Pluis niet pluis: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Gebruik van ppt toegevoegd aan kopje gebruiksaanwijzing, verder wat typ en taalfouten aangepast)
k (links)
Regel 28: Regel 28:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
Het belang van het concept ‘pluis/niet-pluisgevoel’ bij het bepalen van de werkhypothese van de huisarts wordt door veel artsen onderkent.  
+
Het belang van het concept ‘pluis/niet-pluisgevoel’ bij het bepalen van de werkhypothese van de huisarts wordt door veel artsen onderkend.
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
Regel 43: Regel 43:
 
De twee powerpoint-presentaties kunnen worden gebruikt voor zelfstudie of als basis voor een onderwijsprogramma of groepsgesprek op de TKD.  
 
De twee powerpoint-presentaties kunnen worden gebruikt voor zelfstudie of als basis voor een onderwijsprogramma of groepsgesprek op de TKD.  
  
=== Literatuurbronnen ===
+
=== Bronnen ===
 +
* Lees het [https://www.nrc.nl/nieuws/2010/03/04/volg-het-niet-pluisgevoel-11858535-a1285117 interview met CF Stolper] over zijn promotie-onderwerp het niet-pluis gevoel in het NRC, 4 maart 2010.
 +
* Powerpoint [[:media:Omgaan met onzekerheid - Deel 1 - Presentatie.pdf|Omgaan met onzekerheid]]
 +
* Powerpoint presentaties van Gert Roos: [[Media:Omgaan met onzekerheid Deel I - Pluis niet pluis (2018).pptx|Deel 1 'Het pluis/ niet-pluisgevoel']] en Deel 2 'Omgaan met onzekerheid'. 
 +
Hieronder volgen een aantal gepubliceerde artikelen in Huisarts & Wetenschap en Nederlandse Tijdschrift voor Geneeskunde omtrent het onderwerp van deze bouwsteen.
 +
* CF Stolper. ''[https://www.henw.org/archief/volledig/id4234-het-pluisniet-pluisgevoel-van-huisartsen-is-gebaseerd-op-kennis-en-ervaring.html Het pluis/niet-pluisgevoel van huisartsen is gebaseerd op kennis en ervaring].'' ''H&W, juli 2010.'' Dit artikel is gebaseerd op een interview met huisarts Erik Stolper, die in 2010 bezig was met een proefschrift over het pluis/niet-pluisgevoel als diagnostische methode. 
 +
* CF Stolper, et al. [https://www.ntvg.nl/artikelen/het-%E2%80%98pluisniet-pluis%E2%80%99-gevoel-van-de-huisarts Het 'pluis/niet-pluis'gevoel van de huisarts.] Ned. Tijdschr. Geneeskd. 2010;154:A1451.
 +
* CF Stolper. ''[https://www.henw.org/archief/volledig/id6091-hoe-pluis-is-het-niet-pluisgevoel.html Hoe pluis is het niet-pluis gevoel?]'' ''H&W, maart 2015.'' Dit artikel beschrijft dat het pluis/niet-pluisgevoel in eerste instantie intuïtief is, maar de aanzet kan vormen tot beredeneerd diagnostisch management. In de huisartsopleiding geeft het bespreken van het pluis/niet-pluisgevoel van aios inzicht in de niet-analytische aspecten van het diagnostisch denken. Hoe meer ervaring men heeft, hoe bedrevener men raakt in het ''intuïtief'' en ''analytisch'' integreren van verschillende soorten kennis.
 
* MM Brueren. ''[https://www.henw.org/archief/volledig/id12468-het-pluisniet-pluisgevoel-als-diagnostische-methode.html Het pluis/niet-pluisgevoel als diagnostische methode.] H&W, febr. 2017''. Het pluis/niet-pluisgevoel kan voor de huisarts een belangrijke aanvulling zijn bij het vaststellen van het beleid. Er zijn situaties waarin het zelfs bepalend is. In een klinische les bespreekt huisarts Mark Brueren de plek van het pluis/niet-pluisgevoel in het diagnostisch traject. Daarnaast gaat hij in op de vraag op dit gevoel kan worden getraind.
 
* MM Brueren. ''[https://www.henw.org/archief/volledig/id12468-het-pluisniet-pluisgevoel-als-diagnostische-methode.html Het pluis/niet-pluisgevoel als diagnostische methode.] H&W, febr. 2017''. Het pluis/niet-pluisgevoel kan voor de huisarts een belangrijke aanvulling zijn bij het vaststellen van het beleid. Er zijn situaties waarin het zelfs bepalend is. In een klinische les bespreekt huisarts Mark Brueren de plek van het pluis/niet-pluisgevoel in het diagnostisch traject. Daarnaast gaat hij in op de vraag op dit gevoel kan worden getraind.
* CF Stolper. ''[https://www.henw.org/archief/volledig/id6091-hoe-pluis-is-het-niet-pluisgevoel.html Hoe pluis is het niet-pluis gevoel?]'' ''H&W, maart 2015.'' Dit artikel beschrijft dat het pluis/niet-pluisgevoel in eerste instantie intuïtief is, maar de aanzet kan vormen tot beredeneerd diagnostisch management. In de huisartsopleiding geeft het bespreken van het pluis/niet-pluisgevoel van aios inzicht in de niet-analytische aspecten van het diagnostisch denken. Hoe meer ervaring men heeft, hoe bedrevener men raakt in het ''intuïtief'' en ''analytisch'' integreren van verschillende soorten kennis.
 
* CF Stolper. ''[https://www.henw.org/archief/volledig/id4234-het-pluisniet-pluisgevoel-van-huisartsen-is-gebaseerd-op-kennis-en-ervaring.html Het pluis/niet-pluisgevoel van huisartsen is gebaseerd op kennis en ervaring].'' ''H&W, juli 2010.'' Dit artikel is gebaseerd op een interview met huisarts Erik Stolper, die in 2010 bezig was met een proefschrift over het pluis/niet-pluisgevoel als diagnostische methode.
 
* [[:media:Omgaan met onzekerheid - Deel 1 - Presentatie.pdf|Omgaan met onzekerheid]]
 
* Powerpoint presentaties van Gert Roos: [[Media:Omgaan met onzekerheid Deel I - Pluis niet pluis (2018).pptx|Deel 1 'Het pluis/ niet-pluisgevoel']] en Deel 2 'Omgaan met onzekerheid'. 
 
  
 
{{Footer - Leerlijn korte episode zorg}}
 
{{Footer - Leerlijn korte episode zorg}}

Versie van 7 mrt 2019 om 16:35


Leerlijn korte episode zorg
Auteur

Yeun Ying Wong
Erik Fokke

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

2. Consult-basis

Competentie

Medisch handelen
Professionaliteit

Toepassing

Leergesprek
Zelfstudie

Relevantie

Het belang van het concept ‘pluis/niet-pluisgevoel’ bij het bepalen van de werkhypothese van de huisarts wordt door veel artsen onderkend.

Doel

Inzicht krijgen in de waarde van het pluis/niet-pluisgevoel bij het diagnostisch denken en het toepassen ervan.

Onderwijsactiviteiten

Deze bouwsteen leent zich voor zelfstudie, als onderwerp voor een leergesprek of voor onderwijs en discussie tijdens een TKD.

Gebruiksaanwijzing

De onderstaande links leiden naar drie artikelen, gepubliceerd in Huisarts en Wetenschap.

  • Neem de onderstaande literatuur door en ga bij jezelf na in hoeverre jij bekend bent met het concept van het pluis/niet-pluisgevoel als diagnostische stap bij het klinisch redeneren.
  • Vraag je eens af of jij het pluis/niet-pluisgevoel zelf toepast bij het bepalen van de werkhypothese, en wanneer.
  • Bespreek op tijdens een leergesprek met je hao in hoeverre hij /zij gebruik maakt van het pluis/niet-pluisgevoel bij het klinisch redeneren en welke ervaringen hij/zij daarmee heeft.

De twee powerpoint-presentaties kunnen worden gebruikt voor zelfstudie of als basis voor een onderwijsprogramma of groepsgesprek op de TKD.

Bronnen

Hieronder volgen een aantal gepubliceerde artikelen in Huisarts & Wetenschap en Nederlandse Tijdschrift voor Geneeskunde omtrent het onderwerp van deze bouwsteen.

  • CF Stolper. Het pluis/niet-pluisgevoel van huisartsen is gebaseerd op kennis en ervaring. H&W, juli 2010. Dit artikel is gebaseerd op een interview met huisarts Erik Stolper, die in 2010 bezig was met een proefschrift over het pluis/niet-pluisgevoel als diagnostische methode.
  • CF Stolper, et al. Het 'pluis/niet-pluis'gevoel van de huisarts. Ned. Tijdschr. Geneeskd. 2010;154:A1451.
  • CF Stolper. Hoe pluis is het niet-pluis gevoel? H&W, maart 2015. Dit artikel beschrijft dat het pluis/niet-pluisgevoel in eerste instantie intuïtief is, maar de aanzet kan vormen tot beredeneerd diagnostisch management. In de huisartsopleiding geeft het bespreken van het pluis/niet-pluisgevoel van aios inzicht in de niet-analytische aspecten van het diagnostisch denken. Hoe meer ervaring men heeft, hoe bedrevener men raakt in het intuïtief en analytisch integreren van verschillende soorten kennis.
  • MM Brueren. Het pluis/niet-pluisgevoel als diagnostische methode. H&W, febr. 2017. Het pluis/niet-pluisgevoel kan voor de huisarts een belangrijke aanvulling zijn bij het vaststellen van het beleid. Er zijn situaties waarin het zelfs bepalend is. In een klinische les bespreekt huisarts Mark Brueren de plek van het pluis/niet-pluisgevoel in het diagnostisch traject. Daarnaast gaat hij in op de vraag op dit gevoel kan worden getraind.

De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg


De leerlijnen

Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych SOLK Pall Preventie Praktijk


Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit Diversiteit
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
SOLK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement


Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Diversiteit