Leerlijn praktijkmanagement: verschil tussen versies
k |
(toevoeging PROFclass module) |
||
(48 tussenliggende versies door 5 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | __NOCACHE__ | ||
+ | <ol class="breadcrumb" style="width:100%;"> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li> | ||
+ | </ol> | ||
+ | |||
{| class="infobox leerlijn-praktijk" | {| class="infobox leerlijn-praktijk" | ||
! <span class="infobox-titel">[[Leerlijn praktijkmanagement]]</span> | ! <span class="infobox-titel">[[Leerlijn praktijkmanagement]]</span> | ||
|- | |- | ||
|'''Leerlijnhouder'''<br /> | |'''Leerlijnhouder'''<br /> | ||
− | drs. {{ | + | drs. {{Auteur - Berend Jansen}}Huisarts, docent, opleider |
− | |||
|- | |- | ||
|'''Leerlijnmedewerkers'''<br /> | |'''Leerlijnmedewerkers'''<br /> | ||
− | Simone van den Hil, | + | drs. {{Auteur - Simone van den Hil}}Gedragswetenschapper<br /> |
+ | drs. {{Auteur - Anneloes Richters}}Huisarts, opleider<br /> | ||
+ | drs. {{Auteur - Joline de Vries}}Huisarts, docent | ||
|} | |} | ||
− | + | === Introductievideo === | |
− | De eerste prioriteit van de huisarts is de zorg voor zijn patiënten. Deze zorg kan echter alleen goed verleend worden als deze in de huisartsenpraktijk goed is georganiseerd. Het thema praktijkmanagement gaat over de huisartsenpraktijk als bedrijf. De hieronder beschreven activiteiten dient de huisarts in ieder geval te beheersen om een bijdrage te leveren aan een goed functionerend bedrijf. Dit geldt zowel voor de praktijkhouder, de hidha als de waarnemer. | + | [https://www.youtube.com/watch?v=6XdSu54aTRw Bekijk hier de introductievideo] |
+ | |||
+ | De eerste prioriteit van de huisarts is de zorg voor zijn patiënten. Deze zorg kan echter alleen goed verleend worden als deze in de huisartsenpraktijk goed is georganiseerd. Het thema praktijkmanagement gaat over de huisartsenpraktijk als bedrijf. De hieronder beschreven activiteiten dient de huisarts in ieder geval te beheersen om een bijdrage te leveren aan een goed functionerend bedrijf. Dit geldt zowel voor de praktijkhouder, de hidha als de waarnemer. | ||
Bij het formuleren van onderstaande beroepsactiviteiten is als uitgangspunt het Medical Leadership Competence Framework genomen (MLCF). Dit model is ontwikkeld in de Engelse gezondheidszorg voor het ontwerpen van trainingsprogramma’s en curricula op het gebied van management en leiderschap. Het MLCF beschrijft de competenties op het gebied van leiderschap en management die artsen nodig hebben om actief betrokken te zijn bij het plannen, leveren en verbeteren van de dienstverlening in de gezondheidszorg. De expertgroep Praktijkmanagement heeft voor dit model gekozen omdat het gebaseerd is op het concept van shared leadership. Verantwoordelijkheid voor management en leiderschap is niet alleen voorbehouden aan mensen met een formele leiderschapsrol (bijvoorbeeld de praktijkhouder of de praktijkmanager): iedere praktijkmedewerker kan met leiderschapsactiviteiten een bijdrage leveren aan het succes van de organisatie. | Bij het formuleren van onderstaande beroepsactiviteiten is als uitgangspunt het Medical Leadership Competence Framework genomen (MLCF). Dit model is ontwikkeld in de Engelse gezondheidszorg voor het ontwerpen van trainingsprogramma’s en curricula op het gebied van management en leiderschap. Het MLCF beschrijft de competenties op het gebied van leiderschap en management die artsen nodig hebben om actief betrokken te zijn bij het plannen, leveren en verbeteren van de dienstverlening in de gezondheidszorg. De expertgroep Praktijkmanagement heeft voor dit model gekozen omdat het gebaseerd is op het concept van shared leadership. Verantwoordelijkheid voor management en leiderschap is niet alleen voorbehouden aan mensen met een formele leiderschapsrol (bijvoorbeeld de praktijkhouder of de praktijkmanager): iedere praktijkmedewerker kan met leiderschapsactiviteiten een bijdrage leveren aan het succes van de organisatie. | ||
− | + | === Matrix onderwijsaanbod === | |
+ | [[Bestand:Blokkenschema - overzicht praktijkmanagement.png||centraal|kaderloos|650x650px|link=Bestand:Praktijk Matrix.pdf]] <br /> | ||
+ | |||
+ | === Videoreeks: de professionele autonomie van de huisarts === | ||
+ | |||
+ | [https://www.youtube.com/watch?v=BCFdbwhqSjk&t=7s Aflevering 1: de Bankier] | ||
+ | |||
+ | === PROFclass Praktijkmanagement === | ||
+ | De PROFclass is onderwijs over praktijkmanagement voor aios huisartsgeneeskunde. | ||
+ | |||
+ | De ontwikkeling van PROFclass Praktijkmanagement staat ervoor garant dat (aankomende) huisartsen goed geschoold zijn op het gebied van praktijkmanagement en is gebaseerd op actuele ontwikkelingen. | ||
+ | |||
+ | De PROFclass is opgebouwd uit 6 clusters. Elk cluster is gebaseerd op het principe van blended learning en bestaat uit een e-learning, praktijkopdrachten, vragen voor leergesprekken en een of meerdere programma’s voor de terugkomdag. Daarnaast bevat de PROFclass een ''serious game''. In deze game leren aios waar je op let bij praktijkovername door verschillende praktijken te vergelijken. | ||
+ | |||
+ | *[https://www.scholamedica.nl/elearninfo?artid=504 Overzicht en leerdoelen voor docenten, opleiders en aios (incl. praktijkopdrachten)] | ||
+ | *[https://canvas.vu.nl/courses/40082/pages/profclass-praktijkmanagement TKD materialen en aanvullende informatie voor docenten (Canvas Docentenomgeving)] | ||
+ | E-learnings voor aios, per cluster: | ||
+ | *[https://www.scholamedica.nl/elearninfo?artid=500 Visie en medisch leiderschap] | ||
+ | *[https://www.scholamedica.nl/elearninfo?artid=499 Financieel management] | ||
+ | *[https://www.scholamedica.nl/elearninfo?artid=501 Personeelsmanagement] | ||
+ | *[https://www.scholamedica.nl/elearninfo?artid=502 Kwaliteit en verandermanagement] | ||
+ | *[https://www.scholamedica.nl/elearninfo?artid=498 Procesmanagement en digitalisering] | ||
+ | *[https://www.scholamedica.nl/elearninfo?artid=503 Afgezwaaid, en dan?] | ||
=== Bouwstenen === | === Bouwstenen === | ||
+ | ==== E-learning ==== | ||
+ | * [[E-learning|E-learning per leerlijn]] | ||
{{KBA 10.1}} | {{KBA 10.1}} | ||
− | < | + | <dynamicpagelist> |
category = KBA 10.1 - Visie | category = KBA 10.1 - Visie | ||
− | ordermethod = sortkey | + | ordermethod = sortkey |
order = ascending | order = ascending | ||
mode = unordered | mode = unordered | ||
− | </ | + | </dynamicpagelist> |
{{KBA 10.2}} | {{KBA 10.2}} | ||
− | < | + | <dynamicpagelist> |
category = KBA 10.2 - Systematisch verbeteren | category = KBA 10.2 - Systematisch verbeteren | ||
ordermethod = sortkey | ordermethod = sortkey | ||
order = ascending | order = ascending | ||
mode = unordered | mode = unordered | ||
− | </ | + | </dynamicpagelist> |
{{KBA 10.3}} | {{KBA 10.3}} | ||
− | < | + | <dynamicpagelist> |
category = KBA 10.3 - Supervisie | category = KBA 10.3 - Supervisie | ||
ordermethod = sortkey | ordermethod = sortkey | ||
order = ascending | order = ascending | ||
mode = unordered | mode = unordered | ||
− | </ | + | </dynamicpagelist> |
{{KBA 10.4}} | {{KBA 10.4}} | ||
− | < | + | <dynamicpagelist> |
category = KBA 10.4 - Patiëntveiligheid | category = KBA 10.4 - Patiëntveiligheid | ||
ordermethod = sortkey | ordermethod = sortkey | ||
order = ascending | order = ascending | ||
mode = unordered | mode = unordered | ||
− | </ | + | </dynamicpagelist> |
{{KBA 10.5}} | {{KBA 10.5}} | ||
− | < | + | <dynamicpagelist> |
category = KBA 10.5 - Financiering en bedrijfsvoering | category = KBA 10.5 - Financiering en bedrijfsvoering | ||
ordermethod = sortkey | ordermethod = sortkey | ||
order = ascending | order = ascending | ||
mode = unordered | mode = unordered | ||
− | </ | + | </dynamicpagelist> |
{{KBA 10.6}} | {{KBA 10.6}} | ||
− | < | + | <dynamicpagelist> |
category = KBA 10.6 - Multidisciplinair overleg | category = KBA 10.6 - Multidisciplinair overleg | ||
ordermethod = sortkey | ordermethod = sortkey | ||
order = ascending | order = ascending | ||
mode = unordered | mode = unordered | ||
− | </ | + | </dynamicpagelist> |
{{KBA 10.7}} | {{KBA 10.7}} | ||
− | < | + | <dynamicpagelist> |
category = KBA 10.7 - Patiëntenrelatie en informatievoorziening | category = KBA 10.7 - Patiëntenrelatie en informatievoorziening | ||
ordermethod = sortkey | ordermethod = sortkey | ||
order = ascending | order = ascending | ||
mode = unordered | mode = unordered | ||
− | </ | + | </dynamicpagelist> |
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
# [[Toekomstvisie huisartsenzorg 2022|Toekomstvisie Huisartsenzorg 2022]] (NHG, LHV). | # [[Toekomstvisie huisartsenzorg 2022|Toekomstvisie Huisartsenzorg 2022]] (NHG, LHV). | ||
Regel 71: | Regel 104: | ||
# [https://www.lhv.nl/service/handreiking-patientveiligheid-de-huisartsenzorg Patiëntveiligheid in de huisartsenzorg]. Handreiking, continue verbetering van veiligheid en kwaliteit, Landelijke Huisartsen Vereniging (2010) | # [https://www.lhv.nl/service/handreiking-patientveiligheid-de-huisartsenzorg Patiëntveiligheid in de huisartsenzorg]. Handreiking, continue verbetering van veiligheid en kwaliteit, Landelijke Huisartsen Vereniging (2010) | ||
# [https://www.erasmusmc.nl/cs-research/subsidies/genero/handrsamenwin1elijn201011 Samenwerken in de eerste lijn, Een handreiking voor zorgverleners], LOVE. | # [https://www.erasmusmc.nl/cs-research/subsidies/genero/handrsamenwin1elijn201011 Samenwerken in de eerste lijn, Een handreiking voor zorgverleners], LOVE. | ||
+ | # Praktijkvoering in de huisartsgeneeskunde. Red Fred Dijkers, Albert Nijland, Kees in 't Veld. BSL 2011. ISBN 978-90-368-1396-9 | ||
=== Overige leerlijnen === | === Overige leerlijnen === | ||
{{Leerlijnen horizontaal}} | {{Leerlijnen horizontaal}} |
Huidige versie van 24 jul 2023 om 09:17
Leerlijn praktijkmanagement |
---|
Leerlijnhouder drs. Berend Jansen |
Leerlijnmedewerkers drs. Simone van den Hil |
Inhoud
Introductievideo
Bekijk hier de introductievideo
De eerste prioriteit van de huisarts is de zorg voor zijn patiënten. Deze zorg kan echter alleen goed verleend worden als deze in de huisartsenpraktijk goed is georganiseerd. Het thema praktijkmanagement gaat over de huisartsenpraktijk als bedrijf. De hieronder beschreven activiteiten dient de huisarts in ieder geval te beheersen om een bijdrage te leveren aan een goed functionerend bedrijf. Dit geldt zowel voor de praktijkhouder, de hidha als de waarnemer.
Bij het formuleren van onderstaande beroepsactiviteiten is als uitgangspunt het Medical Leadership Competence Framework genomen (MLCF). Dit model is ontwikkeld in de Engelse gezondheidszorg voor het ontwerpen van trainingsprogramma’s en curricula op het gebied van management en leiderschap. Het MLCF beschrijft de competenties op het gebied van leiderschap en management die artsen nodig hebben om actief betrokken te zijn bij het plannen, leveren en verbeteren van de dienstverlening in de gezondheidszorg. De expertgroep Praktijkmanagement heeft voor dit model gekozen omdat het gebaseerd is op het concept van shared leadership. Verantwoordelijkheid voor management en leiderschap is niet alleen voorbehouden aan mensen met een formele leiderschapsrol (bijvoorbeeld de praktijkhouder of de praktijkmanager): iedere praktijkmedewerker kan met leiderschapsactiviteiten een bijdrage leveren aan het succes van de organisatie.
Matrix onderwijsaanbod
Videoreeks: de professionele autonomie van de huisarts
PROFclass Praktijkmanagement
De PROFclass is onderwijs over praktijkmanagement voor aios huisartsgeneeskunde.
De ontwikkeling van PROFclass Praktijkmanagement staat ervoor garant dat (aankomende) huisartsen goed geschoold zijn op het gebied van praktijkmanagement en is gebaseerd op actuele ontwikkelingen.
De PROFclass is opgebouwd uit 6 clusters. Elk cluster is gebaseerd op het principe van blended learning en bestaat uit een e-learning, praktijkopdrachten, vragen voor leergesprekken en een of meerdere programma’s voor de terugkomdag. Daarnaast bevat de PROFclass een serious game. In deze game leren aios waar je op let bij praktijkovername door verschillende praktijken te vergelijken.
- Overzicht en leerdoelen voor docenten, opleiders en aios (incl. praktijkopdrachten)
- TKD materialen en aanvullende informatie voor docenten (Canvas Docentenomgeving)
E-learnings voor aios, per cluster:
- Visie en medisch leiderschap
- Financieel management
- Personeelsmanagement
- Kwaliteit en verandermanagement
- Procesmanagement en digitalisering
- Afgezwaaid, en dan?
Bouwstenen
E-learning
1. Ontwikkelt een persoonlijke en een praktijkvisie op de huisartsenzorg. | Competenties |
---|---|
|
|
- Aansturen praktijkassistentes
- Inwerken in je opleidingspraktijk
- Ketenzorg - programmatische zorg voor chronische patiënten
- Missie en visie in de praktijk (2/2)
- Missie en visie in je persoonlijke (werkende) leven (1/2)
- Starten als huisarts, keuzes en wat te doen?
- Timemanagement - zelfmanagement
- Wat doet de POH
- Wat is praktijkmanagement in je opleidingspraktijk?
2. Stelt een verbeterplan op en voert dit uit. | Competenties |
---|---|
|
|
- Hoe ga ik als aios om met conflicten
- Ketenzorg - programmatische zorg voor chronische patiënten
- Ontwikkelplan
- Peer-assessment 1e fase
- Peer-assessment 2e fase
- Planmatig werken
3. Superviseert individuele praktijkmedewerkers bij het uitvoeren van voorbehouden handelingen. | Competenties |
---|---|
|
|
4. Levert een bijdrage aan de patiëntveiligheid door het melden, analyseren en afhandelen van patiëntveiligheidsproblemen. | Competenties |
---|---|
|
|
- Bezoek aan een tuchtzaak
- Ketenzorg - programmatische zorg voor chronische patiënten
- VIM procedure in de (opleidings) praktijk
- Wetten en regels - acute zorg
- Wetten en regels - werken in een instelling
- Zelfstandige periode, handleiding
5. Heeft inzicht in de financiering en bedrijfsvoering van de huisartsenpraktijk, declareert eigen verrichtingen en adviseert patiënten over de financiële consequenties van een medische behandeling/diagnostiek. | Competenties |
---|---|
|
|
- Declareren
- Grip op financiën: jaarrapport bespreken met de accountant
- Ketenzorg - programmatische zorg voor chronische patiënten
- Kosten van de zorg
- Wat is praktijkmanagement in je opleidingspraktijk?
- Zo werkt de huisartsenzorg
6. Vertegenwoordigt de opleidingspraktijk voor een specifiek thema in een multidisciplinair overleg. | Competenties |
---|---|
|
|
- Ketenzorg - programmatische zorg voor chronische patiënten
- Samenwerken met team en collega's
- Vergadering observeren – op de praktijk
- Vergadering voorzitten - TKD
- Werken in een team: het sollicitatiegesprek
7. Stemt de praktijkvoering en informatievoorziening af op de behoeften van de patiëntenpopulatie. | Competenties |
---|---|
|
|
- Aansturen praktijkassistentes
- Informatievoorziening aanpassen aan type patiënt
- Ketenzorg - programmatische zorg voor chronische patiënten
- Wat doet de POH
Bronnen
- Toekomstvisie Huisartsenzorg 2022 (NHG, LHV).
- Medical Leadership Competence Framework, NHS Institute for Innovation and Improvement and Academy of Medical Royal Colleges (2010).
- Patiëntveiligheid in de huisartsenzorg. Handreiking, continue verbetering van veiligheid en kwaliteit, Landelijke Huisartsen Vereniging (2010)
- Samenwerken in de eerste lijn, Een handreiking voor zorgverleners, LOVE.
- Praktijkvoering in de huisartsgeneeskunde. Red Fred Dijkers, Albert Nijland, Kees in 't Veld. BSL 2011. ISBN 978-90-368-1396-9
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |