Praktijkorganisatie - POH-GGZ en zorg bij psychische klachten: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
Regel 47: Regel 47:
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
Volgt.
+
Kies uit de hieronder genoemde een of meer activiteiten..
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
Regel 53: Regel 53:
 
*Bestudeer de informatie, dat kan eventueel ook thuis.
 
*Bestudeer de informatie, dat kan eventueel ook thuis.
 
**[https://www.lhv.nl/actueel/dossiers/ggz Functie POH-GGZ algemeen]
 
**[https://www.lhv.nl/actueel/dossiers/ggz Functie POH-GGZ algemeen]
**[https://www.lhv.nl/service/rekenmodel-poh-ggz Financiering van de POH-GGZ]
+
**[https://www.lhv.nl/product/lhv-rekenmodel-poh-ggz/ Financiering van de POH-GGZ]
 
**[https://www.lhv.nl/artikelen/aansprakelijkheid-poh-ggz De juridische positie van de POH-GGZ]
 
**[https://www.lhv.nl/artikelen/aansprakelijkheid-poh-ggz De juridische positie van de POH-GGZ]
 
*Ga in je eigen praktijk na wat de visie is op POH-GGZ. Is er een taak-/functieomschrijving? Zijn er (schriftelijke) samenwerkingsafspraken tussen huisarts en POH-GGZ? Formuleer daarna vragen: Wat wil je nog meer weten? Wat is niet duidelijk? Vragen over de gang van zaken in de praktijk?
 
*Ga in je eigen praktijk na wat de visie is op POH-GGZ. Is er een taak-/functieomschrijving? Zijn er (schriftelijke) samenwerkingsafspraken tussen huisarts en POH-GGZ? Formuleer daarna vragen: Wat wil je nog meer weten? Wat is niet duidelijk? Vragen over de gang van zaken in de praktijk?

Versie van 29 sep 2022 om 09:05


Leerlijn psychische klachten
Auteur

Dick Walstock
Young-Kon Lambeck

Stage

GGZ stage
2e Huisartsstage

KBA

Overall

Competenties

Samenwerken
Organiseren

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Per 2014 is de GGZ grondig gereorganiseerd met grote gevolgen voor de huisartspraktijk. De mogelijkheden tot verwijzen zijn beperkt, waardoor er meer werk op het bordje van de praktijk terechtkomt.
De financiering van de POH-GGZ is aangepast en flink verruimd en biedt nu ook mogelijkheden tot e-mental-health en consultatie.br / Op welke manier is de zorg voor mensen met psychische klachten in de (eigen) huisartspraktijk vormgegeven? Is er een onderliggende visie? Wat is de invloed van de visie, en allerhande afspraken, op de dagelijks gang van zaken?

Doelen

Je kent de organisatie en inhoud van de zorg voor mensen met psychische klachten in de (eigen) huisartspraktijk en de gevolgen daarvan voor het werk van de huisarts.

Subdoelen

  • Je kent de visie in de opleidingspraktijk op de (POH-)GGZ.
  • Je kent de taakomschrijving van de POH-GGZ, de taakverdeling en samenwerkingsafspraken tussen huisarts en POH-GGZ. 
  • Je kent de juridische positie van de POH-GGZ.
  • Je kent de specifieke competenties van de POH-GGZ in de eigen praktijk.
  • Je kent de financieringssystematiek van de POH-GGZ: inschrijftarief, verrichtingen, werkgeverschap, etc.
  • Je weet wat de rol en functie van e-health in de zorg voor mensen met psychische klachten kan zijn en wat voor vragen zich lenen voor consultatie.

Gebruiksaanwijzing

Kies uit de hieronder genoemde een of meer activiteiten..

Onderwijsactiviteiten

Huiswerk

  • Bestudeer de informatie, dat kan eventueel ook thuis.
  • Ga in je eigen praktijk na wat de visie is op POH-GGZ. Is er een taak-/functieomschrijving? Zijn er (schriftelijke) samenwerkingsafspraken tussen huisarts en POH-GGZ? Formuleer daarna vragen: Wat wil je nog meer weten? Wat is niet duidelijk? Vragen over de gang van zaken in de praktijk?
  • Bespreek in een leergesprek met jouw huisartsopleider de situatie in de opleidingspraktijk. Andere opties zijn om de POH-GGZ te interviewen of deze vragen mee te nemen in het peerassessment.

Op de terugkomdag

  1. Bespreek in tweetallen de verzamelde informatie: Wat zijn overeenkomsten en verschillen in visie, samenwerking, taakinvulling, functieomschrijving, etc. tussen de verschillende (opleidings)praktijken.
  2. Plenair vragen beantwoorden, onduidelijkheden verhelderen (door docent).
  3. Bespreek in tweetallen, aan de hand van (ingewikkelde) casuïstiek, wat te doen in de verschillende situaties. En wat is de invloed van organisatorische aspecten op de inhoud van het werk?
  • Voorbeeldcasussen:
    • Dementerende oudere waarbij de familie vraagt naar case-management
    • Chronisch psychiatrische patiënt met ingewikkelde problematiek en 3 verschillende psychofarmaca
    • Depressieve man die zich suïcidaal uit bij de POH-GGZ
    • Kind met ADHD: vraag om (medicatie)begeleiding
    • Vraag van school om kind en ouder te begeleiden, maar het afgesproken maximum aantal consulten is al bereikt.
    • Twee collega’s praten tijdens cursus over ‘hun’ POH-GGZ.

Plenair nabespreken

  • Aan de hand van de discussie zal duidelijk worden wat de invloed is van organisatorische factoren op de inhoud van het werk.
  • Wat heb je geleerd en wat neem je mee naar je eigen praktijk in de toekomst?

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn psychische klachten

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie