Het consult loopt niet goed; een eerste analyse (KR-module 1): verschil tussen versies
k (Yeun Ying Wong heeft pagina Klinisch Redeneren - Module 1 (eerste oriëntatie waar het hapert in het klinisch redeneren) hernoemd naar Het consult loopt niet goed; een eerste analyse (Module 1)) |
|||
Regel 7: | Regel 7: | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
+ | Prof. dr. {{auteur - Henk de Vries}}emeritus hoogleraar huisartsgeneeskunde <br /> | ||
{{Auteur - Yeun Ying Wong}} | {{Auteur - Yeun Ying Wong}} | ||
|- | |- |
Versie van 21 mrt 2021 om 18:34
Leerlijn korte episode zorg | |
---|---|
Auteur |
Prof. dr. Henk de Vries |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie en doel
Allereerst is het belangrijk om te weten waar in het consult het klinisch redeneren hapert: ligt het aan de medische kennis, de context of staan persoonlijke factoren van de aios in de weg?
Onderstaande vragen (zie uitklap) helpen daarin richting te geven.
Gebruiksaanwijzing
Lees casus A (een meisje met uwi en pijn in flank) om een beeld te hebben hoe verrassend een consultatie van een aios kan zijn. In deze casus A is de medische kennis aanwezig en de aios weet precies wat ze in theorie moet doen; tóch wordt ze gehinderd door onzekerheid.
Onderwijsactiviteiten
Bespreek in een leergesprek of (plenaire) nabespreking een vastgelopen consult van de aios aan de hand van de onderstaande verdiepende vragen (uitklap). Wat gebeurde er precies tijdens het consult waardoor de aios haperde?
1 'Wat is de situatie?'
Denk aan: Kenmerken patiënt, klachten/probleem nu, eventueel eerdere ervaringen met patiënt
2 'Waarover ben je onzeker?' (Eerste omschrijving)
Is de onzekerheid inherent aan de medische situatie? DD, onderzoek, advies, anders bijvoorbeeld: • complex probleem • vage klacht • onduidelijke bevinding • atypisch beeld • onduidelijk lab-uitslag • onverklaarde klachten • behandeling slaat niet aan
3 'Wat is je gevoel daar verder bij?'
Bijvoorbeeld: • bang iets ernstigs te missen • bang teveel te doen • ik vind mezelf dom • de patiënt vindt me vast een slechte arts • ik puzzel graag maar loop nu vast
4 'Wat houd je tegen om te doen wat je de beste optie lijkt?'
Bijvoorbeeld: • specialist zal wel denken dat……. • als aios ken ik de patiënt te weinig om….
De antwoorden op deze vragen geven richting in welke fase van de consult het vastliep:
a. Loopt de aios in een casus vast op het medisch-inhoudelijk terrein? Zoek samen uit, met hulp van module 2, in welke fase van het consult de aios vastloopt. Gebruik de bijbehorende vragen van deze betreffende fase in module 2 om te onderzoek wat de aios al weet en wat ze nog kan doen om in haar vastgelopen casus verder te kunnen komen.
b. Ligt het accent van onzekerheid op het gevoel van de aios ipv het medische inhoudelijke? Ga als hao samen met de aios dit verder onderzoeken middels module 3, over de reflectieve kant van diagnostische onzekerheid.
c. Wat kan de aios doen in een toekomstige vergelijkbare situatie?
Bronnen
Casus A. Een meisje met uwi en pijn in flank
De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |