Risico's bespreken met de patiënt: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
(redactie, opmaak, leesbaarheid)
 
(33 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{| class="infobox-leerlijn-9"
+
{{Header - Leerlijn preventie}}
! colspan="2"  |[[Leerlijn preventie|Leerlijn preventie]]
+
 
 +
{| class="infobox leerlijn-preventie"
 +
! {{Titelbalk - Leerlijn preventie}}
 
|-
 
|-
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
|Annemarie Schalkwijk
+
|
Louise Nooteboom
+
{{auteur - Annemarie Schalkwijk}}
 +
{{auteur - Louise Nooteboom}}
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
|[[CZ stage]]<br />
+
|
[[2e Huisartsstage]]
+
{{stage - 1e Huisartsstage}}
 +
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
|-
 
|-
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
 
|
 
|
Overall
+
{{KBA 9.1 - Individueel zorgplan}}
 +
{{KBA 9.4 - Opsporen en selecteren}}
 +
{{KBA 9.9 - Kinderwens}}
 
|-
 
|-
|'''Competenties'''
+
|'''Competentie'''
 
|
 
|
[[Competentiegebied 2 - Communicatie|2. Communicatie]] [[Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen|handelen]]<br />
+
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}
[[Competentiegebied 7 - Professionaliteit|7. Professionaliteit]]
 
 
|-
 
|-
|'''Leerplek'''
+
|'''Toepassing'''
|Praktijkleren / leergesprek
+
|
|-
+
{{Toepassing - Leergesprek}}
|'''Type'''
+
{{Toepassing - Praktijkleren}}
|Presentatie
 
|-
 
|'''Datum'''
 
|18-02-2018
 
 
|}
 
|}
 +
=== Relevantie ===
 +
Als huisarts zal je steeds het gesprek aan moeten gaan over hoe de uitslagen van aanvullend onderzoek zich vertalen naar de reële risico's voor de individuele patiënt op hun spreekuur.
 +
 +
Hoe werkt risicocommunicatie en hoe adviseer je een patiënt over de voor- en nadelen van preventieve onderzoeken en preventieve ingrepen?
  
==== Relevantie ====
+
=== Doel ===
In deze module kun je informatie vinden over risico communicatie en over hoe je een patient het beste kunt adviseren over de voor- en nadelen van preventieve onderzoeken en preventieve ingrepen.
+
Goed kunnen communiceren met een patiënt over risico's en daarmee een voor de patiënt passend preventieplan kunnen maken.  
  
==== Doelen ====
+
=== Onderwijsactiviteiten ===
Goed kunnen communiceren met een patient over risico's en daarmee een voor de patient passend preventie plan kunnen maken.  
+
* Kijk naar jouw HIS en bespreek met je opleider of en hoe de risicometer werkt.
Voorbereiding:
+
* Kijk of je naast het HIS ook een andere tool kunt gebruiken, bv https://u-prevent.com/
 +
* Ga in het eerstvolgende consult waar je CVRM-uitkomsten bespreekt met de patiënt het gesprek aan.
 +
* Wees je bewust van de preventieparadox
 +
<div class="accordion" id="accordion">
 +
<accordion parent="accordion" heading="De preventieparadox, wat is dat eigenlijk?" class="show">
 +
{{Preventieparadox}}
 +
</accordion>
 +
</div>
 +
==== Relevante video's ====
 +
* [https://www.youtube.com/watch?v=vlFT6nEFaLQ  De TEDx The Risk Perception Gap] (20 min.) van David Ropeik vertelt meer over ons eigen (en dus ook dat van onze patiënten) paradoxale denken als het gaat over risico's
 +
* [https://www.youtube.com/watch?v=Es-UDBU9B0I Het college The Risk Perception Gap: Why Our Fears Don’t Always Match The Facts] (1 uur), ook van David Ropeik.
 +
* Gerd Gigerenzer beargumenteert in [https://www.youtube.com/watch?v=g4op2WNc1e4 Risk Literacy] dat iedereen kan leren nadenken over risico's en onzekerheden, en dat experts soms zelf meer deel van het probleem zijn dan van de oplossing.
 +
* In [https://www.youtube.com/watch?v=-Lg7G8TMe_A How Do Smart People Make Smart Decisions] weidt Gerd Gigerenzer nog verder uit over hoe je mensen passende beslissingen kunt laten nemen.
  
Hier vind je links naar extra informatie over risico communicatie
+
==== Extra informatie over risicocommunicatie ====
https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/cvrm_protoc_bijlagen_web_18.pdf
+
* [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/cvrm_protoc_bijlagen_web_18.pdf Risicocommunicatie bij patiënten met (mogelijk) verhoogd risico op hart- en vaatziekten]
https://www.huisartsengenetica.nl/info/communiceren-over-risicos
+
* [https://www.henw.org/artikelen/dus-alles-goed-dokter 'Dus alles is goed dokter?']
 +
* [https://www.huisartsengenetica.nl/info/communiceren-over-risicos Communiceren over risico's] bij erfelijkheidskwesties.
 +
* [https://www.rivm.nl/over-het-rivm/kennis-en-kunde/strategisch-programma-rivm/perceptie-en-gedrag Perceptie en gedrag]
 +
* [https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4525709/ Risk Perceptions and Health Behavior] over effectiviteit van interventies die de risicoperceptie veranderen met als gevolg een verbetering in gezond gedrag.
 +
* Heeft het risico dat je bespreekt een meer ethische kant? Probeer dan eens de [https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ethische-toolkit/start.htm ethische toolkit van het KNMG]
 +
* Kijk ook eens bij de [[Leerlijn communicatie]].
  
Heeft het risico wat je bespreekt een meer ethische kant? Probeer dan eens de ethische toolkit van het KNMG
+
==== Bronnen ====
https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ethische-toolkit/start.htm
+
* [https://u-prevent.com/ U-prevent]
 +
* [https://www.nhg.org NHG]
 +
* [https://www.henw.org Huisarts en wetenschap]
 +
* [https://www.huisartsengenetica.nl/ Huisarts en genetica]
 +
* [https://www.rivm.nl/ RIVM]
  
* Onderstaand filmpje (20 min) over de "risk perception gap" van David Ropeik vertelt ons meer over ons eigen (en dus ook dat van onze patienten) paradoxale denken als het gaat over risico's
+
{{Footer - Leerlijn preventie}}
<youtube>https://www.youtube.com/watch?v=vlFT6nEFaLQ</youtube>
 
* En nog een ander filmpje van een college (1 uur) van David Ropeik met als titel 'The Risk Perception Gap: Why Our Fears Don’t Always Match The Facts’.
 
<youtube>https://www.youtube.com/watch?v=Es-UDBU9B0I</youtube>
 
* Gerd Gigerenzer beargumenteert in dit filmpje dat iedereen kan leren nadenken over risico's en onzekerheden, en dat experts soms zelf meer deel van het probleem zijn dan van de oplossing
 
<youtube>https://www.youtube.com/watch?v=g4op2WNc1e4</youtube>
 
* Gigenrenzer weidt in dit filmpje nog verder uit over hoe je mensen passende beslissingen kunt laten nemen.
 
<youtube>https://www.youtube.com/watch?v=-Lg7G8TMe_A</youtube>
 
* Kijk ook eens bij [[APC - Gedeelde besluitvorming voor communicatie]] tips.
 

Huidige versie van 6 mei 2022 om 14:41


Leerlijn preventie
Auteur

Annemarie Schalkwijk
Louise Nooteboom

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

1. Individueel zorgplan
4. Opsporen en selecteren
9. Kinderwens

Competentie

Communicatie

Toepassing

Leergesprek
Praktijkleren

Relevantie

Als huisarts zal je steeds het gesprek aan moeten gaan over hoe de uitslagen van aanvullend onderzoek zich vertalen naar de reële risico's voor de individuele patiënt op hun spreekuur.

Hoe werkt risicocommunicatie en hoe adviseer je een patiënt over de voor- en nadelen van preventieve onderzoeken en preventieve ingrepen?

Doel

Goed kunnen communiceren met een patiënt over risico's en daarmee een voor de patiënt passend preventieplan kunnen maken.

Onderwijsactiviteiten

  • Kijk naar jouw HIS en bespreek met je opleider of en hoe de risicometer werkt.
  • Kijk of je naast het HIS ook een andere tool kunt gebruiken, bv https://u-prevent.com/
  • Ga in het eerstvolgende consult waar je CVRM-uitkomsten bespreekt met de patiënt het gesprek aan.
  • Wees je bewust van de preventieparadox

De preventieparadox

Preventieprogramma’s voor de hele bevolking zijn op macro niveau gezien effectiever dan acties die gericht zijn op mensen met een verhoogd risico. Het rendement van effectieve preventie is echter voor het individu gering.
De preventieparadox is dan deze schijnbare tegenstelling dat preventieve maatregelen op bevolkingsniveau een grotere gezondheidswinst opleveren, maar relatief weinig - en zelfs zonder zekerheid - voor het afzonderlijke individu.

Na het doornemen van onderstaande bronnen

  • heb je inzicht in het verschijnsel preventieparadox;
  • ben je je bewust van jouw invloed als huisarts op de individuele preventie;
  • begrijp je de werking tussen preventie op bevolkingsniveau en in de spreekkamer;
  • denk je na over je eigen visie hoe je deze kennis inzet in je werk als huisarts.

Bekijk onderstaande bronnen, en bedenk vragen die je in de groep zou kunnen bespreken. Denk ook aan relevante thema's uit het huidige debat, bijvoorbeeld de rol van preventieve maatregelen bij de corona pandemie.

Relevante video's

Extra informatie over risicocommunicatie

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn preventie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie