Het consult loopt vast door besliskundige onzekerheid: het klinisch redeneren (KR-module 2): verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met ' {{Header - Leerlijn korte episode zorg}} {| class="infobox leerlijn-kort" ! {{Titelbalk - Leerlijn korte episode zorg}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Yeun Ying Wo...') |
|||
Regel 49: | Regel 49: | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | 1. Bij elke fase van het medische inhoudelijk klinisch redeneren, staan onder [WAT WEET JE EN WAT BETEKENT DAT?] | + | 1. Lees casus B (een kind met koorts) als voorbeeld. |
− | + | ||
+ | Het beschrijft hoe de opleider en inhoudelijk kan omgaan met een aios die zich nog onervaren voelt met kinderen met koorts, door gebruikt te maken van de vragenlijst in deze module over het inhoudelijke klinisch redeneren. | ||
+ | |||
+ | 2. Bij elke fase van het medische inhoudelijk klinisch redeneren, staan onder [WAT WEET JE EN WAT BETEKENT DAT?] diverse vragen die de hao kan gebruiken naar gelang de casus om de aios te helpen het eea van de casus op een rij te zetten. | ||
Met deze kennis, stelt de hao vervolgens onder [WAT GA JE DOEN?] de sturende vragen aan de aios om samen tot een goede plan van aanpak of beleid of vervolg te kunnen komen. | Met deze kennis, stelt de hao vervolgens onder [WAT GA JE DOEN?] de sturende vragen aan de aios om samen tot een goede plan van aanpak of beleid of vervolg te kunnen komen. | ||
Nb. Niet alle vragen, die eronder staan, zijn van gelijke belang en is verschillend per casus en vastgelopen probleem; het is aan de hao op die vragen te stellen waarmee de aios weer vooruit kan. | Nb. Niet alle vragen, die eronder staan, zijn van gelijke belang en is verschillend per casus en vastgelopen probleem; het is aan de hao op die vragen te stellen waarmee de aios weer vooruit kan. | ||
+ | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | Pak deze module erbij, tijdens een leergesprek over een vastgelopen casus, waarbij de aios onzekerheid uit over het medisch inhoudelijke van het consult (dit volgt eventueel uit de eerste analyse in module 1). | ||
+ | - Stel vast in welke fase van het consult het vastliep (klapbladen). | ||
− | + | - Klik op klapblad om naar desbetreffende fase te gaan. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | - Sta stil wat de aios al weet van de casus. | |
− | |||
− | - Sta stil wat de aios al weet van de casus | ||
+ | - Maak vervolgens samen een plan van aanpak op basis van de sturende (wat-ga-je-doen-)vragen. | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== |
Versie van 7 feb 2021 om 00:28
Inhoud
Relevantie
Deze bouwsteen gaat in op de medisch-technische en besliskundige onzekerheid (veelal op basis van kennis en ervaring).
Diagnostische onzekerheid is een onmisbaar aspect van het klinisch redeneren. Ook de zeer ervaren huisarts loopt regelmatig tegen ingewikkelde situaties aan, waarin hij het even niet weet wat hem te doen staan. Dit is normaal onderdeel van de dagelijkse praktijk waarin nieuwe en onbekende situaties zich blijven voordoen. De onzekerheid toestaan en signaleren én blijven nadenken / nazoeken/ navragen zijn onderdeel van het huisartsenvak.
Doel
Deze module biedt handvatten ter verbreden, verdiepen en nuanceren van het klinisch redeneren; De handvatten zijn in de vorm van vragen, systematisch opgedeeld naar de verschillende fasen van het consult.
Gebruiksaanwijzing
1. Lees casus B (een kind met koorts) als voorbeeld.
Het beschrijft hoe de opleider en inhoudelijk kan omgaan met een aios die zich nog onervaren voelt met kinderen met koorts, door gebruikt te maken van de vragenlijst in deze module over het inhoudelijke klinisch redeneren.
2. Bij elke fase van het medische inhoudelijk klinisch redeneren, staan onder [WAT WEET JE EN WAT BETEKENT DAT?] diverse vragen die de hao kan gebruiken naar gelang de casus om de aios te helpen het eea van de casus op een rij te zetten.
Met deze kennis, stelt de hao vervolgens onder [WAT GA JE DOEN?] de sturende vragen aan de aios om samen tot een goede plan van aanpak of beleid of vervolg te kunnen komen.
Nb. Niet alle vragen, die eronder staan, zijn van gelijke belang en is verschillend per casus en vastgelopen probleem; het is aan de hao op die vragen te stellen waarmee de aios weer vooruit kan.
Onderwijsactiviteiten
Pak deze module erbij, tijdens een leergesprek over een vastgelopen casus, waarbij de aios onzekerheid uit over het medisch inhoudelijke van het consult (dit volgt eventueel uit de eerste analyse in module 1).
- Stel vast in welke fase van het consult het vastliep (klapbladen).
- Klik op klapblad om naar desbetreffende fase te gaan.
- Sta stil wat de aios al weet van de casus.
- Maak vervolgens samen een plan van aanpak op basis van de sturende (wat-ga-je-doen-)vragen.
Bronnen
Casus B. Een kind met koorts.
De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn korte episode zorg
- Bouwsteen
- Auteur - Yeun Ying Wong
- 1e Huisartsstage
- Klinische stage
- CZ stage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 1.1 - Consult filteren
- KBA 1.2 - Consult-basis
- KBA 1.3 - Aanvullende diagnostiek
- KBA 1.4 - Behandeling en beleid
- KBA 1.5 - Verslagleggen en coderen
- KBA 1.6 - Afsluiten episode
- KBA 1.8 - Voorlichting en advies
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie