De huisartsopleider als docent Klinisch Redeneren (KR-module 4): verschil tussen versies
Regel 33: | Regel 33: | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | Inleiding | + | '''Inleiding''' (deze inleiding kan je bij de uitnodiging voor de paralleldag gebruiken) |
− | Als opleider heb je de leuke taak om je aios te begeleiden in het omgaan met onzekerheid. | + | Als opleider heb je de leuke taak om je aios te begeleiden in het omgaan met onzekerheid in het klinisch redeneren (KR). |
− | + | Het voortdurend reflecteren op diagnostische onzekerheid; het werken met onzekere werkhypothesen, het toetsend ópen blijven staan voor nieuwe informatie: het is nogal wat nieuws voor een 1e jaars aios. | |
Het proces, dat we als huisartsen bewust én onbewust gebruiken om tot een diagnose en behandelplan te komen is best ingewikkeld. | Het proces, dat we als huisartsen bewust én onbewust gebruiken om tot een diagnose en behandelplan te komen is best ingewikkeld. | ||
− | |||
− | + | Zie onderstaande samenvatting uit het artikel 'Diagnostisch denken over alledaagse ziekten', van Stolper CF et al. uit Huisarts en Wetenschap 2016: | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | ''▪ Prognostisch denken helpt huisartsen bij het onderscheid maken tussen alledaagse ziekten en ernstigere ziektebeelden.'' | ||
+ | ''▪ Bij diagnostisch denken gaat het om analytische en niet-analytische, intuïtieve denkprocessen.'' | ||
+ | |||
+ | ''▪ Het afwegen van klachten en symptomen tegen de kennis over de context van de patiënt, het zogenaamde contextualiseren, is typerend voor het huisartsgeneeskundig diagnostisch denken.'' | ||
+ | |||
+ | ''▪ Het expliciteren van het diagnostisch redeneren via een diagnostisch landschap, het beoordelen van de kracht van argumenten en het gebruik van actiedrempels, helpt de huisarts betere diagnoses te stellen.'' | ||
+ | |||
+ | ''▪ Leren omgaan met onzekerheid, reflectie en feedback over diagnostische processen maakt van huisartsen ervaren besliskundigen.'' | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
Deze bouwsteen is een handleiding voor de huisartsdocent om huisartsopleiders te onderwijzen in het begeleiden van aios in het klinisch redeneren op de praktijk. | Deze bouwsteen is een handleiding voor de huisartsdocent om huisartsopleiders te onderwijzen in het begeleiden van aios in het klinisch redeneren op de praktijk. | ||
Regel 55: | Regel 58: | ||
Onderwerpen | Onderwerpen | ||
− | 1e bijeenkomst: hao’s (en aios) attent maken op het belang van klinisch redeneren | + | |
− | 2e bijeenkomst: hao’s laten reflecteren op het wel/niet expliciet aandacht geven aan DD denken | + | <u>1e bijeenkomst:</u> hao’s (en aios) attent maken op het belang van klinisch redeneren |
− | 3e bijeenkomst: aan de hand van een verschil van mening met je aios bespreek je eigen handelen versus die van de aios; welke DD’s waren er en welke argumenten…; en welke therapie heb je in gedachte en waarom; wat verwacht je daarvan (therapeutisch klinisch redeneren versus diagnostisch klinisch redeneren). | + | |
+ | <u>2e bijeenkomst:</u> hao’s laten reflecteren op het wel/niet expliciet aandacht geven aan DD denken | ||
+ | |||
+ | <u>3e bijeenkomst:</u> aan de hand van een verschil van mening met je aios bespreek je eigen handelen versus die van de aios; welke DD’s waren er en welke argumenten…; en welke therapie heb je in gedachte en waarom; wat verwacht je daarvan (therapeutisch klinisch redeneren versus diagnostisch klinisch redeneren). | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== |
Versie van 27 mei 2021 om 12:32
T.b.v. het paralleldagonderwijs (3x1u) voor opleiders van aios uit het 1e jaar
Leerlijn korte episode zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Inleiding (deze inleiding kan je bij de uitnodiging voor de paralleldag gebruiken)
Als opleider heb je de leuke taak om je aios te begeleiden in het omgaan met onzekerheid in het klinisch redeneren (KR). Het voortdurend reflecteren op diagnostische onzekerheid; het werken met onzekere werkhypothesen, het toetsend ópen blijven staan voor nieuwe informatie: het is nogal wat nieuws voor een 1e jaars aios.
Het proces, dat we als huisartsen bewust én onbewust gebruiken om tot een diagnose en behandelplan te komen is best ingewikkeld.
Zie onderstaande samenvatting uit het artikel 'Diagnostisch denken over alledaagse ziekten', van Stolper CF et al. uit Huisarts en Wetenschap 2016:
▪ Prognostisch denken helpt huisartsen bij het onderscheid maken tussen alledaagse ziekten en ernstigere ziektebeelden.
▪ Bij diagnostisch denken gaat het om analytische en niet-analytische, intuïtieve denkprocessen.
▪ Het afwegen van klachten en symptomen tegen de kennis over de context van de patiënt, het zogenaamde contextualiseren, is typerend voor het huisartsgeneeskundig diagnostisch denken.
▪ Het expliciteren van het diagnostisch redeneren via een diagnostisch landschap, het beoordelen van de kracht van argumenten en het gebruik van actiedrempels, helpt de huisarts betere diagnoses te stellen.
▪ Leren omgaan met onzekerheid, reflectie en feedback over diagnostische processen maakt van huisartsen ervaren besliskundigen.
Doel
Deze bouwsteen is een handleiding voor de huisartsdocent om huisartsopleiders te onderwijzen in het begeleiden van aios in het klinisch redeneren op de praktijk.
Onderwijsactiviteiten
Hieronder vind je een beschrijving voor 3 keer één uur onderwijs voor op de paralleldag in het 1e huisartsenjaar. Je kunt starten op de koppeldag. Deze stukjes handleiding zijn steeds inclusief een kleine powerpoint presentatie, die je als docent voor het onderwijsmoment kan gebruiken.
Onderwerpen
1e bijeenkomst: hao’s (en aios) attent maken op het belang van klinisch redeneren
2e bijeenkomst: hao’s laten reflecteren op het wel/niet expliciet aandacht geven aan DD denken
3e bijeenkomst: aan de hand van een verschil van mening met je aios bespreek je eigen handelen versus die van de aios; welke DD’s waren er en welke argumenten…; en welke therapie heb je in gedachte en waarom; wat verwacht je daarvan (therapeutisch klinisch redeneren versus diagnostisch klinisch redeneren).
Bronnen
Stolper CF, Van de Wiel MWJ, Van Royen P. Diagnostisch denken over alledaagse ziekten. Huisarts Wet 2016;59(11):478-81
De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn korte episode zorg
- Bouwsteen
- Auteur - Jolijn de Graaff
- 1e Huisartsstage
- 2e Huisartsstage
- KBA 1.9 - Superviseren
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma