Onderwijs klinisch redeneren voor huisartsopleiders (KR-module 6): verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 34: Regel 34:
 
Het klinisch redeneren (KR) is beargumenteren van diagnostische en therapeutische beslissingen. En is een kern-competentie van iedere arts. Het aanleren ervan is een cyclisch proces: waarnemen-denken-handelen-waarnemen-denken- etc.
 
Het klinisch redeneren (KR) is beargumenteren van diagnostische en therapeutische beslissingen. En is een kern-competentie van iedere arts. Het aanleren ervan is een cyclisch proces: waarnemen-denken-handelen-waarnemen-denken- etc.
  
Beginnende aios huisartsgeneeskunde ondervinden regelmatig knelpunten waardoor hun KR vastlopen of niet goed uit de verf komen.
+
Beginnende aios huisartsgeneeskunde ondervinden regelmatig knelpunten waardoor hun KR vastloopt of niet goed uit de verf komt.  
Daarentegen kunnen huisartsopleiders (haos), juist door hun jarenlange ervaring, stappen overslaan in het KR waardoor ze de basale hindernissen niet (meer) herkennen, die aios ervaren in consulten met patiënten.  
+
 
 +
Daarentegen kunnen huisartsopleiders (haos) - juist door hun jarenlange ervaring - stappen overslaan in het KR, waardoor ze de basale hindernissen niet (meer) herkennen, die aios ervaren in consulten met patiënten.  
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
De lezing in de bouwsteen 1. staat stil bij de verschillende knelpunten van aios,
+
De lezing in de bouwsteen 1. staat stil bij de verschillende knelpunten van aios,   en 2. geeft de opleiders gerichte adviezen om het leerproces van klinisch redeneren van hun aios beter aan te sturen.
en 2. geeft de opleiders gerichte adviezen om het leerproces van klinisch redeneren van hun aios beter aan te sturen.
 
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
In de powerpoint zet Henk de Vries, Em. Hoogleraar Huisartsgeneekunde VUMC, het bovengenoemde uiteen.  
+
In de powerpoint zet Henk de Vries, em. Hoogleraar Huisartsgeneekunde VUMC, het bovengenoemde uiteen.  
 +
 
 
Duur van de lezing is ongeveer 45min.   
 
Duur van de lezing is ongeveer 45min.   
  
Regel 49: Regel 50:
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
 
  
 
{{Footer - Leerlijn korte episode zorg}}
 
{{Footer - Leerlijn korte episode zorg}}

Versie van 21 jun 2021 om 10:22



Leerlijn korte episode zorg
Auteur

Prof. dr. Henk de Vries
emeritus hoogleraar huisartsgeneeskunde
Yeun Ying Wong

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

1. Consult filteren
2. Consult-basis
9. Superviseren

Competenties

Medisch handelen
Communicatie
Kennis en wetenschap

Leerplek

Onderwijsprogramma

Relevantie

Het klinisch redeneren (KR) is beargumenteren van diagnostische en therapeutische beslissingen. En is een kern-competentie van iedere arts. Het aanleren ervan is een cyclisch proces: waarnemen-denken-handelen-waarnemen-denken- etc.

Beginnende aios huisartsgeneeskunde ondervinden regelmatig knelpunten waardoor hun KR vastloopt of niet goed uit de verf komt.

Daarentegen kunnen huisartsopleiders (haos) - juist door hun jarenlange ervaring - stappen overslaan in het KR, waardoor ze de basale hindernissen niet (meer) herkennen, die aios ervaren in consulten met patiënten.

Doel

De lezing in de bouwsteen 1. staat stil bij de verschillende knelpunten van aios, en 2. geeft de opleiders gerichte adviezen om het leerproces van klinisch redeneren van hun aios beter aan te sturen.

Gebruiksaanwijzing

In de powerpoint zet Henk de Vries, em. Hoogleraar Huisartsgeneekunde VUMC, het bovengenoemde uiteen.

Duur van de lezing is ongeveer 45min.

Onderwijsactiviteiten

Deze lezing is te gebruiken door docenten, als onderwijs voor haos, op een paralleldag.

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg


De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie