Opdracht Patiëntcontacten: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 39: Regel 39:
 
|'''Leerplek'''
 
|'''Leerplek'''
 
|
 
|
{{Toepassing - Huisartsenpost}}
 
 
{{Toepassing - Leergesprek}}
 
{{Toepassing - Leergesprek}}
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 
{{Toepassing - Praktijkleren}}
{{Toepassing - Themaonderwijs}}
 
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
|}
 
|}
Regel 55: Regel 53:
 
Trek voor deze opdracht 2 tot 3 uur uit.
 
Trek voor deze opdracht 2 tot 3 uur uit.
 
*Lees hoofdstuk 4 van het LHV Aanbod Huisartsenzorg 2015 en markeer per ICPC categorie alle aandoeningen met een prevalentie >2,0.
 
*Lees hoofdstuk 4 van het LHV Aanbod Huisartsenzorg 2015 en markeer per ICPC categorie alle aandoeningen met een prevalentie >2,0.
*Maak met behulp van de bijlage een overzicht van je ervaringen met de meest voorkomende klachten/aandoeningen tot nu toe.
+
*Maak met behulp van [[:Media:Nivel 2016 Top 50 Incidentie.pdf|deze bijlage]] een overzicht van je ervaringen met de meest voorkomende klachten/aandoeningen tot nu toe.
 
*Noteer de klachten/aandoeningen, waar je nog weinig/onvoldoende ervaring mee hebt opgedaan.
 
*Noteer de klachten/aandoeningen, waar je nog weinig/onvoldoende ervaring mee hebt opgedaan.
 
*Bespreek de resultaten van je analyse met je opleider en tijdens de terugkomdag.
 
*Bespreek de resultaten van je analyse met je opleider en tijdens de terugkomdag.

Versie van 22 mrt 2023 om 16:48



Leerlijn chronische zorg
Auteur
Stage

1e Huisartsstage

KBA

1. Behandelt chronische ziekten
2. Registratie
3. Samenwerking
4. Stelt diagnose
5. Nazorg
6. Zeldzame ziekten
7. Gezamenlijke besluitvorming
8. Communicatie

Competenties

Medisch handelen
Communicatie
Samenwerken
Organiseren
Maatschappelijk handelen
Kennis en wetenschap
Professionaliteit
Aandachtsgebied diversiteit
Aandachtsgebied seksualiteit
Aandachtsgebied innovatie

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma
Praktijkleren
Zelfstudie

Relevantie

Na zes maanden 1e huisartsstage wordt aan de hand van deze opdracht patiëntcontacten geanalyseerd hoe de spreiding van het patiëntenaanbod tot dan toe is geweest. Indien gewenst kan dit leiden tot extra acties om de aios in de gelegenheid te stellen meer ervaring op te doen met de meest voorkomende klachten.

Doel

Zicht krijgen op je ervaring en vaardigheid met betrekking tot in de huisartsenpraktijk veelvoorkomende aandoeningen. Naar aanleiding van de inventarisatie vervolgens vaststellen of en zo ja welke klachten en aandoeningen in de komende periode voorrang verdienen.

Onderwijsactiviteiten

Trek voor deze opdracht 2 tot 3 uur uit.

  • Lees hoofdstuk 4 van het LHV Aanbod Huisartsenzorg 2015 en markeer per ICPC categorie alle aandoeningen met een prevalentie >2,0.
  • Maak met behulp van deze bijlage een overzicht van je ervaringen met de meest voorkomende klachten/aandoeningen tot nu toe.
  • Noteer de klachten/aandoeningen, waar je nog weinig/onvoldoende ervaring mee hebt opgedaan.
  • Bespreek de resultaten van je analyse met je opleider en tijdens de terugkomdag.
  • Maak op basis van de feedback op deze opdracht een plan van aanpak en leg dat voor aan je hao.
  • Bespreek met je hao welke relevante gegevens je uit het HIS kunt halen.

Het resultaat is een overzicht van je patiëntgebonden activiteiten naar soort en aantal en een lijstje met klachten/aandoeningen die in de komende periode nog aandacht verdienen.

Nabespreking

De oogst van deze opdracht wordt besproken in een leergesprek met je hao en tijdens het terugkomdagonderwijs. Vervolgens verwerk je het in de volgende versie van jouw IOP.


De bouwstenen in de leerlijn chronische zorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie