Diabetes en ramadan - Medicatie en leefstijl: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 1: Regel 1:
{| class="wikitable" style="float:right; margin-left: 10px; width:300px; "
+
<br />
! colspan="2" style="height:50px; text-align:center; color: white; background-color: LightSeaGreen;" |[[Leerlijn chronische zorg|<span style="color:white; font-size:large;">Leerlijn chronische zorg</span>]]
+
{| class="infobox-leerlijn-3"
|-
+
! colspan="2" | <span class="infobox-titel">[[Leerlijn chronische zorg]]</span>
! colspan="2" style="height:50px; text-align:center; color: black; background-color: NavajoWhite;" |[[Leerlijn interculturaliteit|<span style="color:black; font-size:large;">Leerlijn interculturaliteit</span>]]
 
 
|-
 
|-
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
|[[Gebruiker:Paul Janssen|Paul Janssen]]
+
|
 +
{{Auteur - Paul Janssen|Paul Janssen}}<br />
 +
{{Auteur - Charlotte van der Hulst|Charlotte van der Hulst}}<br />
 +
{{Auteur - Elly Smids|Elly Smids}}<br />
 +
{{Auteur - Judith Tjin-a-Ton|Judith Tjin-a-Ton}}<br />
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
 
|
 
|
[[1e Huisartsstage]]<br />
+
{{stage - 1e Huisartsstage}}<br />
[[Klinische stage]]<br />
+
{{stage - 2e Huisartsstage}}
[[CZ stage]]<br />
 
[[GGZ stage]]<br />
 
[[2e Huisartsstage]]
 
 
|-
 
|-
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
 
|
 
|
[[:Category:KBA 3.1 - Chronische ziekten|1. Chronische ziekten]]<br />
+
{{KBA 3.1 - Chronische ziekten|1. Behandeld chronische ziekten}}<br />
[[:Category:KBA 3.2 - Registratie|2. Registratie]]<br />
+
{{KBA 3.2 - Registratie|2. Registratie}}<br />
[[:Category:KBA 3.3 - Samenwerking|3. Samenwerking]]<br />
+
{{KBA 3.3 - Samenwerking|3. Samenwerking}}<br />
[[:Category:KBA 3.7 - Gezamenlijke besluitvorming|7. Gezamenlijke besluitvorming]]
+
{{KBA 3.7 - Gezamenlijke besluitvorming|7. Gezamenlijke besluitvorming}}<br />
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
 
|
 
|
[[Competentiegebied 1 - Medisch handelen|1. Medisch handelen]]<br />
+
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}<br />
[[Competentiegebied 2 - Communicatie|2. Communicatie]]<br />
+
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}<br />
[[Competentiegebied 4 - Organiseren|4. Organiseren]]<br />
+
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}}<br />
[[Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap|6. Kennis en wetenschap]]
+
{{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}}<br />
 
|-
 
|-
 
|'''Leerplek'''
 
|'''Leerplek'''
|Prakijk
+
|
Leergesprek<br />
+
{{Toepassing - Leergesprek}}<br />
TKD
+
{{Toepassing - Praktijkleren}}<br />
 +
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}<br />
 +
{{Toepassing - Zelfstudie}}<br />
 
|-
 
|-
|'''Type'''
+
|'''Trefwoord'''
 
|
 
|
Onderwijsprogramma
+
Volgt
|-
 
|'''Datum'''
 
|16-04-2018
 
 
|}
 
|}
 
 
==== Relevantie ====
 
==== Relevantie ====
 
Tijdens de ramadan verandert voor de bijna 900.000 in Nederland moslims veel: de tijd waarop men opstaat, waarop men eet, het aantal maaltijden, de hoeveelheid calorieën, de hoeveelheid koolhydraten en eventueel lichamelijke activiteit. Als gevolg daarvan is er een verhoogde kans op ontregeling van de diabetes. Zowel voor de patiënt als voor de behandelaars is diabetes en ramadan een lastige combinatie. Het is van belang dat de huisarts op de hoogte is van de maatregelen die genomen dienen te worden tijdens ramadan zodat de huisarts de patiënt adequaat kan adviseren over de medicatie(aanpassingen) en leefstijl.  
 
Tijdens de ramadan verandert voor de bijna 900.000 in Nederland moslims veel: de tijd waarop men opstaat, waarop men eet, het aantal maaltijden, de hoeveelheid calorieën, de hoeveelheid koolhydraten en eventueel lichamelijke activiteit. Als gevolg daarvan is er een verhoogde kans op ontregeling van de diabetes. Zowel voor de patiënt als voor de behandelaars is diabetes en ramadan een lastige combinatie. Het is van belang dat de huisarts op de hoogte is van de maatregelen die genomen dienen te worden tijdens ramadan zodat de huisarts de patiënt adequaat kan adviseren over de medicatie(aanpassingen) en leefstijl.  
Regel 63: Regel 61:
 
* [https://www.ntvg.nl/artikelen/diabetes-en-ramadan Ahdi M, Malki F, van Oosten W, Gerdes VE, Meesters EW. Ned Tijdschr Geneeskd. 2008;152:1871-4.]
 
* [https://www.ntvg.nl/artikelen/diabetes-en-ramadan Ahdi M, Malki F, van Oosten W, Gerdes VE, Meesters EW. Ned Tijdschr Geneeskd. 2008;152:1871-4.]
  
[[Category:KBA 3.1 - Chronische ziekten]]
+
=== Overige bouwstenen in de leerlijn ===
[[Category:KBA 3.2 - Registratie]]
+
{{Bouwstenen - Leerlijn chronische zorg}}
[[Category:KBA 3.3 - Samenwerking]]
+
=== Overige leerlijnen ===
[[Category:KBA 3.7 - Gezamenlijke besluitvorming]]
+
{{Leerlijnen horizontaal}}

Versie van 21 jul 2018 om 15:33


Leerlijn chronische zorg
Auteur

Paul Janssen

Charlotte van der Hulst

Elly Smids

Judith Tjin-a-Ton

Stage

1e Huisartsstage

2e Huisartsstage

KBA

1. Behandelt chronische ziekten

2. Registratie

3. Samenwerking

7. Gezamenlijke besluitvorming

Competenties

Medisch handelen

Communicatie

Organiseren

Kennis en wetenschap

Leerplek

Leergesprek

Praktijkleren

Onderwijsprogramma

Zelfstudie

Trefwoord

Volgt

Relevantie

Tijdens de ramadan verandert voor de bijna 900.000 in Nederland moslims veel: de tijd waarop men opstaat, waarop men eet, het aantal maaltijden, de hoeveelheid calorieën, de hoeveelheid koolhydraten en eventueel lichamelijke activiteit. Als gevolg daarvan is er een verhoogde kans op ontregeling van de diabetes. Zowel voor de patiënt als voor de behandelaars is diabetes en ramadan een lastige combinatie. Het is van belang dat de huisarts op de hoogte is van de maatregelen die genomen dienen te worden tijdens ramadan zodat de huisarts de patiënt adequaat kan adviseren over de medicatie(aanpassingen) en leefstijl.

Doelen/Subdoelen

In deze bouwsteen worden onderwijsmateriaal aangereikt dat betrekking heeft op leefstijladvisering en medicamenteuze aanpassingen in de medicatie tijdens de ramadan.

Werkvormen/Onderwijsactiviteiten

  • Bestudeer de literatuur
  • Beantwoord de “10 vragen over diabetesmedicatie en ramadan” (power point).

Gebruiksaanwijzing

Deze bouwsteen kan gebruikt worden voor zelfstudie/achtergrondinformatie, tijdens het leergesprek maar ook als onderwijsprogramma tijdens de TKD.

Presentatie/Vragenlijst

Diabetes en Ramadan - 7 vragen.pptx

Literatuur

Overige bouwstenen in de leerlijn

Overige leerlijnen


Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie