Het consult loopt niet goed; een eerste analyse (KR-module 1): verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met ' {{Header - Leerlijn korte episode zorg}} {| class="infobox leerlijn-kort" ! {{Titelbalk - Leerlijn korte episode zorg}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Yeun Ying Wo...') |
|||
Regel 38: | Regel 38: | ||
{{Toepassing - Zelfstudie}} | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
|} | |} | ||
− | === Relevantie === | + | === Relevantie en doel === |
Allereerst is het belangrijk om te weten waar in het consult het klinisch redeneren hapert: ligt het aan de medische kennis, de context of staan persoonlijke factoren van de aios in de weg? | Allereerst is het belangrijk om te weten waar in het consult het klinisch redeneren hapert: ligt het aan de medische kennis, de context of staan persoonlijke factoren van de aios in de weg? | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | Onderstaande vragen (link/klapblad) helpen daarin richting te geven. | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | Lees casus A (een meisje met uwi en pijn in flank) om een beeld te hebben hoe verrassend een consultatie van een aios kan zijn. | + | Lees casus A (een meisje met uwi en pijn in flank) om een beeld te hebben hoe verrassend een consultatie van een aios kan zijn. In deze casus A is de medische kennis aanwezig en de aios weet precies wat ze in theorie moet doen; tóch wordt ze gehinderd door onzekerheid. |
− | In deze casus A is de medische kennis aanwezig en de aios weet precies wat ze in theorie moet doen; tóch wordt ze gehinderd door onzekerheid. | ||
− | |||
− | |||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
Bespreek in een leergesprek of (plenaire) nabespreking een vastgelopen consult van de aios aan de hand van de onderstaande verdiepende vragen (link/klapblad). | Bespreek in een leergesprek of (plenaire) nabespreking een vastgelopen consult van de aios aan de hand van de onderstaande verdiepende vragen (link/klapblad). | ||
Regel 59: | Regel 53: | ||
b. Indien het medisch-inhoudelijk betreft, ga naar de desbetreffende fase in module 3 (link), om samen na te lopen wat de aios al weet en wat ze nog kan doen om in de desbetreffende casus verder te kunnen. | b. Indien het medisch-inhoudelijk betreft, ga naar de desbetreffende fase in module 3 (link), om samen na te lopen wat de aios al weet en wat ze nog kan doen om in de desbetreffende casus verder te kunnen. | ||
− | c. Wat kan de aios doen in een volgende vergelijkbare situatie? | + | c. Wat kan de aios doen in een volgende vergelijkbare situatie? |
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | Casus A. Een meisje met uwi en pijn in flank | + | Casus A. Een meisje met uwi en pijn in flank. |
{{Footer - Leerlijn korte episode zorg}} | {{Footer - Leerlijn korte episode zorg}} |
Versie van 6 feb 2021 om 23:54
Inhoud
Relevantie en doel
Allereerst is het belangrijk om te weten waar in het consult het klinisch redeneren hapert: ligt het aan de medische kennis, de context of staan persoonlijke factoren van de aios in de weg?
Onderstaande vragen (link/klapblad) helpen daarin richting te geven.
Gebruiksaanwijzing
Lees casus A (een meisje met uwi en pijn in flank) om een beeld te hebben hoe verrassend een consultatie van een aios kan zijn. In deze casus A is de medische kennis aanwezig en de aios weet precies wat ze in theorie moet doen; tóch wordt ze gehinderd door onzekerheid.
Onderwijsactiviteiten
Bespreek in een leergesprek of (plenaire) nabespreking een vastgelopen consult van de aios aan de hand van de onderstaande verdiepende vragen (link/klapblad).
Wat gebeurde er precies tijdens het consult waardoor de aios haperde? De antwoorden op deze vragen geven richting in welke fase van de consult het vastliep:
a. Ligt het accent van onzekerheid op het gevoel van de aios i.p.v. het medische inhoudelijke? Ga samen met de hao hierin verder onderzoeken middels module 2 over de reflectieve kant van diagnostische onzekerheid (link).
b. Indien het medisch-inhoudelijk betreft, ga naar de desbetreffende fase in module 3 (link), om samen na te lopen wat de aios al weet en wat ze nog kan doen om in de desbetreffende casus verder te kunnen.
c. Wat kan de aios doen in een volgende vergelijkbare situatie?
Bronnen
Casus A. Een meisje met uwi en pijn in flank.
De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn korte episode zorg
- Bouwsteen
- Auteur - Yeun Ying Wong
- 1e Huisartsstage
- 2e Huisartsstage
- KBA 1.1 - Consult filteren
- KBA 1.2 - Consult-basis
- KBA 1.3 - Aanvullende diagnostiek
- KBA 1.4 - Behandeling en beleid
- KBA 1.6 - Afsluiten episode
- KBA 1.8 - Voorlichting en advies
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Aandachtsgebied - Diversiteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie