Praktijkorganisatie - POH-GGZ en zorg bij psychische klachten: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
(→Relevantie: Overzetten bouwsteen en in format passen) |
|||
(12 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{Header - Leerlijn psychische klachten}} | |
+ | |||
{| class="infobox leerlijn-psych" | {| class="infobox leerlijn-psych" | ||
! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}} | ! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}} | ||
Regel 28: | Regel 29: | ||
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | ||
{{Toepassing - Zelfstudie}} | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | Met de oplopende wachttijden in de GGZ en de daarmee toenemende druk op de POHGGZ is het belangrijk te weten hoe de zorg voor mensen met psychische klachten in de (eigen) huisartspraktijk is vormgegeven? Is er een onderliggende visie? Wat is de invloed van de visie, en allerhande praktische afspraken, op de dagelijks gang van zaken? | |
− | |||
− | |||
− | |||
=== Doelen === | === Doelen === | ||
− | + | Je kent de organisatie en inhoud van de zorg voor mensen met psychische klachten in de (eigen) huisartspraktijk en de gevolgen daarvan voor het werk van de huisarts. | |
==== Subdoelen ==== | ==== Subdoelen ==== | ||
− | * | + | * Je kent de visie in de opleidingspraktijk op de (POH-)GGZ. |
− | * | + | * Je kent de taakomschrijving van de POH-GGZ, de taakverdeling en samenwerkingsafspraken tussen huisarts en POH-GGZ. |
− | * | + | * Je kent de juridische positie van de POH-GGZ. |
− | * | + | * Je kent de specifieke competenties van de POH-GGZ in de eigen praktijk. |
− | * | + | * Je kent de financieringssystematiek van de POH-GGZ: inschrijftarief, verrichtingen, werkgeverschap, etc. |
− | * | + | * Je weet wat de rol en functie van e-health in de zorg voor mensen met psychische klachten kan zijn en wat voor vragen zich lenen voor consultatie. |
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | + | Kies uit de hieronder genoemde een of meer activiteiten. | |
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | + | '''Huiswerk''' | |
− | '''Huiswerk | + | *Bestudeer de informatie, dat kan eventueel ook thuis. |
− | * | + | **[https://www.lhv.nl/actueel/dossiers/ggz Functie POH-GGZ algemeen] |
− | + | **[https://www.lhv.nl/product/lhv-rekenmodel-poh-ggz/ Financiering van de POH-GGZ] | |
− | + | **[https://www.lhv.nl/artikelen/aansprakelijkheid-poh-ggz De juridische positie van de POH-GGZ] | |
− | Ga | + | *Ga in je eigen praktijk na wat de visie is op POH-GGZ. Is er een taak-/functieomschrijving? Zijn er (schriftelijke) samenwerkingsafspraken tussen huisarts en POH-GGZ? Formuleer daarna vragen: Wat wil je nog meer weten? Wat is niet duidelijk? Vragen over de gang van zaken in de praktijk? |
− | + | * Bespreek in een leergesprek met jouw huisartsopleider de situatie in de opleidingspraktijk. Andere opties zijn om de POH-GGZ te interviewen of deze vragen mee te nemen in het peerassessment. | |
− | Formuleer daarna vragen: Wat wil je nog meer weten? Wat is niet duidelijk? Vragen over de gang van zaken in de praktijk? | + | '''Op de terugkomdag''' |
− | * Bespreek in een leergesprek met | + | #Bespreek in tweetallen de verzamelde informatie: Wat zijn overeenkomsten en verschillen in visie, samenwerking, taakinvulling, functieomschrijving, etc. tussen de verschillende (opleidings)praktijken. |
− | '''Op de | + | #Plenair vragen beantwoorden, onduidelijkheden verhelderen (door docent). |
− | + | #Bespreek in tweetallen, aan de hand van (ingewikkelde) casuïstiek, wat te doen in de verschillende situaties. En wat is de invloed van organisatorische aspecten op de inhoud van het werk? | |
− | + | * Voorbeeldcasussen: | |
− | + | ** [[:Media:Casus Dementie en casemanagement.pdf|Kunt u ons moeder niet een beetje in de gaten houden?]] | |
− | * | + | ** [[:Media:Casus POHGGZ & Suiciderisico.pdf|Depressieve man die zich suïcidaal uit bij de POH-GGZ]] |
− | ** Casus | + | ** [[:Media:Casus Mag het ietsje méér zijn.pdf|Mag het ietsje meer zijn? Hoeveel consulten mag de POH-GGZ doen?]] |
− | ** Casus | + | ** [[:Media:Casus Gesprek aan de bar.pdf|Gesprek aan de bar over de POH-GGZ]] |
− | + | '''Plenair nabespreken''' | |
− | ** Casus | + | * Aan de hand van de discussie zal duidelijk worden wat de invloed is van organisatorische factoren op de inhoud van het werk. |
− | |||
− | ** Casus | ||
− | '''Plenair nabespreken | ||
− | * Aan de hand van | ||
* Wat heb je geleerd en wat neem je mee naar je eigen praktijk in de toekomst? | * Wat heb je geleerd en wat neem je mee naar je eigen praktijk in de toekomst? | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
{{Footer - Leerlijn psychische klachten}} | {{Footer - Leerlijn psychische klachten}} |
Huidige versie van 29 sep 2022 om 14:47
Leerlijn psychische klachten | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA |
Overall |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Met de oplopende wachttijden in de GGZ en de daarmee toenemende druk op de POHGGZ is het belangrijk te weten hoe de zorg voor mensen met psychische klachten in de (eigen) huisartspraktijk is vormgegeven? Is er een onderliggende visie? Wat is de invloed van de visie, en allerhande praktische afspraken, op de dagelijks gang van zaken?
Doelen
Je kent de organisatie en inhoud van de zorg voor mensen met psychische klachten in de (eigen) huisartspraktijk en de gevolgen daarvan voor het werk van de huisarts.
Subdoelen
- Je kent de visie in de opleidingspraktijk op de (POH-)GGZ.
- Je kent de taakomschrijving van de POH-GGZ, de taakverdeling en samenwerkingsafspraken tussen huisarts en POH-GGZ.
- Je kent de juridische positie van de POH-GGZ.
- Je kent de specifieke competenties van de POH-GGZ in de eigen praktijk.
- Je kent de financieringssystematiek van de POH-GGZ: inschrijftarief, verrichtingen, werkgeverschap, etc.
- Je weet wat de rol en functie van e-health in de zorg voor mensen met psychische klachten kan zijn en wat voor vragen zich lenen voor consultatie.
Gebruiksaanwijzing
Kies uit de hieronder genoemde een of meer activiteiten.
Onderwijsactiviteiten
Huiswerk
- Bestudeer de informatie, dat kan eventueel ook thuis.
- Ga in je eigen praktijk na wat de visie is op POH-GGZ. Is er een taak-/functieomschrijving? Zijn er (schriftelijke) samenwerkingsafspraken tussen huisarts en POH-GGZ? Formuleer daarna vragen: Wat wil je nog meer weten? Wat is niet duidelijk? Vragen over de gang van zaken in de praktijk?
- Bespreek in een leergesprek met jouw huisartsopleider de situatie in de opleidingspraktijk. Andere opties zijn om de POH-GGZ te interviewen of deze vragen mee te nemen in het peerassessment.
Op de terugkomdag
- Bespreek in tweetallen de verzamelde informatie: Wat zijn overeenkomsten en verschillen in visie, samenwerking, taakinvulling, functieomschrijving, etc. tussen de verschillende (opleidings)praktijken.
- Plenair vragen beantwoorden, onduidelijkheden verhelderen (door docent).
- Bespreek in tweetallen, aan de hand van (ingewikkelde) casuïstiek, wat te doen in de verschillende situaties. En wat is de invloed van organisatorische aspecten op de inhoud van het werk?
- Voorbeeldcasussen:
Plenair nabespreken
- Aan de hand van de discussie zal duidelijk worden wat de invloed is van organisatorische factoren op de inhoud van het werk.
- Wat heb je geleerd en wat neem je mee naar je eigen praktijk in de toekomst?
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn psychische klachten
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |