SOA-preventie: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{| class="wikitable" style="float:right; margin-left: 10px;" ! colspan="2" style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: Light...')
 
 
(25 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{| class="wikitable" style="float:right; margin-left: 10px;"
+
{{Header - Leerlijn preventie}}
! colspan="2" style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: LightSeaGreen; background-color: Gold; border-left:solid 1px Gold; border-right:solid 1px Gold; border-top:solid 1px Gold;border-bottom:solid 1px Gold;" |[[Leerlijn preventie|<span style="color:white; font-size:large;">Leerlijn preventie</span>]]
+
 
 +
{| class="infobox leerlijn-preventie"
 +
! {{Titelbalk - Leerlijn preventie}}
 
|-
 
|-
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
|Annemarie Schalkwijk<br />
+
|
Louise Nooteboom
+
{{auteur - Annemarie Schalkwijk}}
 +
{{auteur - Louise Nooteboom}}
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
 
|
 
|
[[1e Huisartsstage]]<br />
+
{{stage - 1e Huisartsstage}}
[[Klinische stage]]<br />
+
{{stage - 2e Huisartsstage}}
[[CZ stage]]<br />
 
[[GGZ stage]]<br />
 
[[2e Huisartsstage]]
 
 
|-
 
|-
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
 
|
 
|
[[:Category:KBA 7.1 - Individueel zorgplan|1. Individueel zorgplan]]<br />
+
{{KBA 9.3 - Preventieve activiteiten}}
[[:Category:KBA 7.2 - Leefstijl|2. Leefstijl]] <br />
+
{{KBA 9.9 - Kinderwens}}
[[:Category:KBA 7.3 - Preventieve activiteiten|3. Preventieve activiteiten]]<br />
 
[[:Category:KBA 7.4 - Opsporen en selecteren|4. Opsporen en selecteren]]<br />
 
[[:Category:KBA 7.5 - Programmatische preventie|5. Programmatische preventie]]<br />
 
[[:Category:KBA 7.6 - Preventieproject|6. Preventieproject]]<br />
 
[[:Category:KBA 7.7 - Bevolkingsonderzoek |7. Bevolkingsonderzoek]]<br />
 
[[:Category:KBA 7.8 - Screening |8. Screening]] <br />
 
[[:Category:KBA 7.9 - Kinderwens|9. Kinderwens]]
 
 
|-
 
|-
|'''Competenties'''
+
|'''Competentie'''
|[[Competentiegebied 1 - Medisch handelen|1. Medisch handelen]]<br />
+
|
[[Competentiegebied 2 - Communicatie|2. Communicatie]]<br />
+
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}
[[Competentiegebied 3 - Samenwerken|3. Samenwerken]]<br />
+
{{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}}
[[Competentiegebied 4 - Organiseren|4. Organiseren]]<br />
+
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}
[[Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen|handelen]]<br />
+
{{Aandachtsgebied - Seksualiteit}}
[[Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap|6. Kennis en wetenschap]]<br />
 
[[Competentiegebied 7 - Professionaliteit|7. Professionaliteit]]
 
 
|-
 
|-
|'''Leervorm'''
+
|'''Toepassing'''
|Praktijk
+
|
|-
+
{{Toepassing - Leergesprek}}
|'''Datum'''
+
{{Toepassing - Praktijkleren}}
|26-03-2018
 
 
|}
 
|}
 +
=== Relevantie ===
 +
Waarschijnlijk heb je wel te maken gehad met een vraag over seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) als reden van consult. Maar onder welke omstandigheden vraag jij zelf actief naar soa's? In welke consulten hoort een preventief soa-advies thuis? <br />
 +
Soa's komen veel voor. Lang niet altijd zijn er klachten, maar onbehandelde geslachtsziekten kunnen grote schade aanrichten. Vaak wordt vergeten dat er ook preventieve activiteiten kunnen plaatsvinden. <br />
 +
 +
In deze bouwsteen vind je meer informatie over so-preventie en -diagnostiek, inclusief manieren om soa's bespreekbaar te maken.
 +
 +
=== Doelen ===
 +
* Je leert patiënten met kans op een soa adequaat herkennen en kunt zo nodig de juiste diagnostiek uitvoeren.
 +
* Je kunt proactief het gesprek aangaan met patiënten over preventie van soa's.
 +
 +
=== Onderwijsactiviteit===
 +
* Bekijk de achtergrondinformatie, literatuur, standaarden en informatie voor tijdens het spreekuur:
 +
** [http://www.rivm.nl/Onderwerpen/S/Seksueel_overdraagbare_aandoeningen Seksueel overdraagbare aandoeningen, informatie van RIVM]
 +
** [http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Nieuwsberichten/2015/Aantal_SOA_testen_blijft_stijgen Aantal soa-testen blijft stijgen]
 +
** [https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-het-soa-consult NHG-standaard soa-consult]
 +
** [https://www.nhg.org/winkel/producten/het-soa-consult-pin-171 e-learning NHG-PIN over het soa-consult] (inloggen via HAweb)
 +
** [https://www.soaaids.nl/nl/professionals Stichting SOA-AIDS] houdt de laatste actualiteit goed bij. Hier vind je ook [https://www.soaaids.nl/nl/professionals/beroepsgroep/arts/soa-consulten voorbeeldconsulten]
 +
**[http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Nieuwsberichten/2016/Meer_soa_gevonden_bij_vrouwen_en_heteroseksuele_mannen Meer soa gevonden bij vrouwen en heteroseksuele mannen] 
 +
** [https://www.thuisarts.nl/soa/ik-wil-voorkomen-dat-ik-soa-krijg Informatie op Thuisarts.nl voor de patiënt ter voorkoming van een soa]
 +
** [https://www.henw.org/artikelen/247-een-soa-test-uit-de-muur-toch-maar-niet 24/7 een soa-test uit de muur, of toch maar niet?], artikel van Jan van Bergen uit H&W feb 2018
 +
 +
* Maak een lijstje van risicogroepen en risicoklachten, en bespreek dit in een leergesprek met jouw opleider. 
 +
 +
==== Bronnen ====
 +
* [http://www.rivm.nl RIVM]
 +
* [https://www.nhg.org NHG]
 +
* [https://www.thuisarts.nl Thuisarts.nl]
 +
* [https://www.henw.org Huisarts en Wetenschap]
 +
 +
{{Footer - Leerlijn preventie}}

Huidige versie van 11 mei 2022 om 15:04


Leerlijn preventie
Auteur

Annemarie Schalkwijk
Louise Nooteboom

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

3. Preventieve activiteiten
9. Kinderwens

Competentie

Medisch handelen
Maatschappelijk handelen
Professionaliteit
Aandachtsgebied seksualiteit

Toepassing

Leergesprek
Praktijkleren

Relevantie

Waarschijnlijk heb je wel te maken gehad met een vraag over seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) als reden van consult. Maar onder welke omstandigheden vraag jij zelf actief naar soa's? In welke consulten hoort een preventief soa-advies thuis?
Soa's komen veel voor. Lang niet altijd zijn er klachten, maar onbehandelde geslachtsziekten kunnen grote schade aanrichten. Vaak wordt vergeten dat er ook preventieve activiteiten kunnen plaatsvinden.

In deze bouwsteen vind je meer informatie over so-preventie en -diagnostiek, inclusief manieren om soa's bespreekbaar te maken.

Doelen

  •  Je leert patiënten met kans op een soa adequaat herkennen en kunt zo nodig de juiste diagnostiek uitvoeren.
  •  Je kunt proactief het gesprek aangaan met patiënten over preventie van soa's.

Onderwijsactiviteit

  • Maak een lijstje van risicogroepen en risicoklachten, en bespreek dit in een leergesprek met jouw opleider.

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn preventie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie