Instroommanagement/regie-arts
Leerlijn spoedeisende zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Als huisarts zal je op de huisartsenpost een coördinerende rol krijgen als regie-arts/telefoonarts. Het is dan belangrijk dat er een goede telefonische triage wordt gedaan, de bijbehorende urgentie wordt vastgesteld en dat hier juist op wordt gehandeld. In de laatste fase van de opleiding zal je als aios ook beoordeeld worden op de hierboven beschreven capaciteiten middels een bekwaamheidsverklaring telefoonarts.
Doel
Voldoende handvatten geven om als telefoonarts te functioneren .
Gebruiksaanwijzing
Door middel van de onderstaande bouwstenen kan inzicht worden verkregen over het triage-systeem en kan hier ook mee geoefend worden. Daarbij worden de competenties in de praktijk geleerd. Tevens is een onderwijsprogramma in een vorm van een presentatie beschikbaar met oefeningen voor autorisatie.
Onderwijsactiviteiten
Functiebeschrijving telefoon-/regie-arts zoals omschreven in leidraad dienstdoen:
De telefoonarts heeft naast het doen van de telefonische consultatie met patiënten ook een regiefunctie: moet er bij een bepaalde hulpvraag wel of geen visite gereden worden, welke aangevraagde visites hebben de hoogste prioriteit, wanneer moet de ambulancedienst ingeschakeld worden etc. Daarbij heeft de telefoonarts de taak om de telefonische contacten van de triage-assistenten te autoriseren en de triage-assistenten te superviseren.
Het zal duidelijk zijn dat het taakgebied telefoonarts een hoge moeilijkheidsgraad heeft en pas door de aios kan worden uitgevoerd als deze voldoende ervaring als consultarts en visitearts heeft opgedaan.
De regietaken vallen niet onder het opleidingstraject. De taken van de telefoonarts liggen voornamelijk op drie niveaus: communicatie, medisch inhoudelijk handelen, samenwerking en organisatie. Het cursorisch onderwijs vanuit het instituut richt zich op medisch inhoudelijk handelen en communicatie.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn spoedeisende zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |