Beschikbaar en bereikbaar in de palliatieve zorg: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(4 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<br />
+
{{Header - Leerlijn palliatieve zorg}}
 +
 
 
{| class="infobox leerlijn-pall"
 
{| class="infobox leerlijn-pall"
 
! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}}
 
! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}}
Regel 29: Regel 30:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
 +
In de palliatieve fase is continuïteit van zorg een voorwaarde en persoonlijke begeleiding prettig voor de patiënt en de omgeving. Als dokter is het zo makkelijker om overgangen te zien en te anticiperen op wat komen gaat. Voor de patiënt en omgeving geeft een vast gezicht meer rust en vertrouwen. Het 24 uur per dag bereikbaar zijn in de terminale fase is niet voor iedere dokter haalbaar of wenselijk. Het is van belang om te bepalen hoe je hier zelf in staat, afspraken hierover duidelijk met de patiënt te communiceren en de zorg adequaat over te dragen (huisartsengroep, huisartsenpost).
  
In de palliatieve fase is continuïteit van zorg een voorwaarde en persoonlijke begeleiding prettig voor de patiënt en de omgeving. Als dokter is het zo makkelijker om overgangen te zien en te anticiperen op wat komen gaat. Voor de patiënt en omgeving geeft een vast gezicht meer rust en vertrouwen. Het 24 uur per dag bereikbaar zijn in de terminale fase is niet voor iedere dokter haalbaar of wenselijk. Het is van belang om te bepalen hoe je hier zelf in staat, afspraken hierover duidelijk met de patiënt te communiceren en de zorg adequaat over te dragen (huisartsengroep, HAP).
 
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
 
Eigen normen en waarden helder krijgen over beschikbaarheid en bereikbaarheid in de palliatieve fase.  
 
Eigen normen en waarden helder krijgen over beschikbaarheid en bereikbaarheid in de palliatieve fase.  
  
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
 
In een leergesprek of op de terugkomdag kan dit thema aan de orde komen
 
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 +
Denk na over onderstaande vragen en/of bespreek deze in een leergesprek.
 +
*Hoe bereikbaar wil jij als huisarts voor je palliatieve patiënten zijn? Geef je je mobiele nummer? Wat regel je tijdens ANW-uren en vakantie?
 +
*Hoeveel tijd wil jij vrij maken voor palliatieve patiënten? Visites in het weekend? Vaste bezoekafspraken?
 +
*Hoe organiseert jouw opleider de zorg voor palliatieve patiënten?
 +
*Wat vraagt dat van de organisatie in de praktijk en van de andere medewerkers?
  
·     Hoe bereikbaar wil jij als huisarts voor je palliatieve patiënten zijn? Geef je je mobiele nummer? Hoe doe je het tijdens de ANW uren en in de vakantie?
+
Bekijk deze informatie voor meer achtergronden en aanbevelingen:
 
+
* [[media:Standpunt_Palliatieve_Zorg_2010.pdf|Standpunt Huisarts en palliatieve zorg]]:de visie van het NHG over de huisartsgeneeskundige palliatieve zorg en aanbevelingen voor de huisarts en organisatie van huisartsenzorg.
·     Hoe veel tijd wil jij vrij maken voor palliatieve patiënten? Visites in het weekend? Vaste bezoekafspraken?
+
* [https://www.pallialine.nl/stervensfase De richtlijn zorg in de stervensfase] richt zich op de zorg (herkennen en erkennen van de stervensfase, vereiste zorg in de stervensfase) in de laatste dagen van de stervende tot het moment kort na het overlijden en op de begeleiding van de naasten.
 
+
*In de [https://www.pallialine.nl/uploaded/docs/Stervensfase/IKNL_folder_stervensfase_v2020_losse-paginas.pdf?u=1Vq4al IKNL folder Stervensfase] staat informatie gericht op patiënten en omgeving.
·     Hoe organiseert jouw opleider de zorg voor palliatieve patiënten?
+
* Voor het verlenen van palliatieve zorg kan het [https://www.pallialine.nl/uploaded/docs/Stervensfase/2011_1205ZorgpadStervensfaseZiekenhuisversie.pdf Zorgpad Stervensfase] een leidraad bieden. Dit zorgpad omschrijft de zorg door middel van zorgdoelen gericht op zowel de lichamelijke, als de psychische, sociale en spirituele dimensies  van de zorg in de stervensfase voor de patiënt en de naasten. Zie ook de bouwsteen [[Zorgpad Stervensfase]].
 
 
·     Wat vraagt dat van de organisatie in de praktijk en van de andere medewerkers?
 
 
 
 
 
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
* '''NHG standpunt Huisarts en Palliatieve zorg. Pdf zie bijlage'''
+
*[https://www.nhg.org/ NHG]
 +
*[https://www.pallialine.nl/ Pallialine]
  
* Pallialine:    '''Richtlijn zorg in de stervensfase''' richt    zich op de zorg (herkennen en erkennen van de stervensfase, vereiste zorg    in de stervensfase) in de laatste dagen van de stervende tot het moment    kort na het overlijden en op de begeleiding van de naasten.''  IKNL folder Stervensfase''
 
* Voor het    verlenen van deze zorg kan het  '''Zorgpad Stervensfase.''' leidraad    bieden; deze omschrijft de zorg door middel van zorgdoelen gericht op    zowel de lichamelijke, als de psychische, sociale en spirituele dimensies    van de zorg in de stervensfase voor de patiënt en de naasten
 
 
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}}
 
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}}

Huidige versie van 10 jul 2023 om 10:47


Leerlijn palliatieve zorg
Auteur

Rinel van Beest
Anneke Zwijnenburg

Stage

2e Huisartsstage

KBA

10. Continuïteit en zelfzorg

Competenties

Samenwerken
Organiseren
Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Zelfstudie

Relevantie

In de palliatieve fase is continuïteit van zorg een voorwaarde en persoonlijke begeleiding prettig voor de patiënt en de omgeving. Als dokter is het zo makkelijker om overgangen te zien en te anticiperen op wat komen gaat. Voor de patiënt en omgeving geeft een vast gezicht meer rust en vertrouwen. Het 24 uur per dag bereikbaar zijn in de terminale fase is niet voor iedere dokter haalbaar of wenselijk. Het is van belang om te bepalen hoe je hier zelf in staat, afspraken hierover duidelijk met de patiënt te communiceren en de zorg adequaat over te dragen (huisartsengroep, huisartsenpost).

Doel

Eigen normen en waarden helder krijgen over beschikbaarheid en bereikbaarheid in de palliatieve fase.

Onderwijsactiviteiten

Denk na over onderstaande vragen en/of bespreek deze in een leergesprek.

  • Hoe bereikbaar wil jij als huisarts voor je palliatieve patiënten zijn? Geef je je mobiele nummer? Wat regel je tijdens ANW-uren en vakantie?
  • Hoeveel tijd wil jij vrij maken voor palliatieve patiënten? Visites in het weekend? Vaste bezoekafspraken?
  • Hoe organiseert jouw opleider de zorg voor palliatieve patiënten?
  • Wat vraagt dat van de organisatie in de praktijk en van de andere medewerkers?

Bekijk deze informatie voor meer achtergronden en aanbevelingen:

  • Standpunt Huisarts en palliatieve zorg:de visie van het NHG over de huisartsgeneeskundige palliatieve zorg en aanbevelingen voor de huisarts en organisatie van huisartsenzorg.
  • De richtlijn zorg in de stervensfase richt zich op de zorg (herkennen en erkennen van de stervensfase, vereiste zorg in de stervensfase) in de laatste dagen van de stervende tot het moment kort na het overlijden en op de begeleiding van de naasten.
  • In de IKNL folder Stervensfase staat informatie gericht op patiënten en omgeving.
  • Voor het verlenen van palliatieve zorg kan het Zorgpad Stervensfase een leidraad bieden. Dit zorgpad omschrijft de zorg door middel van zorgdoelen gericht op zowel de lichamelijke, als de psychische, sociale en spirituele dimensies van de zorg in de stervensfase voor de patiënt en de naasten. Zie ook de bouwsteen Zorgpad Stervensfase.

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie