Het consult loopt niet goed; een eerste analyse (KR-module 1): verschil tussen versies
(→Onderwijsactiviteiten) |
|||
Regel 22: | Regel 22: | ||
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}} | {{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}} | ||
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}} | {{Competentiegebied 2 - Communicatie}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
| | | | ||
{{Toepassing - Leergesprek}} | {{Toepassing - Leergesprek}} | ||
− | |||
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | ||
{{Toepassing - Zelfstudie}} | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
Regel 37: | Regel 33: | ||
Onderstaande vragen (link/klapblad) helpen daarin richting te geven. | Onderstaande vragen (link/klapblad) helpen daarin richting te geven. | ||
+ | |||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | Lees casus A (een meisje met uwi en pijn in flank) om een beeld te hebben hoe verrassend een consultatie van een aios kan zijn. In deze casus A is de medische kennis aanwezig en de aios weet precies wat ze in theorie moet doen; tóch wordt ze gehinderd door onzekerheid. | + | Lees casus A (een meisje met uwi en pijn in flank) om een beeld te hebben hoe verrassend een consultatie van een aios kan zijn. In deze casus A is de medische kennis aanwezig en de aios weet precies wat ze in theorie moet doen; tóch wordt ze gehinderd door onzekerheid. |
+ | |||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | Bespreek in een leergesprek of (plenaire) nabespreking een vastgelopen consult van de aios aan de hand van de onderstaande verdiepende vragen ( | + | Bespreek in een leergesprek of (plenaire) nabespreking een vastgelopen consult van de aios aan de hand van de onderstaande verdiepende vragen (lklapblad). |
<div class="panel-group" id="accordion"> | <div class="panel-group" id="accordion"> | ||
Regel 76: | Regel 74: | ||
</accordion> | </accordion> | ||
</div> | </div> | ||
+ | |||
Wat gebeurde er precies tijdens het consult waardoor de aios haperde? De antwoorden op deze vragen geven richting in welke fase van de consult het vastliep: | Wat gebeurde er precies tijdens het consult waardoor de aios haperde? De antwoorden op deze vragen geven richting in welke fase van de consult het vastliep: | ||
Regel 83: | Regel 82: | ||
c. Wat kan de aios doen in een volgende vergelijkbare situatie? | c. Wat kan de aios doen in een volgende vergelijkbare situatie? | ||
− | |||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | Casus A. Een meisje met uwi en pijn in flank | + | <div class="panel-group" id="accordion"> |
+ | <accordion parent="accordion" heading="Casus A. Een meisje met uwi en pijn in flank"> | ||
+ | text | ||
+ | </accordion> | ||
+ | </div> | ||
{{Footer - Leerlijn korte episode zorg}} | {{Footer - Leerlijn korte episode zorg}} |
Versie van 7 feb 2021 om 01:14
Leerlijn korte episode zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie en doel
Allereerst is het belangrijk om te weten waar in het consult het klinisch redeneren hapert: ligt het aan de medische kennis, de context of staan persoonlijke factoren van de aios in de weg?
Onderstaande vragen (link/klapblad) helpen daarin richting te geven.
Gebruiksaanwijzing
Lees casus A (een meisje met uwi en pijn in flank) om een beeld te hebben hoe verrassend een consultatie van een aios kan zijn. In deze casus A is de medische kennis aanwezig en de aios weet precies wat ze in theorie moet doen; tóch wordt ze gehinderd door onzekerheid.
Onderwijsactiviteiten
Bespreek in een leergesprek of (plenaire) nabespreking een vastgelopen consult van de aios aan de hand van de onderstaande verdiepende vragen (lklapblad).
1 Wat is de situatie?
Denk aan: Kenmerken patiënt, klachten/probleem nu, eventueel eerdere ervaringen met patiënt
2 Waarover ben je onzeker? (Eerste omschrijving)
Is de onzekerheid inherent aan de medische situatie? DD, onderzoek, advies, anders bijvoorbeeld: • complex probleem • vage klacht • onduidelijke bevinding • atypisch beeld • onduidelijk lab-uitslag • onverklaarde klachten • behandeling slaat niet aan
3 Wat is je gevoel daar verder bij?
Bijvoorbeeld: • bang iets ernstigs te missen • bang teveel te doen • ik vind mezelf dom • de patiënt vindt me vast een slechte arts • ik puzzel graag maar loop nu vast
4 Wat houd je tegen om te doen wat je de beste optie lijkt?
Bijvoorbeeld: • specialist zal wel denken dat……. • als aios ken ik de patiënt te weinig om….
5 Zit de onzekerheid in het medisch technische gedeelte van het consult of speelt er meer?
Geef samen met de aios antwoord op deze vraag. Ga vervolgens naar module 2 (de reflectieve onzekerheid van klinisch redeneren), of naar module 3 (de medisch-technische onzekerheid van klinisch redeneren).
Wat gebeurde er precies tijdens het consult waardoor de aios haperde? De antwoorden op deze vragen geven richting in welke fase van de consult het vastliep:
a. Ligt het accent van onzekerheid op het gevoel van de aios i.p.v. het medische inhoudelijke? Ga samen met de hao hierin verder onderzoeken middels module 2 over de reflectieve kant van diagnostische onzekerheid (link).
b. Indien het medisch-inhoudelijk betreft, ga naar de desbetreffende fase in module 3 (link), om samen na te lopen wat de aios al weet en wat ze nog kan doen om in de desbetreffende casus verder te kunnen.
c. Wat kan de aios doen in een volgende vergelijkbare situatie?
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |