Het consult loopt vast, ondanks voldoende zekerheid over huisartsgeneeskundige kennis, vaardigheid en KR (KR-module 3): verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(13 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 7: Regel 7:
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
 
|
 
|
Prof. dr. {{auteur - Henk de Vries}}emeritus hoogleraar huisartsgeneeskunde <br />
+
em. prof. dr. {{auteur - Henk de Vries}}
{{Auteur - Yeun Ying Wong}}
+
dr. {{Auteur - Yeun Ying Wong}}
 +
{{Auteur - Jolijn de Graaff}}
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
 
|
 
|
 
{{stage - 1e Huisartsstage}}
 
{{stage - 1e Huisartsstage}}
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
Regel 28: Regel 28:
 
{{Toepassing - Leergesprek}}
 
{{Toepassing - Leergesprek}}
 
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 
{{Toepassing - Praktijkleren}}
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
 
|}
 
|}
=== Relevantie en doel ===
 
Deze module gaat in op de reflectiekant van de onzekerheid: hoe de aios in het algemeen met onzekerheid in het klinisch redeneren omgaat en biedt een aantal aandachtspunten waar aios en opleider samen op systematische manier bij stil kunnen staan.
 
  
=== Gebruiksaanwijzing ===
+
=== Inleiding ===
Lees (opnieuw) casus A (een meisje met uwi en pijn in flank).  
+
Er zijn diverse redenen waardoor een consult (achteraf gezien) niet soepel loopt. Het klinisch redeneren kan geblokkeerd raken door een gevoel van onzekerheid. Het gaat daarbij niet om medische kennis (de aios wéét achteraf wel wat zij ‘volgens de boekjes’ zou moeten doen), maar het lukt de aios op dat moment ''niet'' om '''een beslissing of de regie te nemen, te prioriteren, of los te laten, dan wel haar verantwoordelijkheid te nemen,''' enzovoorts.
  
In deze casus A gaat in op de diverse onzekerheidsfactoren die de aios parten speelt tijdens op het oog een simpele medische casus, en hoe de hao hiermee om kan gaan met onderstaande analyse lijst.
+
De aios benoemt dit veelal als ‘onzeker zijn’. De opleider kan dit opvallen als een 'moment van verbazing' over het denken/handelen van de aios.
  
=== Onderwijsactiviteiten ===
+
==== Voorbeelden van 'onzekerheid' bij de aios ====
Deze stap volgt na direct na de eerste analyse uit module 1.  
+
Hieronder volgen enkele voorbeelden die de opleider (en aios) aanleiding kunnen geven om de onzekerheid bij het klinisch redeneren na te bespreken. Het leergesprek is dé plek om een consult, waarin - of waarna - onzekerheid optreedt, te analyseren (zie analyse lijst).
  
- Reflecteer in een leergesprek bij een vastgelopen casus de onzekerheden van de aios.  
+
'''Consultatie van opleider:'''
 +
*    de aios vraagt alleen bevestiging (weet het soms beter dan opleider!)
 +
*    de aios vraagt de opleider heel weinig….
 +
*    ……..
 +
'''Het patiëntenconsult''':
 +
*    wordt rommelig na de intake en vraagverheldering…..
 +
*    de aios ‘vergeet’ een essentieel onderzoek te doen…..
 +
*    de aios vertelt de patiënt dat afwachten de beste optie is, maar ….”u kunt ook”…
 +
*    de aios verwijst de patiënt toch, terwijl verloop van consult en klacht daar niet om vraagt
 +
*    ……….
 +
'''De observatie door opleider/ aios dat:'''
 +
*    de aios uitgeput raakt na een paar maanden als (h)aios
 +
* de aios na 4 maanden nog het liefst alles nabespreekt
 +
*    de aios niet kan slapen na een visite
 +
* ...........
  
- Pak de onderstaande lijst (uitklap) erbij en sta stil bij mogelijke oorzaken wat van invloed heeft op de aanpak van de aios op haar casus. 
+
=== Relevantie ===
<div class="panel-group" id="accordion">
+
Deze momenten van ''verbazing'' over het handelen van een aios zijn belangrijke momenten om na te bespreken. Wat gebeurt er bij de aios op dat moment? Welke factoren spelen mee en waarom hebben ze deze uitwerking op de aios? Reflectie en feedback op die momenten is leerzaam voor de aios (en vaak ook voor de opleider)
<accordion parent="accordion" heading="Vragen ter analyse reflectie onzekerheid klinisch redeneren">
 
(zie ook het communicatiewiel):
 
  
 +
=== Onderwijsactiviteiten ===
 +
* Constateer samen met de aios waar het probleem (“het klinisch redeneren werd verstoord”) voelbaar en/of zichtbaar werd. Hierbij is het belangrijk dat de aios niet een probleem wordt aangepraat! (= flinke valkuil voor opleiders!)
 +
 +
* Met de '''lijst''' in de onderstaande uitklapbalk onderzoeken de opleider en aios samen welke factoren de verstoring hebben veroorzaakt. De aios moet hier vrijuit kunnen terugkijken/reflecteren op de situatie en zal wikken en wegen… Dit is een proces. En kost dus tijd.
 +
 +
* Bespreek wat de aios kan helpen om de volgende keer beter voorbereid te zijn (zie ook nabespreking in leergesprek in het voorbeeld [[:Bestand:Casus def KR reflectie onzekerheid uwi dec 2020 yw.pdf|casus A]]). ''' '''
 +
<div class="panel-group" id="accordion"><accordion parent="accordion" heading="Vragen ter analyse reflectie onzekerheid klinisch redeneren">
 +
(deze lijst heeft grote overeenkomsten met ‘het Communicatiewiel’ - APC, jaar 3; en is niet compleet...):
 
   A. In hoeverre spelen persoonlijke factoren bij jou een rol?
 
   A. In hoeverre spelen persoonlijke factoren bij jou een rol?
 
Bijvoorbeeld:
 
Bijvoorbeeld:
 
• eerdere medische ervaring  
 
• eerdere medische ervaring  
• perfectionisme
 
 
• eigen thuissituatie
 
• eigen thuissituatie
 
• eigen gezondheid
 
• eigen gezondheid
• perfectionisme of andere trekken
+
• perfectionisme, of andere trekken
 
• de ideeën over hoe anderen naar je kijken
 
• de ideeën over hoe anderen naar je kijken
 +
• ...?
 
   B. In hoeverre spelen patiënt-factoren een rol?  
 
   B. In hoeverre spelen patiënt-factoren een rol?  
 
Bijvoorbeeld:
 
Bijvoorbeeld:
 
• eisende patiënt
 
• eisende patiënt
 
• barrières in communicatie
 
• barrières in communicatie
 +
• culturele diversiteit
 +
• laaggeletterdheid
 +
• ...?
 
   C. In hoeverre speelt de context een rol?  
 
   C. In hoeverre speelt de context een rol?  
 
Bijvoorbeeld:
 
Bijvoorbeeld:
Regel 68: Regel 87:
 
• pas een fout gemaakt
 
• pas een fout gemaakt
 
• moe
 
• moe
 +
• ...?
 
   D. Is deze situatie vergelijkbaar met andere waarbij je je onzeker voelt?
 
   D. Is deze situatie vergelijkbaar met andere waarbij je je onzeker voelt?
 
Zijn er patronen herkenbaar?  
 
Zijn er patronen herkenbaar?  
 
Dit is essentieel om gedurende de opleiding te herkennen door aios en opleider.  
 
Dit is essentieel om gedurende de opleiding te herkennen door aios en opleider.  
  
Zie ook module 4. Hier worden suggesties gedaan om de onzekerheid te hanteren: wanneer er een patroon lijkt, waarin de aios steeds in dezelfde “onzekerheids-valkuil” valt wordt het een thema voor een leergesprek.
 
 
</accordion>
 
</accordion>
 
</div>
 
</div>
  
- Bespreek wat haar kan helpen om de volgende keer beter voorbereid te zijn (zie ook nabespreking in leergesprek in casus A).
+
==== Bron ====
 
 
==== Bronnen ====
 
 
[[Media:Casus def KR reflectie onzekerheid uwi dec 2020 yw.pdf|Casus A. Een meisje met uwi en pijn in flank]]   
 
[[Media:Casus def KR reflectie onzekerheid uwi dec 2020 yw.pdf|Casus A. Een meisje met uwi en pijn in flank]]   
  
 
{{Footer - Leerlijn korte episode zorg}}
 
{{Footer - Leerlijn korte episode zorg}}

Huidige versie van 9 dec 2021 om 13:27



Leerlijn korte episode zorg
Auteur

em. prof. dr. Henk de Vries

dr. Yeun Ying Wong
Jolijn de Graaff

Stage

1e Huisartsstage

KBA

1. Consult filteren

Competenties

Communicatie
Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren

Inleiding

Er zijn diverse redenen waardoor een consult (achteraf gezien) niet soepel loopt. Het klinisch redeneren kan geblokkeerd raken door een gevoel van onzekerheid. Het gaat daarbij niet om medische kennis (de aios wéét achteraf wel wat zij ‘volgens de boekjes’ zou moeten doen), maar het lukt de aios op dat moment niet om een beslissing of de regie te nemen, te prioriteren, of los te laten, dan wel haar verantwoordelijkheid te nemen, enzovoorts.

De aios benoemt dit veelal als ‘onzeker zijn’. De opleider kan dit opvallen als een 'moment van verbazing' over het denken/handelen van de aios.

Voorbeelden van 'onzekerheid' bij de aios

Hieronder volgen enkele voorbeelden die de opleider (en aios) aanleiding kunnen geven om de onzekerheid bij het klinisch redeneren na te bespreken. Het leergesprek is dé plek om een consult, waarin - of waarna - onzekerheid optreedt, te analyseren (zie analyse lijst).

Consultatie van opleider:

  •    de aios vraagt alleen bevestiging (weet het soms beter dan opleider!)
  •    de aios vraagt de opleider heel weinig….
  •    ……..

Het patiëntenconsult:

  •   wordt rommelig na de intake en vraagverheldering…..
  •    de aios ‘vergeet’ een essentieel onderzoek te doen…..
  •    de aios vertelt de patiënt dat afwachten de beste optie is, maar ….”u kunt ook”…
  •    de aios verwijst de patiënt toch, terwijl verloop van consult en klacht daar niet om vraagt
  •    ……….

De observatie door opleider/ aios dat:

  •    de aios uitgeput raakt na een paar maanden als (h)aios
  • de aios na 4 maanden nog het liefst alles nabespreekt
  •    de aios niet kan slapen na een visite
  • ...........

Relevantie

Deze momenten van verbazing over het handelen van een aios zijn belangrijke momenten om na te bespreken. Wat gebeurt er bij de aios op dat moment? Welke factoren spelen mee en waarom hebben ze deze uitwerking op de aios? Reflectie en feedback op die momenten is leerzaam voor de aios (en vaak ook voor de opleider).

Onderwijsactiviteiten 

  • Constateer samen met de aios waar het probleem (“het klinisch redeneren werd verstoord”) voelbaar en/of zichtbaar werd. Hierbij is het belangrijk dat de aios niet een probleem wordt aangepraat! (= flinke valkuil voor opleiders!)
  • Met de lijst in de onderstaande uitklapbalk onderzoeken de opleider en aios samen welke factoren de verstoring hebben veroorzaakt. De aios moet hier vrijuit kunnen terugkijken/reflecteren op de situatie en zal wikken en wegen… Dit is een proces. En kost dus tijd.
  • Bespreek wat de aios kan helpen om de volgende keer beter voorbereid te zijn (zie ook nabespreking in leergesprek in het voorbeeld casus A).  

(deze lijst heeft grote overeenkomsten met ‘het Communicatiewiel’ - APC, jaar 3; en is niet compleet...):

 A.	In hoeverre spelen persoonlijke factoren bij jou een rol?

Bijvoorbeeld: • eerdere medische ervaring • eigen thuissituatie • eigen gezondheid • perfectionisme, of andere trekken • de ideeën over hoe anderen naar je kijken • ...?

 B.	In hoeverre spelen patiënt-factoren een rol? 

Bijvoorbeeld: • eisende patiënt • barrières in communicatie • culturele diversiteit • laaggeletterdheid • ...?

 C.	In hoeverre speelt de context een rol? 

Bijvoorbeeld: • drukte • spoed • vrijdagmiddag • pas een fout gemaakt • moe • ...?

 D.	Is deze situatie vergelijkbaar met andere waarbij je je onzeker voelt?

Zijn er patronen herkenbaar? Dit is essentieel om gedurende de opleiding te herkennen door aios en opleider.


Bron

Casus A. Een meisje met uwi en pijn in flank

De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg


De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie