Praktijkorganisatie - POH-GGZ en zorg bij psychische klachten: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
k (Sylvia Vlak heeft de pagina Praktijkorganisatie - POHGGZ en zorg voor mensen met psychische klachten hernoemd naar Praktijkorganisatie - POH-GGZ en zorg bij psychische klachten zonder een doorverwijzing achter te laten: beknopter gemaakt) |
|||
Regel 31: | Regel 31: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | * | + | * Per 2014 is de GGZ grondig gereorganiseerd met grote gevolgen voor de huisartspraktijk. De mogelijkheden tot verwijzen zijn beperkt, waardoor er meer werk op het bordje van de praktijk terechtkomt. |
− | * De financiering van de | + | * De financiering van de POH-GGZ is aangepast en flink verruimd en biedt nu ook mogelijkheden tot e-mental-health en consultatie. |
* Op welke manier is de zorg voor mensen met psychische klachten in de (eigen) huisartspraktijk vormgegeven? Is er een onderliggende visie? | * Op welke manier is de zorg voor mensen met psychische klachten in de (eigen) huisartspraktijk vormgegeven? Is er een onderliggende visie? | ||
* Wat is de invloed van de visie, en allerhande afspraken, op de dagelijks gang van zaken. | * Wat is de invloed van de visie, en allerhande afspraken, op de dagelijks gang van zaken. | ||
=== Doelen === | === Doelen === | ||
− | * | + | * Je kent de organisatie en inhoud van de zorg voor mensen met psychische klachten in de (eigen) huisartspraktijk en de gevolgen daarvan voor het werk van de huisarts. |
==== Subdoelen ==== | ==== Subdoelen ==== | ||
− | * | + | * Je kent de visie in de opleidingspraktijk op de (POH-)GGZ. |
− | * | + | * Je kent de taakomschrijving van de POH-GGZ, de taakverdeling en samenwerkingsafspraken tussen huisarts en POH-GGZ. |
− | * | + | * Je kent de juridische positie van de POH-GGZ. |
− | * | + | * Je kent de specifieke competenties van de POH-GGZ in de eigen praktijk. |
− | * | + | * Je kent de financieringssystematiek van de POH-GGZ: inschrijftarief, verrichtingen, werkgeverschap, etc. |
− | * | + | * Je weet wat de rol en functie van e-health in de zorg voor mensen met psychische klachten kan zijn en wat voor vragen zich lenen voor consultatie. |
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
Regel 52: | Regel 52: | ||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | '''Huiswerk | + | '''Huiswerk''' |
− | * | + | *Bestudeer de informatie, dat kan eventueel ook thuis. |
− | + | **[https://www.lhv.nl/actueel/dossiers/ggz Functie POH-GGZ algemeen] | |
− | + | **[https://www.lhv.nl/service/rekenmodel-poh-ggz Financiering van de POH-GGZ] | |
− | Ga | + | **[https://www.lhv.nl/artikelen/aansprakelijkheid-poh-ggz De juridische positie van de POH-GGZ] |
− | + | *Ga in je eigen praktijk na wat de visie is op POH-GGZ. Is er een taak-/functieomschrijving? Zijn er (schriftelijke) samenwerkingsafspraken tussen huisarts en POH-GGZ? Formuleer daarna vragen: Wat wil je nog meer weten? Wat is niet duidelijk? Vragen over de gang van zaken in de praktijk? | |
− | Formuleer daarna vragen: Wat wil je nog meer weten? Wat is niet duidelijk? Vragen over de gang van zaken in de praktijk? | + | * Bespreek in een leergesprek met jouw huisartsopleider de situatie in de opleidingspraktijk. Andere opties zijn om de POH-GGZ te interviewen of deze vragen mee te nemen in het peerassessment. |
− | * Bespreek in een leergesprek met | + | '''Op de terugkomdag''' |
− | '''Op de | + | #Bespreek in tweetallen de verzamelde informatie: Wat zijn overeenkomsten en verschillen in visie, samenwerking, taakinvulling, functieomschrijving, etc. tussen de verschillende (opleidings)praktijken. |
− | + | #Plenair vragen beantwoorden, onduidelijkheden verhelderen (door docent). | |
− | + | #Bespreek in tweetallen, aan de hand van (ingewikkelde) casuïstiek, wat te doen in de verschillende situaties. En wat is de invloed van organisatorische aspecten op de inhoud van het werk? | |
− | + | * Voorbeeldcasussen: | |
− | * | + | ** Dementerende oudere waarbij de familie vraagt naar case-management |
− | ** | + | ** Chronisch psychiatrische patiënt met ingewikkelde problematiek en 3 verschillende psychofarmaca |
− | ** | + | ** Depressieve man die zich suïcidaal uit bij de POH-GGZ |
− | ** | + | ** Kind met ADHD: vraag om (medicatie)begeleiding |
− | ** | ||
** Vraag van school om kind en ouder te begeleiden, maar het afgesproken maximum aantal consulten is al bereikt. | ** Vraag van school om kind en ouder te begeleiden, maar het afgesproken maximum aantal consulten is al bereikt. | ||
− | ** | + | ** Twee collega’s praten tijdens cursus over ‘hun’ POH-GGZ. |
− | '''Plenair nabespreken | + | '''Plenair nabespreken''' |
− | * Aan de hand van | + | * Aan de hand van de discussie zal duidelijk worden wat de invloed is van organisatorische factoren op de inhoud van het werk. |
* Wat heb je geleerd en wat neem je mee naar je eigen praktijk in de toekomst? | * Wat heb je geleerd en wat neem je mee naar je eigen praktijk in de toekomst? | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
{{Footer - Leerlijn psychische klachten}} | {{Footer - Leerlijn psychische klachten}} |
Versie van 9 feb 2022 om 11:11
Leerlijn psychische klachten | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA |
Overall |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
- Per 2014 is de GGZ grondig gereorganiseerd met grote gevolgen voor de huisartspraktijk. De mogelijkheden tot verwijzen zijn beperkt, waardoor er meer werk op het bordje van de praktijk terechtkomt.
- De financiering van de POH-GGZ is aangepast en flink verruimd en biedt nu ook mogelijkheden tot e-mental-health en consultatie.
- Op welke manier is de zorg voor mensen met psychische klachten in de (eigen) huisartspraktijk vormgegeven? Is er een onderliggende visie?
- Wat is de invloed van de visie, en allerhande afspraken, op de dagelijks gang van zaken.
Doelen
- Je kent de organisatie en inhoud van de zorg voor mensen met psychische klachten in de (eigen) huisartspraktijk en de gevolgen daarvan voor het werk van de huisarts.
Subdoelen
- Je kent de visie in de opleidingspraktijk op de (POH-)GGZ.
- Je kent de taakomschrijving van de POH-GGZ, de taakverdeling en samenwerkingsafspraken tussen huisarts en POH-GGZ.
- Je kent de juridische positie van de POH-GGZ.
- Je kent de specifieke competenties van de POH-GGZ in de eigen praktijk.
- Je kent de financieringssystematiek van de POH-GGZ: inschrijftarief, verrichtingen, werkgeverschap, etc.
- Je weet wat de rol en functie van e-health in de zorg voor mensen met psychische klachten kan zijn en wat voor vragen zich lenen voor consultatie.
Gebruiksaanwijzing
Volgt.
Onderwijsactiviteiten
Huiswerk
- Bestudeer de informatie, dat kan eventueel ook thuis.
- Ga in je eigen praktijk na wat de visie is op POH-GGZ. Is er een taak-/functieomschrijving? Zijn er (schriftelijke) samenwerkingsafspraken tussen huisarts en POH-GGZ? Formuleer daarna vragen: Wat wil je nog meer weten? Wat is niet duidelijk? Vragen over de gang van zaken in de praktijk?
- Bespreek in een leergesprek met jouw huisartsopleider de situatie in de opleidingspraktijk. Andere opties zijn om de POH-GGZ te interviewen of deze vragen mee te nemen in het peerassessment.
Op de terugkomdag
- Bespreek in tweetallen de verzamelde informatie: Wat zijn overeenkomsten en verschillen in visie, samenwerking, taakinvulling, functieomschrijving, etc. tussen de verschillende (opleidings)praktijken.
- Plenair vragen beantwoorden, onduidelijkheden verhelderen (door docent).
- Bespreek in tweetallen, aan de hand van (ingewikkelde) casuïstiek, wat te doen in de verschillende situaties. En wat is de invloed van organisatorische aspecten op de inhoud van het werk?
- Voorbeeldcasussen:
- Dementerende oudere waarbij de familie vraagt naar case-management
- Chronisch psychiatrische patiënt met ingewikkelde problematiek en 3 verschillende psychofarmaca
- Depressieve man die zich suïcidaal uit bij de POH-GGZ
- Kind met ADHD: vraag om (medicatie)begeleiding
- Vraag van school om kind en ouder te begeleiden, maar het afgesproken maximum aantal consulten is al bereikt.
- Twee collega’s praten tijdens cursus over ‘hun’ POH-GGZ.
Plenair nabespreken
- Aan de hand van de discussie zal duidelijk worden wat de invloed is van organisatorische factoren op de inhoud van het werk.
- Wat heb je geleerd en wat neem je mee naar je eigen praktijk in de toekomst?
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn psychische klachten
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |