Als het consult vastloopt: de kunst van Klinisch Redeneren (KR)

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken



Leerlijn korte episode zorg
Auteur

Prof. dr. Henk de Vries, emeritus hoogleraar huisartsgeneeskunde

dr. Yeun Ying Wong
huisarts

Jolijn de Graaff, huisarts-docent

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

1. Consult filteren
2. Consult-basis
3. Aanvullende diagnostiek
4. Behandeling en beleid
6. Afsluiten episode
8. Voorlichting en advies

Competenties

Medisch handelen
Communicatie
Professionaliteit
Aandachtsgebied diversiteit

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Het klinisch redeneren is een belangrijke medische basisvaardigheid voor de huisarts. Bij elk patiëntencontact wordt dit toegepast. Hierbij heb je als dokter regelmatig een gevoel van onzekerheid. Dit hoort bij het vak en is een onmisbaar signaal bij het klinisch redeneren. Onzekerheid maakt dat je dingen heroverweegt, je differentiële diagnose uitbreidt of bijstelt en andere vervolgstappen overweegt. Het behoedt je voor tunnelvisie.

Ook opleiders zijn regelmatig onzeker. Aios en opleiders gaan er echter verschillend mee om. Bij aios ontbreekt de ervaring en zij moeten dus leren met onzekerheid om te gaan. Zij zullen het ook vaak anders aanpakken dan de opleider. Aios kunnen door deze onzekerheid in de knel raken in hun consultvoering. Soms met verlammende gevolgen op het functioneren van de aios. Daarom deze bouwsteen.

Het kan zijn dat de opleider de aios niet begrijpt; immers haar denken loopt zo anders: ervaren opleiders redeneren via andere ‘patronen’ van herkenning (zie ook Bouwsteen Ziektescripts). Het is belangrijk om als opleider de onzekerheid van de aios stapsgewijs te exploreren.

Doel

Deze bouwsteen is een instrument om de hao en de huisartsdocent te helpen op onderzoek uit te gaan naar hetgeen dat spaak loopt in het klinisch redeneren bij zijn of haar (onervaren) aios. De bouwsteen geeft een uitgebreid overzicht waar het probleem in kan zitten, maar beoogt vooral een leidraad te zijn om binnen de context van de aangedragen casuïstiek van aios, snel bij het probleem te komen om haar beter te kunnen begrijpen en te begeleiden in het klinisch redeneren.

Gebruiksaanwijzing

Deze bouwsteen bestaat uit verschillende modules. Het feitelijke analyse-instrument bestaat uit de eerste drie modules. Ze zijn gericht op de toepassing in de praktijk en geschikt voor hao en huisarts-docent om het onderliggende probleem bij de aios te analyseren en daarmee de aios verder te begeleiden.

Via de bijlage (of link) zijn twee voorbeeld casussen te vinden van aios, die weergeven hoe de modules gebruikt kunnen worden.

De bespreking van het klinisch redeneren kan op verschillende momenten voorkomen, namelijk:

  • de aios vraagt hulp aan de hao bij een patiëntencontact
  • individueel leergesprek
  • (patiënten) bespreking in de opleidingspraktijk
  • (patiënten) bespreking op terugkomdag
  • expert bijeenkomst klinisch redeneren

Modules 4 t/m 6, bevatten praktische tools en opdrachten voor de hao en docenten om op het analyse-instrument in te gaan (deze moeten nog ingericht worden).

Onderwijsactiviteiten

Inhoud van de modules

Module 1: (eerste oriëntatie waar het hapert in het klinisch redeneren)

Diagnostiek van het haperende klinisch redeneren; waar zit het probleem? :

  • onzekerheid over medisch inhoudelijke kennis, ervaring en toepassen daarvan ?
  • omgaan met onzekerheid ( door interne en externe factoren bij het vak)?
  • combinatie van beiden ?

Module 2: (de medisch-technische en besliskundige onzekerheid)

Een opsomming van te onderzoeken aspecten in het consult waar onzekerheid optreedt bij voldoende medische kennis voor die situatie. Waarbij ándere factoren onzekerheid geven.

Module 3: (de reflectiekant van de onzekerheid)

Een opsomming van te onderzoeken aspecten in het consult , de fasen van het consult volgend, die medisch- technische en besliskundige onzekerheid geven.

Module 4: (deze moeten nog ingericht worden)

Onderwijs door Hao in de praktijk.

Module 5:

Onderwijs op de Terugkomdag

Module 6:

Onderwijs aan HAO’s (zie video)

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg


De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie