Het consult loopt vast door besliskundige onzekerheid: het klinisch redeneren (KR-module 2): verschil tussen versies
Regel 80: | Regel 80: | ||
</accordion> | </accordion> | ||
<accordion parent="accordion" heading="Anamnese: ALTIS en doorvragen (hypothesegericht, inclusief alarmklachten)"> | <accordion parent="accordion" heading="Anamnese: ALTIS en doorvragen (hypothesegericht, inclusief alarmklachten)"> | ||
− | + | WAT WEET JE EN WAT BETEKENT DAT? | |
+ | - Beschrijf de klacht volgens ALTIS eens. | ||
+ | |||
+ | - Was de ALTIS volledig? denk ook aan de gevolgen voor het dagelijks leven | ||
+ | |||
+ | - Welke hypothesegerichte vragen heb je gesteld en wat kwam daar uit? | ||
+ | |||
+ | - Zijn de antwoorden van patiënt voldoende duidelijk? waar zit ev. onduidelijkheid? | ||
+ | |||
+ | - Missen we nog hypothesegerichte vragen of andere doorvragen? | ||
+ | |||
+ | - Verandert dit iets aan 'de drie' diagnosen? -meest waarschijnlijk, minder waarschijnlijke en uit te sluiten diagnose(n)? | ||
+ | |||
+ | - En waarom worden sommige diagnosen meer/minder waarschijnlijk? | ||
+ | |||
+ | - Vat wat je weet uit exploratie en anamnese nu eens samen, incl. waar je ev. nog onzeker over bent | ||
+ | |||
+ | WAT GA JE DOEN? | ||
+ | - Heb je in het journaal je belangrijkste beschrijvende gegevens (ALTIS) en positieve èn negatieve antwoorden op hypothesegerichte vragen genoteerd? | ||
+ | |||
+ | - Is er een heteroanamnese nodig? | ||
+ | |||
+ | - Welk lichamelijk onderzoek moet je doen i.v.m. de mogelijke diagnosen? | ||
+ | |||
+ | - Welk lichamelijk onderzoek kun je doen gezien de hulpvraag? | ||
</accordion> | </accordion> | ||
<accordion parent="accordion" heading="Lichamelijk onderzoek"> | <accordion parent="accordion" heading="Lichamelijk onderzoek"> |
Versie van 7 feb 2021 om 01:50
Inhoud
Relevantie
Deze bouwsteen gaat in op de medisch-technische en besliskundige onzekerheid (veelal op basis van kennis en ervaring).
Diagnostische onzekerheid is een onmisbaar aspect van het klinisch redeneren. Ook de zeer ervaren huisarts loopt regelmatig tegen ingewikkelde situaties aan, waarin hij het even niet weet wat hem te doen staan. Dit is normaal onderdeel van de dagelijkse praktijk waarin nieuwe en onbekende situaties zich blijven voordoen. De onzekerheid toestaan en signaleren én blijven nadenken / nazoeken/ navragen zijn onderdeel van het huisartsenvak.
Doel
Deze module biedt handvatten ter verbreden, verdiepen en nuanceren van het klinisch redeneren.
Voorbereiding
Lees casus B (een kind met koorts) als voorbeeld.
Het beschrijft hoe de opleider en inhoudelijk kan omgaan met een aios die zich nog onervaren voelt met kinderen met koorts, door gebruikt te maken van de vragenlijst in deze module over het inhoudelijke klinisch redeneren.
Gebruiksaanwijzing
De handvatten zijn in de vorm van vragen, systematisch opgedeeld naar de verschillende fasen van het consult (zie uitklap per fase van consult).
Bij elke fase van het medische inhoudelijk klinisch redeneren, staan onder [WAT WEET JE EN WAT BETEKENT DAT?] diverse vragen die de hao kan gebruiken naar gelang de casus om de aios te helpen het eea van de casus op een rij te zetten.
Met deze kennis, stelt de hao vervolgens onder [WAT GA JE DOEN?] de sturende vragen aan de aios om samen tot een goede plan van aanpak of beleid of vervolg te kunnen komen.
Nb. Niet alle vragen, die eronder staan, zijn van gelijke belang en is verschillend per casus en vastgelopen probleem; het is aan de hao op die vragen te stellen waarmee de aios weer vooruit kan.
Onderwijsactiviteiten
Pak deze module erbij, tijdens een leergesprek over een vastgelopen casus, waarbij de aios onzekerheid uit over het medisch inhoudelijke van het consult (dit volgt eventueel uit de eerste analyse in module 1).
- Stel vast in welke fase van het consult het vastliep, zie hieronder. In welke fase van het geneeskundig proces zit de aios met patiënt?
- Klik op uitklap om naar de vragen van desbetreffende fase te gaan.
- Sta stil wat de aios al weet van de casus.
- Maak vervolgens samen een plan van aanpak op basis van de sturende (wat-ga-je-doen-)vragen.
Verdiepende vragen per fase van consult
text
WAT WEET JE EN WAT BETEKENT DAT?
- Beschrijf de klacht volgens ALTIS eens.
- Was de ALTIS volledig? denk ook aan de gevolgen voor het dagelijks leven
- Welke hypothesegerichte vragen heb je gesteld en wat kwam daar uit?
- Zijn de antwoorden van patiënt voldoende duidelijk? waar zit ev. onduidelijkheid?
- Missen we nog hypothesegerichte vragen of andere doorvragen?
- Verandert dit iets aan 'de drie' diagnosen? -meest waarschijnlijk, minder waarschijnlijke en uit te sluiten diagnose(n)?
- En waarom worden sommige diagnosen meer/minder waarschijnlijk?
- Vat wat je weet uit exploratie en anamnese nu eens samen, incl. waar je ev. nog onzeker over bent
WAT GA JE DOEN?
- Heb je in het journaal je belangrijkste beschrijvende gegevens (ALTIS) en positieve èn negatieve antwoorden op hypothesegerichte vragen genoteerd?
- Is er een heteroanamnese nodig?
- Welk lichamelijk onderzoek moet je doen i.v.m. de mogelijke diagnosen?
- Welk lichamelijk onderzoek kun je doen gezien de hulpvraag?
text
Bronnen
Casus B. Een kind met koorts.
De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn korte episode zorg
- Bouwsteen
- Auteur - Yeun Ying Wong
- 1e Huisartsstage
- Klinische stage
- CZ stage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 1.1 - Consult filteren
- KBA 1.2 - Consult-basis
- KBA 1.3 - Aanvullende diagnostiek
- KBA 1.4 - Behandeling en beleid
- KBA 1.5 - Verslagleggen en coderen
- KBA 1.6 - Afsluiten episode
- KBA 1.8 - Voorlichting en advies
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie