Palliatieve fase - veelvoorkomende symptomen: verschil tussen versies
k (Sylvia Vlak heeft pagina Veel voorkomende symptomen in palliatieve fase; misselijkheid, dyspnoe, delier en angst hernoemd naar Palliatieve fase - veelvoorkomende symptomen) |
(redactie) |
||
Regel 6: | Regel 6: | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
− | {{Auteur - | + | {{Auteur - Rinel van Beest}} |
− | {{Auteur - | + | {{Auteur - Anneke Zwijnenburg}} |
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
Regel 21: | Regel 21: | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
| | | | ||
− | {{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}} | + | {{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}} |
+ | {{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}} | ||
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
Regel 29: | Regel 30: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | Naast pijn zijn er nog andere symptomen die voorkomen in de palliatieve fase. Misselijkheid, dyspnoe, angst en delier komen relatief veel voor. Bij al deze klachten geldt dat een gestructureerde aanpak met het meewegen van de context, sociale en psychische factoren, zoals in | + | Naast pijn zijn er nog andere symptomen die voorkomen in de palliatieve fase. Misselijkheid, dyspnoe, angst en delier komen relatief veel voor. Bij al deze klachten geldt dat een gestructureerde aanpak met het meewegen van de context, sociale en psychische factoren, zoals in [[Palliatieve fase - besluitvorming]] wordt besproken, van essentieel belang is. |
Bij de symptomen en de onderliggende oorzaak zijn vaak verschillende behandelingen mogelijk. Soms kan een specialistische behandeling uitkomst bieden, in andere gevallen kan een behandeling in de thuissituatie de voorkeur zijn. Zowel medicamenteus als niet medicamenteus. Kennis hebben van de verschillende mogelijkheden alvorens het gesprek met de patiënt aan te gaan kan helpen om gezamenlijk een goed besluit te nemen. | Bij de symptomen en de onderliggende oorzaak zijn vaak verschillende behandelingen mogelijk. Soms kan een specialistische behandeling uitkomst bieden, in andere gevallen kan een behandeling in de thuissituatie de voorkeur zijn. Zowel medicamenteus als niet medicamenteus. Kennis hebben van de verschillende mogelijkheden alvorens het gesprek met de patiënt aan te gaan kan helpen om gezamenlijk een goed besluit te nemen. | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
− | Inzicht hebben in het aanpakken veelvoorkomende symptomen in de palliatieve fase. | + | * Inzicht hebben in het aanpakken veelvoorkomende symptomen in de palliatieve fase. |
− | + | * Oefenen met casuïstiek. | |
− | Oefenen met casuïstiek | ||
− | |||
− | |||
− | |||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | + | * Kijk rond op [https://www.pallialine.nl/ Pallialine symptoomcontrole] (Linkerkolom; symptomen. Richtlijnen voor inventarisatie en multidisciplinaire behandeling van de meest voorkomende symptomen in de palliatieve fase) en noteer 3 symptomen waarvan je eigenlijk niet wist dat je die op deze website kon vinden. | |
− | Kijk rond op de | + | * Maak de [[Media:Casus Misselijkheid en braken in palliatieve fase.pdf|casus Misselijkheid en braken in palliatieve fase]] en bespreek na met je opleider of eventueel op de terugkomdag. |
− | + | ** [[Media:Antwoorden casus Misselijkheid en braken in de palliatieve fase.pdf|Antwoorden casus Misselijkheid en braken in de palliatieve fase]] | |
− | Maak | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | [https://www.pallialine.nl/ Pallialine | + | * [https://www.pallialine.nl/ Pallialine] |
− | + | * PIN Palliatieve zorg deel II, Jrg.11/10, 2008, hoofdstuk 1, via huisartsopleiding UMC Utrecht. | |
− | |||
− | |||
− | |||
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} | {{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} |
Versie van 6 mei 2022 om 11:18
Leerlijn palliatieve zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Naast pijn zijn er nog andere symptomen die voorkomen in de palliatieve fase. Misselijkheid, dyspnoe, angst en delier komen relatief veel voor. Bij al deze klachten geldt dat een gestructureerde aanpak met het meewegen van de context, sociale en psychische factoren, zoals in Palliatieve fase - besluitvorming wordt besproken, van essentieel belang is.
Bij de symptomen en de onderliggende oorzaak zijn vaak verschillende behandelingen mogelijk. Soms kan een specialistische behandeling uitkomst bieden, in andere gevallen kan een behandeling in de thuissituatie de voorkeur zijn. Zowel medicamenteus als niet medicamenteus. Kennis hebben van de verschillende mogelijkheden alvorens het gesprek met de patiënt aan te gaan kan helpen om gezamenlijk een goed besluit te nemen.
Doel
- Inzicht hebben in het aanpakken veelvoorkomende symptomen in de palliatieve fase.
- Oefenen met casuïstiek.
Onderwijsactiviteiten
- Kijk rond op Pallialine symptoomcontrole (Linkerkolom; symptomen. Richtlijnen voor inventarisatie en multidisciplinaire behandeling van de meest voorkomende symptomen in de palliatieve fase) en noteer 3 symptomen waarvan je eigenlijk niet wist dat je die op deze website kon vinden.
- Maak de casus Misselijkheid en braken in palliatieve fase en bespreek na met je opleider of eventueel op de terugkomdag.
Bronnen
- Pallialine
- PIN Palliatieve zorg deel II, Jrg.11/10, 2008, hoofdstuk 1, via huisartsopleiding UMC Utrecht.
De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn palliatieve zorg
- Bouwsteen
- Auteur - Rinel van Beest
- Auteur - Anneke Zwijnenburg
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 8.3 - Medische diagnostiek en handelen
- KBA 2.1 - Toestandsbeeld
- Leerlijn Spoedzorg
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie