Beschikbaar en bereikbaar in de palliatieve zorg: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-pall" ! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Rinel van Beest|Rinel van Beest}} {{Auteur - Annek...') |
|||
Regel 10: | Regel 10: | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{{stage - 2e Huisartsstage}} | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
|- | |- | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{{KBA 8.10 - Continuïteit en zelfzorg}} | {{KBA 8.10 - Continuïteit en zelfzorg}} | ||
|- | |- | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
{{Competentiegebied 3 - Samenwerken}} | {{Competentiegebied 3 - Samenwerken}} | ||
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}} | {{Competentiegebied 4 - Organiseren}} | ||
− | |||
− | |||
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}} | {{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}} | ||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
Regel 44: | Regel 26: | ||
{{Toepassing - Leergesprek}} | {{Toepassing - Leergesprek}} | ||
{{Toepassing - Praktijkleren}} | {{Toepassing - Praktijkleren}} | ||
− | |||
{{Toepassing - Zelfstudie}} | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
+ | In de palliatieve fase is continuïteit van zorg een voorwaarde en persoonlijke begeleiding prettig voor de patiënt en de omgeving. Als dokter is het zo makkelijker om overgangen te zien en te anticiperen op wat komen gaat. Voor de patiënt en omgeving geeft een vast gezicht meer rust en vertrouwen. Het 24 uur per dag bereikbaar zijn in de terminale fase is niet voor iedere dokter haalbaar of wenselijk. Het is van belang om te bepalen hoe je hier zelf in staat, afspraken hierover duidelijk met de patiënt te communiceren en de zorg adequaat over te dragen (huisartsengroep, HAP). | ||
+ | === Doel === | ||
+ | Eigen normen en waarden helder krijgen over beschikbaarheid en bereikbaarheid in de palliatieve fase. | ||
+ | |||
+ | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | |||
+ | In een leergesprek of op de terugkomdag kan dit thema aan de orde komen | ||
+ | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | + | · Hoe bereikbaar wil jij als huisarts voor je palliatieve patiënten zijn? Geef je je mobiele nummer? Hoe doe je het tijdens de ANW uren en in de vakantie? | |
+ | · Hoe veel tijd wil jij vrij maken voor palliatieve patiënten? Visites in het weekend? Vaste bezoekafspraken? | ||
− | + | · Hoe organiseert jouw opleider de zorg voor palliatieve patiënten? | |
+ | · Wat vraagt dat van de organisatie in de praktijk en van de andere medewerkers? | ||
− | |||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
+ | * '''NHG standpunt Huisarts en Palliatieve zorg. Pdf zie bijlage''' | ||
+ | * Pallialine: '''Richtlijn zorg in de stervensfase''' richt zich op de zorg (herkennen en erkennen van de stervensfase, vereiste zorg in de stervensfase) in de laatste dagen van de stervende tot het moment kort na het overlijden en op de begeleiding van de naasten.'' IKNL folder Stervensfase'' | ||
+ | * Voor het verlenen van deze zorg kan het '''Zorgpad Stervensfase.''' leidraad bieden; deze omschrijft de zorg door middel van zorgdoelen gericht op zowel de lichamelijke, als de psychische, sociale en spirituele dimensies van de zorg in de stervensfase voor de patiënt en de naasten | ||
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} | {{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} |
Versie van 2 okt 2019 om 15:51
Leerlijn palliatieve zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
In de palliatieve fase is continuïteit van zorg een voorwaarde en persoonlijke begeleiding prettig voor de patiënt en de omgeving. Als dokter is het zo makkelijker om overgangen te zien en te anticiperen op wat komen gaat. Voor de patiënt en omgeving geeft een vast gezicht meer rust en vertrouwen. Het 24 uur per dag bereikbaar zijn in de terminale fase is niet voor iedere dokter haalbaar of wenselijk. Het is van belang om te bepalen hoe je hier zelf in staat, afspraken hierover duidelijk met de patiënt te communiceren en de zorg adequaat over te dragen (huisartsengroep, HAP).
Doel
Eigen normen en waarden helder krijgen over beschikbaarheid en bereikbaarheid in de palliatieve fase.
Gebruiksaanwijzing
In een leergesprek of op de terugkomdag kan dit thema aan de orde komen
Onderwijsactiviteiten
· Hoe bereikbaar wil jij als huisarts voor je palliatieve patiënten zijn? Geef je je mobiele nummer? Hoe doe je het tijdens de ANW uren en in de vakantie?
· Hoe veel tijd wil jij vrij maken voor palliatieve patiënten? Visites in het weekend? Vaste bezoekafspraken?
· Hoe organiseert jouw opleider de zorg voor palliatieve patiënten?
· Wat vraagt dat van de organisatie in de praktijk en van de andere medewerkers?
Bronnen
- NHG standpunt Huisarts en Palliatieve zorg. Pdf zie bijlage
- Pallialine: Richtlijn zorg in de stervensfase richt zich op de zorg (herkennen en erkennen van de stervensfase, vereiste zorg in de stervensfase) in de laatste dagen van de stervende tot het moment kort na het overlijden en op de begeleiding van de naasten. IKNL folder Stervensfase
- Voor het verlenen van deze zorg kan het Zorgpad Stervensfase. leidraad bieden; deze omschrijft de zorg door middel van zorgdoelen gericht op zowel de lichamelijke, als de psychische, sociale en spirituele dimensies van de zorg in de stervensfase voor de patiënt en de naasten
De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn palliatieve zorg
- Bouwsteen
- Auteur - Rinel van Beest
- Auteur - Anneke Zwijnenburg
- 2e Huisartsstage
- KBA 8.10 - Continuïteit en zelfzorg
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Zelfstudie