DM - Insulinetherapie: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
k |
k |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | {| class=" | + | {| class="infobox-leerlijn-3" |
− | ! colspan="2 | + | ! colspan="2" | <span class="infobox-titel">[[Leerlijn chronische zorg]]</span> |
|- | |- | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
− | | | + | | |
+ | {{Auteur - Paul Janssen|Paul Janssen}} | ||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
| | | | ||
− | + | {{stage - 1e Huisartsstage}}<br /> | |
− | + | {{stage - Klinische stage}}<br /> | |
+ | {{stage - CZ stage}}<br /> | ||
+ | {{stage - GGZ stage}}<br /> | ||
+ | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
|- | |- | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | + | {{KBA 3.1 - Chronische ziekten|1. Chronische ziekten}}<br /> | |
− | + | {{KBA 3.2 - Registratie|2. Registratie}}<br /> | |
+ | {{KBA 3.3 - Samenwerking|3. Samenwerking}}<br /> | ||
+ | {{KBA 3.4 - Stelt diagnose|4. Stelt diagnose}}<br /> | ||
+ | {{KBA 3.5 - Nazorg|5. Nazorg}}<br /> | ||
+ | {{KBA 3.6 - Zeldzame ziekten|6. Zeldzame ziekten}}<br /> | ||
+ | {{KBA 3.7 - Gezamenlijke besluitvorming|7. Gezamenlijke besluitvorming}}<br /> | ||
+ | {{KBA 3.8 - Communicatie|8. Communicatie}}<br /> | ||
|- | |- | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
− | | | + | | |
− | + | {{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}<br /> | |
− | + | {{Competentiegebied 2 - Communicatie}}<br /> | |
− | + | {{Competentiegebied 3 - Samenwerken}}<br /> | |
+ | {{Competentiegebied 4 - Organiseren}}<br /> | ||
+ | {{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}}<br /> | ||
+ | {{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}}<br /> | ||
+ | {{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}<br /> | ||
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
− | | | + | | |
+ | {{Toepassing - Leergesprek}}<br /> | ||
+ | {{Toepassing - Praktijkleren}}<br /> | ||
+ | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}}<br /> | ||
+ | {{Toepassing - Zelfstudie}}<br /> | ||
|- | |- | ||
− | |''' | + | |'''Trefwoord''' |
− | | | + | | |
− | + | Volgt | |
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
+ | === Relevantie === | ||
Behandeling met insuline is geïndiceerd als met educatie en een maximaal haalbare of maximaal toegestane dosis van combinatietherapie van metformine en een sulfonylureumderivaat, de individuele streefwaarden voor de glykemische instelling niet worden gehaald. | Behandeling met insuline is geïndiceerd als met educatie en een maximaal haalbare of maximaal toegestane dosis van combinatietherapie van metformine en een sulfonylureumderivaat, de individuele streefwaarden voor de glykemische instelling niet worden gehaald. | ||
Regel 35: | Regel 52: | ||
Insulinetherapie kan in de eerstelijn worden toegepast, mits de huisarts en POH-S specifiek en voldoende deskundig zijn en goede afspraken maken over taakverdeling en samenwerking. | Insulinetherapie kan in de eerstelijn worden toegepast, mits de huisarts en POH-S specifiek en voldoende deskundig zijn en goede afspraken maken over taakverdeling en samenwerking. | ||
+ | === '''Doel''' === | ||
+ | === Gebruiksaanwijzing === | ||
[[:Media:Presentatie_-_Insulinetherapie_-_Paul_Janssen.ppt|Presentatie Insulinetherapie]] | [[:Media:Presentatie_-_Insulinetherapie_-_Paul_Janssen.ppt|Presentatie Insulinetherapie]] | ||
− | + | ||
− | + | === Bronnen === | |
+ | |||
+ | === Overige bouwstenen in de leerlijn === | ||
+ | {{Bouwstenen - Leerlijn chronische zorg}} | ||
+ | === Overige leerlijnen === | ||
+ | {{Leerlijnen horizontaal}} |
Versie van 20 jul 2018 om 19:38
Inhoud
Relevantie
Behandeling met insuline is geïndiceerd als met educatie en een maximaal haalbare of maximaal toegestane dosis van combinatietherapie van metformine en een sulfonylureumderivaat, de individuele streefwaarden voor de glykemische instelling niet worden gehaald.
Insuline is de meest effectieve manier om de glucosespiegel te verlagen. Zowel de start als intensivering van de insulinebehandeling zorgvuldig afgewogen moeten worden.
Insulinetherapie kan in de eerstelijn worden toegepast, mits de huisarts en POH-S specifiek en voldoende deskundig zijn en goede afspraken maken over taakverdeling en samenwerking.
Doel
Gebruiksaanwijzing
Bronnen
Overige bouwstenen in de leerlijn
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
Categorieën:
- Auteur - Paul Janssen
- 1e Huisartsstage
- Klinische stage
- CZ stage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 3.1 - Chronische ziekten
- Leerlijn chronische zorg
- KBA 3.2 - Registratie
- KBA 3.3 - Samenwerking
- KBA 3.4 - Stelt diagnose
- KBA 3.5 - Nazorg
- KBA 3.6 - Zeldzame ziekten
- KBA 3.7 - Gezamenlijke besluitvorming
- KBA 3.8 - Communicatie
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie