Praktijkorganisatie - POH-GGZ en zorg bij psychische klachten: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Relevantie: Overzetten bouwsteen en in format passen)
 
(12 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<br />
+
{{Header - Leerlijn psychische klachten}}
 +
 
 
{| class="infobox leerlijn-psych"
 
{| class="infobox leerlijn-psych"
 
! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}}
 
! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}}
Regel 28: Regel 29:
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
|-
 
|'''Trefwoord'''
 
|
 
Volgt
 
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
* Met ingang van 2014 is de GGZ grondig gereorganiseerd en deze andere indeling heeft grote gevolgen voor de werkwijze van de huisarts. De mogelijkheden tot verwijzen zijn beperkt. Er komt dus veel meer op zijn bordje en dat van de POHGGZ terecht.
+
Met de oplopende wachttijden in de GGZ en de daarmee toenemende druk op de POHGGZ is het belangrijk te weten hoe de zorg voor mensen met psychische klachten in de (eigen) huisartspraktijk is vormgegeven? Is er een onderliggende visie? Wat is de invloed van de visie, en allerhande praktische afspraken, op de dagelijks gang van zaken?
* De financiering van de POHGGZ is daarom dan ook aangepast en flink verruimd  en biedt nu ook mogelijkheden  tot e-mental-health en consultatie.
 
* Op welke manier is de zorg voor mensen met psychische klachten in de (eigen) huisartspraktijk vormgegeven? Is er een onderliggende visie?
 
* Wat is de invloed van de visie, en allerhande afspraken, op de dagelijks gang van zaken.
 
  
 
=== Doelen ===
 
=== Doelen ===
* De AIOS kent de organisatie en inhoud van de zorg voor mensen met psychische klachten in de (eigen) huisartspraktijk en de gevolgen daarvan voor het werk van de huisarts.
+
Je kent de organisatie en inhoud van de zorg voor mensen met psychische klachten in de (eigen) huisartspraktijk en de gevolgen daarvan voor het werk van de huisarts.
  
 
==== Subdoelen ====
 
==== Subdoelen ====
* De AIOS kent de visie in de opleidingspraktijk op (POH)GGZ.
+
* Je kent de visie in de opleidingspraktijk op de (POH-)GGZ.
* De AIOS kent de taakomschrijving van de POHGGZ, de taakverdeling en samenwerkingsafspraken tussen HA en POHGGZ
+
* Je kent de taakomschrijving van de POH-GGZ, de taakverdeling en samenwerkingsafspraken tussen huisarts en POH-GGZ
* De AIOS kent de juridische positie vd POHGGZ.
+
* Je kent de juridische positie van de POH-GGZ.
* De AIOS kent de specifieke competenties van de POHGGZ in de eigen praktijk.
+
* Je kent de specifieke competenties van de POH-GGZ in de eigen praktijk.
* De AIOS kent de financieringssystematiek van de POHGGZ: inschrijftarief, verrichtingen, werkgeverschap, etc.
+
* Je kent de financieringssystematiek van de POH-GGZ: inschrijftarief, verrichtingen, werkgeverschap, etc.
* De AIOS weet wat de rol en functie van e-health in de zorg voor mensen met psychische klachten kan zijn en wat voor vragen zich lenen voor consultatie.
+
* Je weet wat de rol en functie van e-health in de zorg voor mensen met psychische klachten kan zijn en wat voor vragen zich lenen voor consultatie.
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
+
Kies uit de hieronder genoemde een of meer activiteiten.
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
+
'''Huiswerk'''
'''Huiswerk:'''
+
*Bestudeer de informatie, dat kan eventueel ook thuis.
* Instructie daarbij is: Bestudeer de informatie, dat kan ook evt. thuis.
+
**[https://www.lhv.nl/actueel/dossiers/ggz Functie POH-GGZ algemeen]
Onderstaande links verwijzen naar een aantal pagina’s op de website van o.a. de LHV en bevatten veel achtergrondinformatie over alle genoemde onderwerpen.
+
**[https://www.lhv.nl/product/lhv-rekenmodel-poh-ggz/ Financiering van de POH-GGZ]
 
+
**[https://www.lhv.nl/artikelen/aansprakelijkheid-poh-ggz De juridische positie van de POH-GGZ]
Ga na in je eigen praktijk wat de visie is op POHGGZ. Is er een taak/functie-omschrijving van de POHGGZ? Zijn er (schriftelijke) samenwerkingsafspraken tussen huisarts en POHGGZ?
+
*Ga in je eigen praktijk na wat de visie is op POH-GGZ. Is er een taak-/functieomschrijving? Zijn er (schriftelijke) samenwerkingsafspraken tussen huisarts en POH-GGZ? Formuleer daarna vragen: Wat wil je nog meer weten? Wat is niet duidelijk? Vragen over de gang van zaken in de praktijk?
 
+
* Bespreek in een leergesprek met jouw huisartsopleider de situatie in de opleidingspraktijk. Andere opties zijn om de POH-GGZ te interviewen of deze vragen mee te nemen in het peerassessment.
Formuleer daarna vragen: Wat wil je nog meer weten? Wat is niet duidelijk? Vragen over de gang van zaken in de praktijk?
+
'''Op de terugkomdag'''
* Bespreek in een leergesprek met de HAO de situatie in de opleidingspraktijk. Andere opties zijn om de POHGGZ te interviewen of deze vragen mee te nemen in het peer-assessment.
+
#Bespreek in tweetallen de verzamelde informatie: Wat zijn overeenkomsten en verschillen in visie, samenwerking, taakinvulling, functieomschrijving, etc. tussen de verschillende (opleidings)praktijken.
'''Op de TKD diepen we het onderwerp verder uit o.a. aan de hand van casuïstiek.'''
+
#Plenair vragen beantwoorden, onduidelijkheden verhelderen (door docent).
* Eerst in tweetallen de verzamelde informatie bespreken: Wat zijn de overeenkomsten en verschillen in visie, samenwerking, taakinvulling, functieomschrijving, etc tussen de verschillende (opleidings)praktijken.
+
#Bespreek in tweetallen, aan de hand van (ingewikkelde) casuïstiek, wat te doen in de verschillende situaties. En wat is de invloed van organisatorische aspecten op de inhoud van het werk?
* Plenair vragen beantwoorden, onduidelijkheden verhelderen (door docent).
+
* Voorbeeldcasussen:
* Daarna in tweetallen, aan de hand van (ingewikkelde) casuïstiek, bespreken wat te doen in de verschillende situaties. En wat is de invloed van organisatorische aspecten op de inhoud van het werk?
+
** [[:Media:Casus Dementie en casemanagement.pdf|Kunt u ons moeder niet een beetje in de gaten houden?]]
* Voorbeeld-casussen:
+
** [[:Media:Casus POHGGZ & Suiciderisico.pdf|Depressieve man die zich suïcidaal uit bij de POH-GGZ]]
** Casus dementerende oudere waarbij de vraag van de familie komt naar ‘case-management.
+
** [[:Media:Casus Mag het ietsje méér zijn.pdf|Mag het ietsje meer zijn? Hoeveel consulten mag de POH-GGZ doen?]]
** Casus chronisch psychiatrische patiënt met ingewikkelde problematiek en 3 verschillende psychofarmaca
+
** [[:Media:Casus Gesprek aan de bar.pdf|Gesprek aan de bar over de POH-GGZ]]
** Casus depressieve man die zich suïcidaal uit bij de POHGGZ.
+
'''Plenair nabespreken'''
** Casus kind met ADHD: vraag om (medicatie)begeleiding.
+
* Aan de hand van de discussie zal duidelijk worden wat de invloed is van organisatorische factoren op de inhoud van het werk.
** Vraag van school om kind en ouder te begeleiden, maar het afgesproken maximum aantal consulten is al bereikt.
 
** Casus: Twee collega’s praten tijdens cursus over ‘hun’  POHGGZ.
 
'''Plenair nabespreken:'''
 
* Aan de hand van deze discussie zal duidelijk worden wat de invloed van is allerhande organisatorische factoren op de inhoud van het werk.
 
 
* Wat heb je geleerd en wat neem je mee naar je eigen praktijk in de toekomst?
 
* Wat heb je geleerd en wat neem je mee naar je eigen praktijk in de toekomst?
'''Links naar informatie over de POHGGZ:'''
 
 
Links over de functie POHGGZ algemeen:
 
* <nowiki>https://www.lhv.nl/actueel/dossiers/ggz</nowiki>
 
* <nowiki>https://www.lhv.nl/actueel/dossiers/poh-ggz</nowiki>
 
Links over de financiering van de POHGGZ
 
* <nowiki>https://www.lhv.nl/artikelen/financiering-poh-ggz-2014</nowiki>
 
* <nowiki>https://www.lhv.nl/service/rekenmodel-poh-ggz</nowiki>
 
Links over de juridische positie van de POHGGZ
 
* <nowiki>https://www.lhv.nl/artikelen/aansprakelijkheid-poh-ggz</nowiki>
 
 
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
  
 
{{Footer - Leerlijn psychische klachten}}
 
{{Footer - Leerlijn psychische klachten}}

Huidige versie van 29 sep 2022 om 14:47


Leerlijn psychische klachten
Auteur

Dick Walstock
Young-Kon Lambeck

Stage

GGZ stage
2e Huisartsstage

KBA

Overall

Competenties

Samenwerken
Organiseren

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Met de oplopende wachttijden in de GGZ en de daarmee toenemende druk op de POHGGZ is het belangrijk te weten hoe de zorg voor mensen met psychische klachten in de (eigen) huisartspraktijk is vormgegeven? Is er een onderliggende visie? Wat is de invloed van de visie, en allerhande praktische afspraken, op de dagelijks gang van zaken?

Doelen

Je kent de organisatie en inhoud van de zorg voor mensen met psychische klachten in de (eigen) huisartspraktijk en de gevolgen daarvan voor het werk van de huisarts.

Subdoelen

  • Je kent de visie in de opleidingspraktijk op de (POH-)GGZ.
  • Je kent de taakomschrijving van de POH-GGZ, de taakverdeling en samenwerkingsafspraken tussen huisarts en POH-GGZ. 
  • Je kent de juridische positie van de POH-GGZ.
  • Je kent de specifieke competenties van de POH-GGZ in de eigen praktijk.
  • Je kent de financieringssystematiek van de POH-GGZ: inschrijftarief, verrichtingen, werkgeverschap, etc.
  • Je weet wat de rol en functie van e-health in de zorg voor mensen met psychische klachten kan zijn en wat voor vragen zich lenen voor consultatie.

Gebruiksaanwijzing

Kies uit de hieronder genoemde een of meer activiteiten.

Onderwijsactiviteiten

Huiswerk

  • Bestudeer de informatie, dat kan eventueel ook thuis.
  • Ga in je eigen praktijk na wat de visie is op POH-GGZ. Is er een taak-/functieomschrijving? Zijn er (schriftelijke) samenwerkingsafspraken tussen huisarts en POH-GGZ? Formuleer daarna vragen: Wat wil je nog meer weten? Wat is niet duidelijk? Vragen over de gang van zaken in de praktijk?
  • Bespreek in een leergesprek met jouw huisartsopleider de situatie in de opleidingspraktijk. Andere opties zijn om de POH-GGZ te interviewen of deze vragen mee te nemen in het peerassessment.

Op de terugkomdag

  1. Bespreek in tweetallen de verzamelde informatie: Wat zijn overeenkomsten en verschillen in visie, samenwerking, taakinvulling, functieomschrijving, etc. tussen de verschillende (opleidings)praktijken.
  2. Plenair vragen beantwoorden, onduidelijkheden verhelderen (door docent).
  3. Bespreek in tweetallen, aan de hand van (ingewikkelde) casuïstiek, wat te doen in de verschillende situaties. En wat is de invloed van organisatorische aspecten op de inhoud van het werk?

Plenair nabespreken

  • Aan de hand van de discussie zal duidelijk worden wat de invloed is van organisatorische factoren op de inhoud van het werk.
  • Wat heb je geleerd en wat neem je mee naar je eigen praktijk in de toekomst?

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn psychische klachten

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie