Het consult loopt niet goed; een eerste analyse (KR-module 1): verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(25 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 7: Regel 7:
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
 
|
 
|
 +
em. prof. dr. {{auteur - Henk de Vries}}
 
{{Auteur - Yeun Ying Wong}}
 
{{Auteur - Yeun Ying Wong}}
 +
{{Auteur - Jolijn de Graaff}}
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
 
|
 
|
 
{{stage - 1e Huisartsstage}}
 
{{stage - 1e Huisartsstage}}
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
Regel 27: Regel 28:
 
{{Toepassing - Leergesprek}}
 
{{Toepassing - Leergesprek}}
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 +
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 
|}
 
|}
=== Relevantie en doel ===
+
=== Relevantie  ===
Allereerst is het belangrijk om te weten waar in het consult het klinisch redeneren hapert: ligt het aan de medische kennis, de context of staan persoonlijke factoren van de aios in de weg?
+
Allereerst is het belangrijk om te weten waar het klinisch redeneren hapert: ligt het aan de medische kennis, de context of staan persoonlijke factoren van de aios in de weg?
  
Onderstaande vragen (link/klapblad) helpen daarin richting te geven.
+
Onderstaande verdiepende vragen (klik op onderstaande "uitklapbalk'') helpen daarin richting te geven.
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
Lees casus A (een meisje met uwi en pijn in flank) om een beeld te hebben hoe verrassend een consultatie van een aios kan zijn. In deze casus A is de medische kennis aanwezig en de aios weet precies wat ze in theorie moet doen; tóch wordt ze gehinderd door onzekerheid.
+
Casus A (een meisje met uwi en pijn in flank) is een mooi voorbeeld waarbij de aios vraagt om hulp bij een vastgelopen consult en hoe de opleider haar vervolgens neutraal bevraagt voor de (eerste) analyse.
 +
 
 +
De rest van de casus wordt besproken in [[Het consult loopt vast, ondanks voldoende huisartsgeneeskundige kennis (KR-module 3)|Module 3]].  
 
    
 
    
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
Bespreek in een leergesprek of (plenaire) nabespreking een vastgelopen consult van de aios aan de hand van de onderstaande verdiepende vragen (uitklap). Wat gebeurde er precies tijdens het consult waardoor de aios haperde?  
+
Een vastgelopen consult wordt '''in een leergesprek of (plenaire) nabespreking''' besproken. 
 +
 
 +
Het kan worden aangedragen door de aios, omdat die daar behoefte aan heeft. Of door de opleider, omdat die tijdens het observatie-spreekuur of in een video-consult iets op is gevallen, wat een hiaat kan zijn in het klinisch redeneren.
 +
* Pas de '''SPV''' (Situatie, Prikkel en Vraag) toe, met name als de aios een specifieke vraag heeft. De aios beschrijft de situatie kort. Vervolgens vertelt zij wat er ‘prikkelt’ of waar het ‘haakt’. Daarna formuleert zij haar hulpvraag (evt. met wat hulp in de vorm van doorvragen, zie volgend punt).
 +
 
 +
* De opleider kan gebruik maken van de '''verdiepende vragen''' (klik op uitklapbalk) om de vraag van de aios te exploreren:
 +
** Zit de onzekerheid, van waaruit de vraag is ontstaan, alleen in het medisch-technische gedeelte van het consult (ga verder naar [[Het consult loopt vast in de medisch-technische en besliskundige onzekerheid (KR-module 2)|module 2]]) 
 +
** Of speelt er meer ([[Het consult loopt vast, ondanks voldoende huisartsgeneeskundige kennis (KR-module 3)|module 3]])?
 +
* Het kan zinvol zijn om de casus A eens als voorbeeld te nemen en samen te lezen. Het is een  kunst om open vragen te blijven stellen. 
  
 
<div class="panel-group" id="accordion">
 
<div class="panel-group" id="accordion">
<accordion parent="accordion" heading="Vragen voor opleider om onzekerheid aios te ontleden">
+
<accordion parent="accordion" heading="Verdiepende vragen ter analyse van het vastgelopen consult van de aios">
 
   1    ''''''Wat is de situatie?''''''  
 
   1    ''''''Wat is de situatie?''''''  
 
Denk aan: Kenmerken patiënt, klachten/probleem nu, eventueel eerdere ervaringen met patiënt
 
Denk aan: Kenmerken patiënt, klachten/probleem nu, eventueel eerdere ervaringen met patiënt
Regel 68: Regel 80:
 
</accordion>
 
</accordion>
 
</div>
 
</div>
 
+
==== Bron ====
De antwoorden op deze vragen geven richting in welke fase van de consult het vastliep:
+
[[Media:Casus def KR reflectie onzekerheid uwi dec 2020 yw.pdf|Casus A. Een meisje met uwi en pijn in flank]]
 
 
a. Ligt het accent van onzekerheid op het gevoel van de aios i.p.v. het medische inhoudelijke? Ga samen met de hao hierin verder onderzoeken middels module 2 over de reflectieve kant van diagnostische onzekerheid (link).
 
 
 
b. Indien het medisch-inhoudelijk betreft, ga naar de desbetreffende fase in module 3 (link), om samen na te lopen wat de aios al weet en wat ze nog kan doen om in de desbetreffende casus verder te kunnen. 
 
 
 
c. Wat kan de aios doen in een volgende vergelijkbare situatie? 
 
 
 
 
 
==== Bronnen ====
 
<div class="panel-group" id="accordion">
 
<accordion parent="accordion" heading="Casus A. Een meisje met uwi en pijn in flank">
 
text
 
</accordion>
 
</div>
 
  
 
{{Footer - Leerlijn korte episode zorg}}
 
{{Footer - Leerlijn korte episode zorg}}

Huidige versie van 9 dec 2021 om 13:33



Leerlijn korte episode zorg
Auteur

em. prof. dr. Henk de Vries
Yeun Ying Wong
Jolijn de Graaff

Stage

1e Huisartsstage

KBA

1. Consult filteren

Competenties

Medisch handelen
Communicatie

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma
Praktijkleren

Relevantie

Allereerst is het belangrijk om te weten waar het klinisch redeneren hapert: ligt het aan de medische kennis, de context of staan persoonlijke factoren van de aios in de weg?

Onderstaande verdiepende vragen (klik op onderstaande "uitklapbalk) helpen daarin richting te geven.

Gebruiksaanwijzing

Casus A (een meisje met uwi en pijn in flank) is een mooi voorbeeld waarbij de aios vraagt om hulp bij een vastgelopen consult en hoe de opleider haar vervolgens neutraal bevraagt voor de (eerste) analyse.

De rest van de casus wordt besproken in Module 3.

Onderwijsactiviteiten

Een vastgelopen consult wordt in een leergesprek of (plenaire) nabespreking besproken.

Het kan worden aangedragen door de aios, omdat die daar behoefte aan heeft. Of door de opleider, omdat die tijdens het observatie-spreekuur of in een video-consult iets op is gevallen, wat een hiaat kan zijn in het klinisch redeneren.

  • Pas de SPV (Situatie, Prikkel en Vraag) toe, met name als de aios een specifieke vraag heeft. De aios beschrijft de situatie kort. Vervolgens vertelt zij wat er ‘prikkelt’ of waar het ‘haakt’. Daarna formuleert zij haar hulpvraag (evt. met wat hulp in de vorm van doorvragen, zie volgend punt).
  • De opleider kan gebruik maken van de verdiepende vragen (klik op uitklapbalk) om de vraag van de aios te exploreren:
    • Zit de onzekerheid, van waaruit de vraag is ontstaan, alleen in het medisch-technische gedeelte van het consult (ga verder naar module 2)
    • Of speelt er meer (module 3)?
  • Het kan zinvol zijn om de casus A eens als voorbeeld te nemen en samen te lezen. Het is een  kunst om open vragen te blijven stellen.
 1    'Wat is de situatie?' 

Denk aan: Kenmerken patiënt, klachten/probleem nu, eventueel eerdere ervaringen met patiënt

 2    'Waarover ben je onzeker?' (Eerste omschrijving)

Is de onzekerheid inherent aan de medische situatie? DD, onderzoek, advies, anders bijvoorbeeld: • complex probleem • vage klacht • onduidelijke bevinding • atypisch beeld • onduidelijk lab-uitslag • onverklaarde klachten • behandeling slaat niet aan

 3    'Wat is je gevoel daar verder bij?'

Bijvoorbeeld: • bang iets ernstigs te missen • bang teveel te doen • ik vind mezelf dom • de patiënt vindt me vast een slechte arts • ik puzzel graag maar loop nu vast

 4    'Wat houd je tegen om te doen wat je de beste optie lijkt?' 

Bijvoorbeeld: • specialist zal wel denken dat……. • als aios ken ik de patiënt te weinig om….

Bron

Casus A. Een meisje met uwi en pijn in flank

De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg


De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie