Het consult loopt niet goed; een eerste analyse (KR-module 1)

Uit Wiki HOVUmc
Versie door Yeun Ying Wong (overleg | bijdragen) op 7 feb 2021 om 01:06 (Onderwijsactiviteiten)
Ga naar: navigatie, zoeken



Leerlijn korte episode zorg
Auteur

Yeun Ying Wong

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

1. Consult filteren

Competenties

Medisch handelen
Communicatie
Kennis en wetenschap
Professionaliteit
Aandachtsgebied diversiteit

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie en doel

Allereerst is het belangrijk om te weten waar in het consult het klinisch redeneren hapert: ligt het aan de medische kennis, de context of staan persoonlijke factoren van de aios in de weg?

Onderstaande vragen (link/klapblad) helpen daarin richting te geven.

Gebruiksaanwijzing

Lees casus A (een meisje met uwi en pijn in flank) om een beeld te hebben hoe verrassend een consultatie van een aios kan zijn. In deze casus A is de medische kennis aanwezig en de aios weet precies wat ze in theorie moet doen; tóch wordt ze gehinderd door onzekerheid.

Onderwijsactiviteiten

Bespreek in een leergesprek of (plenaire) nabespreking een vastgelopen consult van de aios aan de hand van de onderstaande verdiepende vragen (link/klapblad).

 1    Wat is de situatie? 

Denk aan: Kenmerken patiënt, klachten/probleem nu, eventueel eerdere ervaringen met patiënt

 2    Waarover ben je onzeker? (Eerste omschrijving)

Is de onzekerheid inherent aan de medische situatie? DD, onderzoek, advies, anders bijvoorbeeld: • complex probleem • vage klacht • onduidelijke bevinding • atypisch beeld • onduidelijk lab-uitslag • onverklaarde klachten • behandeling slaat niet aan

 3    Wat is je gevoel daar verder bij?

Bijvoorbeeld: • bang iets ernstigs te missen • bang teveel te doen • ik vind mezelf dom • de patiënt vindt me vast een slechte arts • ik puzzel graag maar loop nu vast

 4    Wat houd je tegen om te doen wat je de beste optie lijkt? 

Bijvoorbeeld: • specialist zal wel denken dat……. • als aios ken ik de patiënt te weinig om….

 5    Zit de onzekerheid in het medisch technische gedeelte van het consult of speelt er meer?

Geef samen met de aios antwoord op deze vraag. Ga vervolgens naar module 2 (de reflectieve onzekerheid van klinisch redeneren), of naar module 3 (de medisch-technische onzekerheid van klinisch redeneren).

Wat gebeurde er precies tijdens het consult waardoor de aios haperde? De antwoorden op deze vragen geven richting in welke fase van de consult het vastliep:

a. Ligt het accent van onzekerheid op het gevoel van de aios i.p.v. het medische inhoudelijke? Ga samen met de hao hierin verder onderzoeken middels module 2 over de reflectieve kant van diagnostische onzekerheid (link).

b. Indien het medisch-inhoudelijk betreft, ga naar de desbetreffende fase in module 3 (link), om samen na te lopen wat de aios al weet en wat ze nog kan doen om in de desbetreffende casus verder te kunnen.

c. Wat kan de aios doen in een volgende vergelijkbare situatie?


Bronnen

Casus A. Een meisje met uwi en pijn in flank.

De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg


De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie