisende zorg, waarbij een switch wordt gemaakt van “diagnostiek-denken” naar “urgentie-denken”.
Onderdelen van deze mindset zijn ook regie (durven) nemen, co-werkers aansturen, werktempo en communicatie. Tevens is er aandacht voor de positie van de huisarts in de spoedzorgketen en de ontwikkeling hiervan in de toekomst.
Het skelet van deze leerlijn wordt neergezet in de eerste 6 maanden. Er wordt een programma aangereikt waarin de basis wordt gelegd op gebied van kennis, vaardigheden en “omgaan met spoedzorg”. De aios krijgt gereedschap aangeboden voor de eerste zelfstandige dagen en week, zodat de aios zich veilig voelt “alleen op de praktijk” en de hao de aios “alleen op de praktijk” durft te laten.
Na deze eerste periode zijn herhaling, het opdoen van ervaring en het bespreken van deze ervaring van belang voor het verdere leerproces. Dit krijgt vorm in het doen van ANW-diensten, thema-leergesprekken met de hao en casuïstiek-besprekingen op de terugkomdagen (bijvoorbeeld volgens de step-by-step-methode). Verder zal er thema-onderwijs worden georganiseerd, eventueel in samenwerking met andere leerlijnen, gezien er geregeld raakvlakken zijn met de spoedeisende zorg.
Het doen van het aantal verplichte diensten (2 x 20) verdient aandacht in beide huisartsenstages, omdat het belangrijk is dat de aios de kans krijgt zich veilig te gaan voelen binnen de spoedeisende zorg. Het behalen van deze dienstnorm is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van zowel de aios als de hao. Door bij de registratie van iedere dienst te specificeren wat elke dienst gezien is, kan aan het eind van de eerste huisartsenstage goed inzicht worden verkregen op welk gebied onvoldoende ervaring is opgedaan. Zo kunnen doelen worden gesteld voor de klinische stages en voor het tweede jaar in de huisartsenpraktijk. Houd je registratie van de diensten bij in het e-portfolio
Het onderwijs op de terugkomdagen is interactief en indien mogelijk zal een expert aanwezig zijn als consulent. Op deze wijze blijft de focus liggen op de huisartsgeneeskunde.
1e Huisartsstage | 2e Huisartsstage | ||
---|---|---|---|
1e + 2e trimester | na 9e maand | 1 e kwartaal | 5 mnd v einde |
|
|
Zie Thema Spoedeisende Zorg van huisartsopleiding Nederland
Bouwstenen
E-learning
Consult- en visite arts
1. Stelt het toestandsbeeld vast van een patiënt met acute ziektebeelden met behulp van de ABCDE systematiek en voert daarbij de noodzakelijke handelingen uit. | Competenties |
---|---|
|
|
- Acute psychiatrie
- Acute spel
- Geneesmiddelen en zuurstof in spoedsituaties
- Infectieziekten
- Kleine traumata
- Palliatieve fase - pijn
- Palliatieve fase - veelvoorkomende symptomen
- Palliatieve sedatie - indicatie en uitvoering
- Partydrugs
- STARtclass jaar 1 - informatie en voorbereiding
- STARtclass jaar 2 - informatie en voorbereiding
- STARtclass jaar 3 - informatie en voorbereiding
- Traumatische wonden
2. Handelt getrieerde consulten en visites naar urgentie af. | Competenties |
---|---|
|
|
- Communiceren in acute situaties
- Telefonische triage: in de opleidingspraktijk
- Telefonische triage: is er goed getriëerd op de huisartsenpost?
3. Legt bevindingen, diagnose en beleid vast en draagt deze helderover. | Competenties |
---|---|
|
|
4. Superviseert gedelegeerde taken. | Competenties |
---|---|
|
|
-
5. Rapporteert voorkomende incidenten en analyseert deze op verbeterpunten in de acute zorgverlening. | Competenties |
---|---|
|
|
6. Bewaakt de vlotte afhandeling van de patiëntenstroom met als doel veilige, doelmatige en overbruggende zorg. | Competenties |
---|---|
|
|
7. Bepaalt het medisch beleid in samenwerking met andere (para)medische hulpverleners en mantelzorgers. | Competenties |
---|---|
|
|
- Acute zorg ouderen: Senioren Spoed Spel
- COVID-19
- Crisisopname ouderen
- De spoedzorg in jouw opleidingspraktijk
- Dienstdoen op de huisartsenpost
- Links naar handige websites voor de acute zorg
8. Handelt visites af conform de regelgeving ten aanzien van spoedritten. | Competenties |
---|---|
|
|
Telefoonarts
9. Trieert telefonisch, stelt de urgentie vast, bepaalt het medisch beleid en geeft instructies in begrijpelijke taal. | Competenties |
---|---|
|
|
- Telefonische triage: is er goed getriëerd op de huisartsenpost?
- Telefonische triage: oefenen met NTS
- Telefonische triage: op de huisartsenpost
10. Autoriseert binnen de tijdsnorm het handelen van de triage assistent. | Competenties |
---|---|
|
|
11. Fungeert als eerste aanspreekpunt voor SEH, ambulance, apotheek, GGZ, thuiszorg en politie. | Competenties |
---|---|
|
|
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |