Diabetes en ramadan - Medicatie en leefstijl: verschil tussen versies
k |
k (Sylvia Vlak heeft pagina Diabetes en ramadan - Is aanpassing van diabetesmedicatie en leefstijl noodzakelijk? hernoemd naar Diabetes en ramadan - Medicatie en leefstijl) |
||
(6 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{Header - Leerlijn chronische zorg}} | |
+ | |||
{| class="infobox leerlijn-chron" | {| class="infobox leerlijn-chron" | ||
! colspan="2" | <span class="infobox-titel">[[Leerlijn chronische zorg]]</span> | ! colspan="2" | <span class="infobox-titel">[[Leerlijn chronische zorg]]</span> | ||
Regel 17: | Regel 18: | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
{{KBA 3.7 - Gezamenlijke besluitvorming}} | {{KBA 3.7 - Gezamenlijke besluitvorming}} | ||
|- | |- | ||
Regel 26: | Regel 24: | ||
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}} | {{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}} | ||
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}} | {{Competentiegebied 4 - Organiseren}} | ||
− | {{ | + | {{Aandachtsgebied - Diversiteit}} |
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
Regel 36: | Regel 34: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | Tijdens de ramadan verandert voor de bijna 900.000 in Nederland moslims veel: de tijd waarop men opstaat, waarop men eet, het aantal maaltijden, de hoeveelheid calorieën, de hoeveelheid koolhydraten en eventueel lichamelijke activiteit. Als gevolg daarvan is er een verhoogde kans op ontregeling van de diabetes. Zowel voor de patiënt als voor de behandelaars is diabetes en ramadan een lastige combinatie. | + | Tijdens de ramadan verandert voor de bijna 900.000 in Nederland moslims veel: de tijd waarop men opstaat, waarop men eet, het aantal maaltijden, de hoeveelheid calorieën, de hoeveelheid koolhydraten en eventueel lichamelijke activiteit. Als gevolg daarvan is er een verhoogde kans op ontregeling van de diabetes. Zowel voor de patiënt als voor de behandelaars is diabetes en ramadan een lastige combinatie. Om de patiënt adequaat te adviseren over medicatie(aanpassingen) en leefstijl is het van belang dat de huisarts op de hoogte is van te nemen maatregelen tijdens ramadan. |
=== Doelen === | === Doelen === | ||
− | In deze bouwsteen | + | In deze bouwsteen wordt onderwijsmateriaal aangereikt dat betrekking heeft op leefstijladvisering en medicamenteuze aanpassingen in de medicatie tijdens de ramadan. |
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
* Bestudeer de literatuur | * Bestudeer de literatuur | ||
− | * Beantwoord de | + | * Beantwoord de vragen over diabetesmedicatie en ramadan uit de PowerPointpresentatie |
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | Deze bouwsteen kan gebruikt worden voor zelfstudie/achtergrondinformatie, tijdens het leergesprek maar ook als onderwijsprogramma tijdens de | + | Deze bouwsteen kan gebruikt worden voor zelfstudie/achtergrondinformatie, tijdens het leergesprek maar ook als onderwijsprogramma tijdens de terugkomdag. |
==== Presentatie/Vragenlijst ==== | ==== Presentatie/Vragenlijst ==== | ||
Regel 52: | Regel 50: | ||
==== Literatuur ==== | ==== Literatuur ==== | ||
− | * [https://www.diabetesfederatie.nl/diabetes-en-ramadan NDF, Brochure adviezen voor behandelaars, medicatiekaart, Poster, Flyer] | + | * [https://www.diabetesfederatie.nl/ndf-toolkit-persoonsgerichte-diabeteszorg/diabetes-en-ramadan NDF, Brochure adviezen voor behandelaars, medicatiekaart, Poster, Flyer] |
* http://www.diabetes2.nl/nl/diabetesspreekuur/diabetes_en_/ramadan.html | * http://www.diabetes2.nl/nl/diabetesspreekuur/diabetes_en_/ramadan.html | ||
* [https://www.ntvg.nl/artikelen/diabetes-en-ramadan Ahdi M, Malki F, van Oosten W, Gerdes VE, Meesters EW. Ned Tijdschr Geneeskd. 2008;152:1871-4.] | * [https://www.ntvg.nl/artikelen/diabetes-en-ramadan Ahdi M, Malki F, van Oosten W, Gerdes VE, Meesters EW. Ned Tijdschr Geneeskd. 2008;152:1871-4.] | ||
{{Footer - Leerlijn chronische zorg}} | {{Footer - Leerlijn chronische zorg}} |
Huidige versie van 26 jan 2022 om 12:34
Leerlijn chronische zorg | |
---|---|
Auteur |
Paul Janssen |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Tijdens de ramadan verandert voor de bijna 900.000 in Nederland moslims veel: de tijd waarop men opstaat, waarop men eet, het aantal maaltijden, de hoeveelheid calorieën, de hoeveelheid koolhydraten en eventueel lichamelijke activiteit. Als gevolg daarvan is er een verhoogde kans op ontregeling van de diabetes. Zowel voor de patiënt als voor de behandelaars is diabetes en ramadan een lastige combinatie. Om de patiënt adequaat te adviseren over medicatie(aanpassingen) en leefstijl is het van belang dat de huisarts op de hoogte is van te nemen maatregelen tijdens ramadan.
Doelen
In deze bouwsteen wordt onderwijsmateriaal aangereikt dat betrekking heeft op leefstijladvisering en medicamenteuze aanpassingen in de medicatie tijdens de ramadan.
Onderwijsactiviteiten
- Bestudeer de literatuur
- Beantwoord de vragen over diabetesmedicatie en ramadan uit de PowerPointpresentatie
Gebruiksaanwijzing
Deze bouwsteen kan gebruikt worden voor zelfstudie/achtergrondinformatie, tijdens het leergesprek maar ook als onderwijsprogramma tijdens de terugkomdag.
Presentatie/Vragenlijst
Diabetes en Ramadan - 7 vragen.pptx
Literatuur
- NDF, Brochure adviezen voor behandelaars, medicatiekaart, Poster, Flyer
- http://www.diabetes2.nl/nl/diabetesspreekuur/diabetes_en_/ramadan.html
- Ahdi M, Malki F, van Oosten W, Gerdes VE, Meesters EW. Ned Tijdschr Geneeskd. 2008;152:1871-4.
De bouwstenen in de leerlijn chronische zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Auteur - Paul Janssen
- Auteur - Charlotte van der Hulst
- Auteur - Elly Smids
- Auteur - Judith Tjin-a-Ton
- 1e Huisartsstage
- 2e Huisartsstage
- KBA 3.7 - Gezamenlijke besluitvorming
- Leerlijn chronische zorg
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Aandachtsgebied - Diversiteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie