Visitetas: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{| class="wikitable" style="float:right; margin-left: 10px;" ! colspan="2" |'''<h4>Leerlijn korte episode zorg</h4>''' |- |'''Auteur''' |Gebruiker:Yeun Ying W...')
 
k
 
(22 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{| class="wikitable" style="float:right; margin-left: 10px;"
+
{{Header - Leerlijn korte episode zorg}}
! colspan="2" |'''<h4>[[Leerlijn korte episode zorg]]</h4>'''
+
 
 +
{| class="infobox leerlijn-kort"
 +
! {{Titelbalk - Leerlijn korte episode zorg}}
 
|-
 
|-
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
|[[Gebruiker:Yeun Ying Wong|Yeun Ying Wong]]
+
|
 +
{{auteur - Yeun Ying Wong|Yeun Ying Wong}}
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
|[[1e Huisartsstage]]<br />
+
|
[[Klinische stage]]<br />
+
{{stage - 1e Huisartsstage}}{{stage - 2e Huisartsstage}}
[[CZ stage]]<br />
 
[[GGZ stage]]<br />
 
[[2e Huisartsstage]]
 
 
|-
 
|-
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
|KBA 1
+
|
KBA 2
+
{{KBA 1.1 - Consult filteren‏‎}}
 
|-
 
|-
|'''Competenties'''
+
|'''Competentie'''
|[[Competentiegebied 1 - Medisch handelen|1. Medisch handelen]]<br />
+
|
[[Competentiegebied 2 - Communicatie|2. Communicatie]]<br />
+
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}
[[Competentiegebied 3 - Samenwerken|3. Samenwerken]]<br />
+
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}}
[[Competentiegebied 4 - Organiseren|4. Organiseren]]<br />
 
[[Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen|5. Maatschappelijk handelen]]<br />
 
[[Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap|6. Kennis en wetenschap]]<br />
 
[[Competentiegebied 7 - Professionaliteit|7. Professionaliteit]]
 
 
|-
 
|-
|'''Leerplek'''
+
|'''Toepassing'''
|Praktijkopdracht<br />
+
|
Leergesprek<br />
+
{{Toepassing - Leergesprek}}
TKD<br />
 
Zelfstudie
 
|-
 
|'''Datum'''
 
|??-???-2018
 
 
|}
 
|}
 +
 +
=== Relevantie ===
 +
Kenmerkend voor het beroep huisarts is onder meer het afleggen van huisvisites bij patiënten die niet naar de praktijk kunnen komen. Daar hoort een dokterstas bij, ook wel 'visitetas' genoemd. De inhoud ervan is nodig om op lokatie een patiënt te kunnen onderzoeken en zo nodig behandelen. De tas gaat ook mee naar de huisartsenpost tijdens een dienst. De dokterstas is in feite de ‘mobiele praktijk’ van de huisarts. 
 +
 +
Een aantal praktijken (met name NHG accreditatiepraktijken) hebben een gezamenlijke spoedtas met een [https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q=node/77069 praktijkprotocol] over onderhoud/navullen daarvan. 
 +
 +
=== Doel ===
 +
Inzicht krijgen in de inhoud van de visitetas.
 +
 +
=== Onderwijsactiviteit ===
 +
Deze bouwsteen leent zich voor een leergesprek met je hao, en als handvat gedurende de opleiding voor het samenstellen van de inhoud van je eigen visitetas. 
 +
 +
=== Gebruiksaanwijzing ===
 +
Neem de visitetas van je hao samen door. Houd een leergesprek aan de hand van bijvoorbeeld de volgende vragen:
 +
* Welke instrumenten en spullen zijn onmisbaar voor een visite en dus verplicht in je visitetas? Welke zijn optioneel (zie ook bij bronnen de NHG checklist spoedgeneesmiddelen)? 
 +
* Is de inhoud van je visitetas voldoende voor het verlenen van spoedzorg volgens de ABCDE-methodiek? Is bijv. een pocketmask in je tas nodig? (zie ook [[Leerlijn spoedeisende zorg|leerlijn Spoedeisende Zorg]]).
 +
* Welke medicijnen wil/moet je in je tas hebben? En wat te doen bij interventies zoals een CAD of infuus plaatsen, een wond hechten of injecties geven aan huis? Welke spullen heb je daarvoor nodig, waar liggen die in de praktijk en (hoe) neem je die mee?  
 +
* Heeft jou opleidingspraktijk een gezamenlijke spoedtas? Zo ja, wanneer wordt hiervan gebruik gemaakt? Hoe beïnvloedt deze tas de inhoud van de visitetas van de huisartsen van de praktijk (en van die van jou): kan je je beperken in de samenstelling van je eigen spullen? Wat als er meerdere huisartsen tegelijk beroep moeten op deze spoedtas? Wie houdt deze spoedtas bij? 
 +
 +
=== Bronnen ===
 +
* [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/file0d2b.pdf NHG Checklist spoedgeneesmiddelen] 
 +
* [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/images/inhoudsopgave_spoedtas_type_huisarts.pdf Inhoud (spoed)visitetas]: deze lijst is voor de dienstkoffer van de huisartsenposten.
 +
* Voorbeeld [https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q=node/77069 Praktijkprotocol] voor de spoedtas van de praktijk,door de NHG opgesteld. Het kan ook als leidraad gebruikt worden voor je eigen visitetas. 
 +
 +
{{Footer - Leerlijn korte episode zorg}}

Huidige versie van 2 dec 2019 om 15:24


Leerlijn korte episode zorg
Auteur

Yeun Ying Wong

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

1. Consult filteren

Competentie

Medisch handelen
Organiseren

Toepassing

Leergesprek

Relevantie

Kenmerkend voor het beroep huisarts is onder meer het afleggen van huisvisites bij patiënten die niet naar de praktijk kunnen komen. Daar hoort een dokterstas bij, ook wel 'visitetas' genoemd. De inhoud ervan is nodig om op lokatie een patiënt te kunnen onderzoeken en zo nodig behandelen. De tas gaat ook mee naar de huisartsenpost tijdens een dienst. De dokterstas is in feite de ‘mobiele praktijk’ van de huisarts.

Een aantal praktijken (met name NHG accreditatiepraktijken) hebben een gezamenlijke spoedtas met een praktijkprotocol over onderhoud/navullen daarvan.

Doel

Inzicht krijgen in de inhoud van de visitetas.

Onderwijsactiviteit

Deze bouwsteen leent zich voor een leergesprek met je hao, en als handvat gedurende de opleiding voor het samenstellen van de inhoud van je eigen visitetas.

Gebruiksaanwijzing

Neem de visitetas van je hao samen door. Houd een leergesprek aan de hand van bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Welke instrumenten en spullen zijn onmisbaar voor een visite en dus verplicht in je visitetas? Welke zijn optioneel (zie ook bij bronnen de NHG checklist spoedgeneesmiddelen)? 
  • Is de inhoud van je visitetas voldoende voor het verlenen van spoedzorg volgens de ABCDE-methodiek? Is bijv. een pocketmask in je tas nodig? (zie ook leerlijn Spoedeisende Zorg).
  • Welke medicijnen wil/moet je in je tas hebben? En wat te doen bij interventies zoals een CAD of infuus plaatsen, een wond hechten of injecties geven aan huis? Welke spullen heb je daarvoor nodig, waar liggen die in de praktijk en (hoe) neem je die mee?  
  • Heeft jou opleidingspraktijk een gezamenlijke spoedtas? Zo ja, wanneer wordt hiervan gebruik gemaakt? Hoe beïnvloedt deze tas de inhoud van de visitetas van de huisartsen van de praktijk (en van die van jou): kan je je beperken in de samenstelling van je eigen spullen? Wat als er meerdere huisartsen tegelijk beroep moeten op deze spoedtas? Wie houdt deze spoedtas bij?

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg


De leerlijnen

Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych SOLK Pall Preventie Praktijk


Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit Diversiteit
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
SOLK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement


Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Diversiteit