Registreren en coderen: verschil tussen versies
k |
|||
(19 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | { | + | {{Header - Leerlijn korte episode zorg}} |
− | + | ||
+ | {| class="infobox leerlijn-kort" | ||
+ | ! {{Titelbalk - Leerlijn korte episode zorg}} | ||
|- | |- | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
− | | | + | | |
+ | {{auteur - Yeun Ying Wong|Yeun Ying Wong}} | ||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
− | | | + | | |
− | + | {{stage - 1e Huisartsstage}} | |
+ | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
|- | |- | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
− | | | + | | |
+ | {{KBA 1.5 - Verslagleggen en coderen}} | ||
|- | |- | ||
− | |''' | + | |'''Competentie''' |
− | | | + | | |
− | + | {{Competentiegebied 4 - Organiseren}} | |
+ | {{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}} | ||
|- | |- | ||
− | |''' | + | |'''Toepassing''' |
− | | | + | | |
− | Leergesprek | + | {{Toepassing - Leergesprek}} |
− | + | {{Toepassing - Praktijkleren}} | |
− | + | {{Toepassing - Zelfstudie}} | |
− | |||
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
− | === | + | === Relevantie === |
− | Het | + | Het gebruik van het elektronische patiëntendossier (EPD) is essentieel in de huisartsenpraktijk. Het goed documenteren en bijhouden van medische gegevens van je patiënten in hun dossier is onderdeel van goede patiëntenzorg. In het kader van de continuïteit in de huisartsenzorg dient het EPD ook als een overzichtelijke overdracht voor gebruik tijdens diensturen of tijdens waarneming door andere huisartsen overdag. Het werkt efficiënt als dan in één oogopslag de medische voorgeschiedenis, relevante episodes, aanvullende onderzoeken en actuele medicatie goed vindbaar en interpreteerbaar zijn. De NHG heeft daarom richtlijnen gemaakt voor Adequate Dossiervorming van het EPD, ofwel ADEPD (zie literatuurbron). |
− | Middels episode gericht | + | Middels 'episode-gericht registreren' (EGR) kan structuur aangebracht worden in het EPD, door relevante medische gegevens van de patiënt te rangschikken per episode. Binnen die episode kan het beloop gevolgd worden van één gezondheidsprobleem. Een onderdeel van EGR is het coderen van episodes. Het huisartseninformatiesysteem (HIS) vraagt bij het afsluiten van een contact standaard naar een 'international classification of primary care' (ICPC-)code waar het contact onder valt. Door juist te coderen zijn gegevens samenhangend opgeslagen en daarmee voor allerlei onderzoeksvraagstellingen toegankelijk (denk aan prescriptiebeleid, verwijsbeleid, declaratiebeleid, vergelijkend onderzoek tussen praktijken in verschillende postcode gebieden). Kennis van de ICPC-codering en de codeer-regels is daarom van groot belang. |
− | === | + | === Doel === |
− | + | #Bewustwording van het belang van goed registreren (o.a. SOEP-contact, koppelen van brieven, etc.) en coderen van patiëntengegevens in het HIS. | |
+ | #Kennis nemen van de ICPC-codering en weten hoe deze te gebruiken en juist toe te passen in het EPD. | ||
− | + | === Onderwijsactiviteit === | |
− | |||
− | === | ||
* Deze bouwsteen is in eerste instantie bedoeld voor zelfstudie door de aios. | * Deze bouwsteen is in eerste instantie bedoeld voor zelfstudie door de aios. | ||
* Daarnaast kan in een leergesprek met de hao praktisch op de stof ingegaan worden. | * Daarnaast kan in een leergesprek met de hao praktisch op de stof ingegaan worden. | ||
− | * Tenslotte dient de bouwsteen als voorbereiding op het | + | * Tenslotte dient de bouwsteen als voorbereiding op het thema-onderwijs in de 1<sup>e</sup> fase. |
− | === | + | === Gebruiksaanwijzing === |
− | # Introductie: | + | # Introductie: neem de onderstaande powerpoint presentatie van Wim Willems, huisartsdocent van het HOVUmc, door. De opzet en de logica achter de ICPC-codering worden hierin toegelicht. |
− | # | + | # Doe als zelfstudie de [https://portal.nhg.org/enrol/index.php?id=445 e-PIN over ADEPD]. Tijdsduur: 2 uur |
+ | # Neem ter voorbereiding van een leergesprek over registeren en coderen de [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/final_adepd_2019_web.pdf NHG-richtlijnen ADEPD] of de [https://portal.nhg.org/enrol/index.php?id=445 e-PIN] door, en ga vervolgens samen met je hao langs de patiënten van je spreekuur en bespreek samen de keuze van ICPC-codering. | ||
# Vragen voor een leergesprek: | # Vragen voor een leergesprek: | ||
#* Steeds worden de begrippen registreren en coderen apart genoemd, maar ook in één adem. Weet je nu na deze bouwsteen het verschil tussen deze twee begrippen? En kan je deze als zodanig hanteren? Hoe past het SOEP-contact hierin? Hoe ga je om met meerder klachten? | #* Steeds worden de begrippen registreren en coderen apart genoemd, maar ook in één adem. Weet je nu na deze bouwsteen het verschil tussen deze twee begrippen? En kan je deze als zodanig hanteren? Hoe past het SOEP-contact hierin? Hoe ga je om met meerder klachten? | ||
Regel 51: | Regel 54: | ||
#* Voor financieel-administratieve werkzaamheden of voor onderzoeksvragen wordt vaak gebruikt gemaakt van ICPC-coderingen, die eenvoudig uit het HIS gehaald kunnen worden. Bespreek deze functies van het HIS met je hao. Wanneer maakt hij/zij gebruik van alle bestaande ICPC-gegevens in het HIS? Kijk eens een keer mee wanneer hij/zij dat doet. | #* Voor financieel-administratieve werkzaamheden of voor onderzoeksvragen wordt vaak gebruikt gemaakt van ICPC-coderingen, die eenvoudig uit het HIS gehaald kunnen worden. Bespreek deze functies van het HIS met je hao. Wanneer maakt hij/zij gebruik van alle bestaande ICPC-gegevens in het HIS? Kijk eens een keer mee wanneer hij/zij dat doet. | ||
− | ==== | + | === Bronnen === |
− | + | * Dit is de powerpoint-presentatie [[media:Coderen en registreren in HO 100510-YW-cut.ppt|Registreren en coderen in de huisartsenpraktijk]] van Wim Willems, huisartsdocent van het HOVUmc en voormalig verbonden aan het Academisch Netwerk Huisartsgeneeskunde VUmc. | |
− | * Dit is de powerpoint presentatie [[media: | + | * [https://www.nhg.org/themas/publicaties/icpc-online Link naar de online ICPC-1] (de in Nederland gebruikte ICPC-codering) op de NHG-site, om zelf codes op te zoeken buiten het HIS. Leuk om hier de tips te oefenen uit de bovenstaande powerpoint-presentie van Wim Willems. |
− | * [https://www.nhg.org/themas/publicaties/icpc-online Link naar de online ICPC-1] (de in Nederland gebruikte ICPC-codering) op de NHG-site, om zelf codes op te zoeken buiten het HIS. Leuk om hier de tips te oefenen uit de powerpoint presentie van Wim Willems | + | * De NHG-site bespreekt beknopt de ICPC-mogelijkheden en -onmogelijkheden die je kunt bekijken via de volgende [https://www.nhg.org/themas/artikelen/icpc link]. |
− | * De NHG site bespreekt beknopt de ICPC-mogelijkheden en -onmogelijkheden die je kunt bekijken via de volgende [https://www.nhg.org/themas/artikelen/icpc link]. | ||
* Dit is het document [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/richtlijn_adequate_dossiervorming_met_het_elektronisch_patientendossier_1.pdf NHG Richtlijnen voor ADEPD] (3e versie), te gebruiken als achtergrondinformatie. Interessant en praktisch is bijlage 1 van dit document met de titel ‘Veel gestelde vragen episode gericht registeren’ (vanaf pag 35). | * Dit is het document [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/richtlijn_adequate_dossiervorming_met_het_elektronisch_patientendossier_1.pdf NHG Richtlijnen voor ADEPD] (3e versie), te gebruiken als achtergrondinformatie. Interessant en praktisch is bijlage 1 van dit document met de titel ‘Veel gestelde vragen episode gericht registeren’ (vanaf pag 35). | ||
− | * [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/samenvatting_nhg-richtlijn_adequate_dossiervorming_met_het_epd_2013_web.pdf NHG Samenvattingskaart ADEPD] (2013) als geheugensteuntje. | + | * [https://portal.nhg.org/enrol/index.php?id=445 e-PIN ADEPD] |
+ | * [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/samenvatting_nhg-richtlijn_adequate_dossiervorming_met_het_epd_2013_web.pdf NHG Samenvattingskaart ADEPD] (2013) als geheugensteuntje. | ||
+ | |||
+ | {{Footer - Leerlijn korte episode zorg}} |
Huidige versie van 5 jan 2022 om 21:12
Leerlijn korte episode zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competentie | |
Toepassing |
Inhoud
Relevantie
Het gebruik van het elektronische patiëntendossier (EPD) is essentieel in de huisartsenpraktijk. Het goed documenteren en bijhouden van medische gegevens van je patiënten in hun dossier is onderdeel van goede patiëntenzorg. In het kader van de continuïteit in de huisartsenzorg dient het EPD ook als een overzichtelijke overdracht voor gebruik tijdens diensturen of tijdens waarneming door andere huisartsen overdag. Het werkt efficiënt als dan in één oogopslag de medische voorgeschiedenis, relevante episodes, aanvullende onderzoeken en actuele medicatie goed vindbaar en interpreteerbaar zijn. De NHG heeft daarom richtlijnen gemaakt voor Adequate Dossiervorming van het EPD, ofwel ADEPD (zie literatuurbron).
Middels 'episode-gericht registreren' (EGR) kan structuur aangebracht worden in het EPD, door relevante medische gegevens van de patiënt te rangschikken per episode. Binnen die episode kan het beloop gevolgd worden van één gezondheidsprobleem. Een onderdeel van EGR is het coderen van episodes. Het huisartseninformatiesysteem (HIS) vraagt bij het afsluiten van een contact standaard naar een 'international classification of primary care' (ICPC-)code waar het contact onder valt. Door juist te coderen zijn gegevens samenhangend opgeslagen en daarmee voor allerlei onderzoeksvraagstellingen toegankelijk (denk aan prescriptiebeleid, verwijsbeleid, declaratiebeleid, vergelijkend onderzoek tussen praktijken in verschillende postcode gebieden). Kennis van de ICPC-codering en de codeer-regels is daarom van groot belang.
Doel
- Bewustwording van het belang van goed registreren (o.a. SOEP-contact, koppelen van brieven, etc.) en coderen van patiëntengegevens in het HIS.
- Kennis nemen van de ICPC-codering en weten hoe deze te gebruiken en juist toe te passen in het EPD.
Onderwijsactiviteit
- Deze bouwsteen is in eerste instantie bedoeld voor zelfstudie door de aios.
- Daarnaast kan in een leergesprek met de hao praktisch op de stof ingegaan worden.
- Tenslotte dient de bouwsteen als voorbereiding op het thema-onderwijs in de 1e fase.
Gebruiksaanwijzing
- Introductie: neem de onderstaande powerpoint presentatie van Wim Willems, huisartsdocent van het HOVUmc, door. De opzet en de logica achter de ICPC-codering worden hierin toegelicht.
- Doe als zelfstudie de e-PIN over ADEPD. Tijdsduur: 2 uur
- Neem ter voorbereiding van een leergesprek over registeren en coderen de NHG-richtlijnen ADEPD of de e-PIN door, en ga vervolgens samen met je hao langs de patiënten van je spreekuur en bespreek samen de keuze van ICPC-codering.
- Vragen voor een leergesprek:
- Steeds worden de begrippen registreren en coderen apart genoemd, maar ook in één adem. Weet je nu na deze bouwsteen het verschil tussen deze twee begrippen? En kan je deze als zodanig hanteren? Hoe past het SOEP-contact hierin? Hoe ga je om met meerder klachten?
- Wat zouden eventuele valkuilen zijn bij EGR en coderen? Hoe ga jij of je hao ermee om?
- Welke excuses zijn er om niet adequaat te registreren? Denk bijv. aan tekort aan tijd voor invoeren of voor corrigeren van eerdere coderingen bijvoorbeeld door nieuwe informatie verkregen door uitslagen of ontslagbrief. Hoe ga jij of je hao ermee om?
- Wat zijn de rollen bij het coderen van andere medewerkers, zoals de assistente of POH?
- Voor financieel-administratieve werkzaamheden of voor onderzoeksvragen wordt vaak gebruikt gemaakt van ICPC-coderingen, die eenvoudig uit het HIS gehaald kunnen worden. Bespreek deze functies van het HIS met je hao. Wanneer maakt hij/zij gebruik van alle bestaande ICPC-gegevens in het HIS? Kijk eens een keer mee wanneer hij/zij dat doet.
Bronnen
- Dit is de powerpoint-presentatie Registreren en coderen in de huisartsenpraktijk van Wim Willems, huisartsdocent van het HOVUmc en voormalig verbonden aan het Academisch Netwerk Huisartsgeneeskunde VUmc.
- Link naar de online ICPC-1 (de in Nederland gebruikte ICPC-codering) op de NHG-site, om zelf codes op te zoeken buiten het HIS. Leuk om hier de tips te oefenen uit de bovenstaande powerpoint-presentie van Wim Willems.
- De NHG-site bespreekt beknopt de ICPC-mogelijkheden en -onmogelijkheden die je kunt bekijken via de volgende link.
- Dit is het document NHG Richtlijnen voor ADEPD (3e versie), te gebruiken als achtergrondinformatie. Interessant en praktisch is bijlage 1 van dit document met de titel ‘Veel gestelde vragen episode gericht registeren’ (vanaf pag 35).
- e-PIN ADEPD
- NHG Samenvattingskaart ADEPD (2013) als geheugensteuntje.
De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |