Het consult loopt vast, ondanks voldoende zekerheid over huisartsgeneeskundige kennis, vaardigheid en KR (KR-module 3)

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken



Leerlijn korte episode zorg
Auteur

Prof. dr. Henk de Vries
emeritus hoogleraar huisartsgeneeskunde
Yeun Ying Wong

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

1. Consult filteren

Competenties

Communicatie
Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Inleiding

Er zijn diverse redenen waardoor een consult (achteraf gezien) niet soepel loopt. Het klinisch redeneren kan geblokkeerd raken door een gevoel van onzekerheid. Het gaat daarbij niet om medische kennis (de aios wéét achteraf wel wat zij ‘volgens de boekjes’ zou moeten doen), maar het lukt de aios op dat moment niet om een beslissing of de regie te nemen, te prioriteren, of los te laten, dan wel haar verantwoordelijkheid nemen, enzovoorts. De aios benoemt dit veelal als ‘onzeker zijn’.

Maar wat belemmert haar op dat moment waardoor het niet lukt de knoop door te hakken, of een keuze te maken?

Gebruiksaanwijzing

Lees (opnieuw) casus A (een meisje met uwi en pijn in flank).

In deze casus A gaat in op de diverse onzekerheidsfactoren die de aios parten speelt tijdens op het oog een simpele medische casus, en hoe de hao hiermee om kan gaan met onderstaande analyse lijst.

Onderwijsactiviteiten

Deze stap volgt na direct na de eerste analyse uit module 1.

- Reflecteer in een leergesprek bij een vastgelopen casus de onzekerheden van de aios.

- Pak de onderstaande lijst (uitklap) erbij en sta stil bij mogelijke oorzaken wat van invloed heeft op de aanpak van de aios op haar casus.

(zie ook het communicatiewiel):

 A.	In hoeverre spelen persoonlijke factoren bij jou een rol?

Bijvoorbeeld: • eerdere medische ervaring • perfectionisme • eigen thuissituatie • eigen gezondheid • perfectionisme of andere trekken • de ideeën over hoe anderen naar je kijken

 B.	In hoeverre spelen patiënt-factoren een rol? 

Bijvoorbeeld: • eisende patiënt • barrières in communicatie

 C.	In hoeverre speelt de context een rol? 

Bijvoorbeeld: • drukte • spoed • vrijdagmiddag • pas een fout gemaakt • moe

 D.	Is deze situatie vergelijkbaar met andere waarbij je je onzeker voelt?

Zijn er patronen herkenbaar? Dit is essentieel om gedurende de opleiding te herkennen door aios en opleider.

Zie ook module 4. Hier worden suggesties gedaan om de onzekerheid te hanteren: wanneer er een patroon lijkt, waarin de aios steeds in dezelfde “onzekerheids-valkuil” valt wordt het een thema voor een leergesprek.

- Bespreek wat haar kan helpen om de volgende keer beter voorbereid te zijn (zie ook nabespreking in leergesprek in casus A).

Bronnen

Casus A. Een meisje met uwi en pijn in flank

De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg


De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie