Samenwerking in de wijk: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(redactie)
 
(5 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 33: Regel 33:
  
 
=== Doelen ===
 
=== Doelen ===
* Je doet ervaring op met partners in de wijk vinden, zoals sociaal wijkteam (Kan ik ze vinden? Hoe werken we samen? Of werken we niet samen? Waarom niet?).
+
* Je doet ervaring op met partners in de wijk vinden, zoals het buurtteam, en welzijn op recept (Kan ik ze vinden? Hoe werken we samen? Of werken we niet samen? Waarom niet?).
 
* Je leert wijkprojecten inschatten op waarde (Wat doen ze, wie doet wat en waarom? Kan met ze samenwerken? Verwijs ik er patiënten naartoe, waarom wel/niet?)
 
* Je leert wijkprojecten inschatten op waarde (Wat doen ze, wie doet wat en waarom? Kan met ze samenwerken? Verwijs ik er patiënten naartoe, waarom wel/niet?)
* Kan je een verbinding krijgen met het sociaal domein? Wat doen ze? Op welke wijze kunnen we elkaar gebruiken in de zorg?
+
* Je kan een verbinding krijgen met het sociaal domein. Wat doen ze? Op welke wijze kunnen we elkaar gebruiken in de zorg?
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
Regel 41: Regel 41:
  
 
<div class="accordion" id="accordion">
 
<div class="accordion" id="accordion">
<accordion parent="accordion" heading="Achtergrond" class="show">
+
<accordion parent="accordion" heading="Achtergrond" class="show">
 
De huisartsenzorg verandert enorm. De maatschappelijke veranderingen gaan razendsnel, waarbij de vergoedingen en medische verrichtingen elke keer weer anders zijn. Nieuwe technologieën, andere ziekten, ICT-aanpassingen zoals e-health, informatie voor de patiënt, en taakdifferentiatie, zijn voorbeelden van de veranderde huisartsenzorg. 
 
De huisartsenzorg verandert enorm. De maatschappelijke veranderingen gaan razendsnel, waarbij de vergoedingen en medische verrichtingen elke keer weer anders zijn. Nieuwe technologieën, andere ziekten, ICT-aanpassingen zoals e-health, informatie voor de patiënt, en taakdifferentiatie, zijn voorbeelden van de veranderde huisartsenzorg. 
  
Regel 54: Regel 54:
 
</div>
 
</div>
  
=== Onderwijsactiviteit ===
+
=== Onderwijsactiviteiten ===
==== Breng de praktijk en de wijk zo goed mogelijk in kaart ====
+
<div class="accordion" id="accordion">
 +
<accordion parent="accordion" heading="1: Breng de praktijk en de wijk zo goed mogelijk in kaart" class="show">
 +
==== Voorbereiding ====
 
* Heb een leergesprek met je opleider over preventie in de wijk. Bespreek/vraag daarbij de volgende informatie:
 
* Heb een leergesprek met je opleider over preventie in de wijk. Bespreek/vraag daarbij de volgende informatie:
 
** HIS-gegevens, praktijkbeleidsplan, praktijkpiramide (leeftijdsopbouw), top 10 ICPC’s, spiegelinformatie uit VEKTIS, praktijkorganogram (voor zover mogelijk) en andere gegevens over praktijk en wijk van gemeente of GGD.
 
** HIS-gegevens, praktijkbeleidsplan, praktijkpiramide (leeftijdsopbouw), top 10 ICPC’s, spiegelinformatie uit VEKTIS, praktijkorganogram (voor zover mogelijk) en andere gegevens over praktijk en wijk van gemeente of GGD.
Regel 73: Regel 75:
 
* Is het zorgaanbod in de praktijk passend bij de gezondheidsvraagstukken in de wijk?
 
* Is het zorgaanbod in de praktijk passend bij de gezondheidsvraagstukken in de wijk?
 
* Wat is jouw visie op preventie? En wat is de visie van jouw opleider? Wat zijn de verschillen of overeenkomsten?
 
* Wat is jouw visie op preventie? En wat is de visie van jouw opleider? Wat zijn de verschillen of overeenkomsten?
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="2: Preventieproject ontwikkelen">
 +
==== Voorbereiding ====
 +
Voordat je gaat nadenken over een preventieproject in je praktijk, is het goed om na te denken over wat je wilt bereiken. Wat heeft jouw populatie nodig en hoe bereik je jouw doelgroep?
 +
"Deze informatie kan helpen bij de voorbereiding"
 +
* Voor informatie over jouw buurt: [https://www.waarstaatjegemeente.nl Waarstaatjegemeente]
 +
* Inventarisatie van de gezondheidssituatie en -beleving, wensen en behoeften van inwoners:[https://www.loketgezondleven.nl/integraal-werken/aan-slag-integraal-werken/wijkgezondheidsprofiel Wijkgezondheidsprofiel]
 +
* Voor inspiratie ten aanzien van het onderwerp: [https://www.loketgezondleven.nl/gezondheidsthema/gezonde-leefomgeving Gezonde Leefomgeving]
 +
* Preventie in de praktijk: [https://www.nhg.org/thema/preventie-de-huisartsenpraktijk NHG Preventie in de huisartsenpraktijk]
 +
* Voor samenwerking in de buurt: [https://www.nhg.org/preventieindebuurt NHG Preventie in de buurt]
 +
* Over financiering: [https://www.zonmw.nl/uploads/tx_vipublicaties/Rapport_ZorgmarktAdvies_-_Financiering_van_Preventie.pdf Financiering preventie]
 +
* PIN (gratis) over [https://www.nhg.org/winkel/producten/samenwerken-aan-gezondheid-de-wijk-pin-2201 Samenwerking over gezondheid in de wijk]
 +
* Werkboek [https://www.loketgezondleven.nl/integraal-werken/gezonde-wijkaanpak/infographic-gezonde-wijkaanpak Samenwerken in de wijk]
 +
* Waar kunnen patiënten terecht voor specifieke leefstijladviezen? Welke informatie kun je zelf in jouw praktijk gebruiken? Zie [https://www.nhg.org/themas/publicaties/leefstijladvisering-algemeen-volledige-tekst Leefstijladvisering algemeen] en de bouwsteen [[Leefstijlverandering bespreekbaar maken]].
 +
 +
==== Ga aan de slag ====
 +
* Breng in kaart wat er in jouw buurt gebeurt op het gebied van preventie. Wat doet de gemeente, GGD, maatschappelijk werk etc.; is er nog een rol voor andere organisaties?
 +
* Hoe is de financiering geregeld? Zijn er afspraken met de verzekeraar en/of zorggroep? Bepreek je bevindingen of vraag het na in een leergesprek.
 +
* Bespreek in een leergesprek wat er in de praktijk al is gedaan op het gebied van preventie.
 +
* Selecteer met behulp van bovenstaande links een geschikt preventieproject, of verzin zelf iets nieuws. [https://www.loketgezondleven.nl/integraal-werken/wettelijk-en-beleidskader-publieke-gezondheid/aan-slag-met-lokaal-preventieakkoord/voorbeelden Inspirerende voorbeelden] genoeg!
 +
** Bedenk welke stakeholders je nodig hebt voor de uitvoering van het project; denk aan praktijkverpleegkundige, wijkzorg, gemeente.
 +
** Ga aan de slag met behulp van de NHG-links, maak een projectplan (liefst een overzicht op één A4) en bespreek met jouw stakeholders de uitvoering.
 +
** Let op overdraagbaarheid; wie neemt het project over als jouw stage erop zit?
 +
</accordion>
 +
</div>
 +
 +
<div class="accordion" id="accordion">
 +
<accordion parent="accordion" heading="Context" class="show">
 +
Onderstaande informatie en link helpen je niet direct met het kiezen van een project, maar laten je wel de context zien waar je mee te maken hebt:
 +
 +
''Verantwoordelijkheid van de burgers, waar zijn de grenzen''
 +
 +
Naast denkvermogen is 'doenvermogen' minstens zo belangrijk om aan de hoge eisen van de participatiesamenleving te kunnen voldoen. De overheid verwacht van burgers steeds vaker dat ze zelfredzaam zijn op het gebied van gezondheid, persoonlijke financiën en de arbeidsmarkt. De WRR vraagt met het rapport ''Weten is nog geen doen. Een realistisch perspectief op redzaamheid'' aandacht voor het belang van niet-cognitieve vermogens van patiënten, zoals een doel stellen, in actie komen, volhouden en om kunnen gaan met verleiding en tegenslag. https://www.wrr.nl/publicaties/rapporten/2017/04/24/weten-is-nog-geen-doen
 +
</accordion>
 +
</div>
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
Regel 78: Regel 115:
 
* [https://www.nhg.org/ NHG]
 
* [https://www.nhg.org/ NHG]
 
* [https://www.gezondheidsraad.nl Gezondheidsraad]
 
* [https://www.gezondheidsraad.nl Gezondheidsraad]
* [[https://www.rijksoverheid.nl/ Rijksoverheid]
+
* [https://www.rijksoverheid.nl/ Rijksoverheid]
 
 
  
 
{{Footer - Leerlijn preventie}}
 
{{Footer - Leerlijn preventie}}

Huidige versie van 14 apr 2023 om 20:48


Leerlijn preventie
Auteur

Annemarie Schalkwijk
Louise Nooteboom

Stage

2e Huisartsstage

KBA

5. Programmatische preventie

Competentie

Samenwerken
Organiseren
Maatschappelijk handelen

Toepassing

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma

Relevantie

Om een preventieprogramma uit te voeren dien je samen te werken met andere hulpverleners en instanties die zich ook bezighouden met preventie (bijv. de schoolarts, GGD, thuiszorg, gemeente). Op welke manier ga je samenwerkingsverbanden aan? 

Doelen

  • Je doet ervaring op met partners in de wijk vinden, zoals het buurtteam, en welzijn op recept (Kan ik ze vinden? Hoe werken we samen? Of werken we niet samen? Waarom niet?).
  • Je leert wijkprojecten inschatten op waarde (Wat doen ze, wie doet wat en waarom? Kan met ze samenwerken? Verwijs ik er patiënten naartoe, waarom wel/niet?)
  • Je kan een verbinding krijgen met het sociaal domein. Wat doen ze? Op welke wijze kunnen we elkaar gebruiken in de zorg?

Gebruiksaanwijzing

Deze onderwijsopdracht geeft inzicht in preventieactiviteiten in de praktijk en wijk. Geschikt voor de 2e huisartsstage; start met deze opdracht in het eerste kwartaal, er zou een verbeterplan uit kunnen rollen.

De huisartsenzorg verandert enorm. De maatschappelijke veranderingen gaan razendsnel, waarbij de vergoedingen en medische verrichtingen elke keer weer anders zijn. Nieuwe technologieën, andere ziekten, ICT-aanpassingen zoals e-health, informatie voor de patiënt, en taakdifferentiatie, zijn voorbeelden van de veranderde huisartsenzorg. 

Preventie in de buurt

  • Het project Preventie in de Buurt van RIVM Centrum Gezond Leven (CGL) en het Nederlands Huisartsen Genootschap is gericht op het beter verbinden en versterken van preventie in de wijk vanuit en met de huisartsenpraktijk en publieke gezondheid.
  • Veel gemeenten zetten sociale wijkteams in voor de organisatie van passende zorg en maatschappelijke ondersteuning. Wijkteams werken samen met hulpverleners met verschillende beroepsachtergronden en zij doen een beroep op de hulp van vrijwilligers en mantelzorgers. Deze nieuwe manier van samen zorgen in de wijk roept een aantal ethische kwesties op die aandacht verdienen, concludeert het Centrum voor Ethiek en Gezondheid.
  • Als huisarts kun je zelf vormgeven aan de samenwerking in de wijk; je kunt zorgen dat je sociale kaart op orde is zodat je gericht kunt doorverwijzen, of je kunt zelf opstaan en een samenwerking starten. Zie ook dit filmpje van een huisarts die depressie in de wijk op bijzondere wijze wil adresseren.

Preventieakkoord 2018

Door roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik aan te pakken kan de gezondheid van heel veel Nederlanders verbeteren. Daarom heeft de Rijksoverheid een Nationaal Preventieakkoord gesloten. Daarin staan afspraken tussen meer dan 70 verschillende organisaties in Nederland.

Onderwijsactiviteiten

Voorbereiding

  • Heb een leergesprek met je opleider over preventie in de wijk. Bespreek/vraag daarbij de volgende informatie:
    • HIS-gegevens, praktijkbeleidsplan, praktijkpiramide (leeftijdsopbouw), top 10 ICPC’s, spiegelinformatie uit VEKTIS, praktijkorganogram (voor zover mogelijk) en andere gegevens over praktijk en wijk van gemeente of GGD.
  • Maak contact met het sociaal wijkteam.
  • Lees Toekomstvisie huisartsenzorg 2022 NHG/LHV hoofdstuk 3 Preventie.
  • Houd de actualiteit over thema's in de zorg in de gaten.

Ga aan de slag

  • Onderzoek trends, demografie, epidemiologie en zorgaanbod in de wijk.
  • Kiest een geschikt project in de buurt of in de wijk
  • Beantwoord de volgende vragen:
    • Is jouw opleidingspraktijk klaar voor populatiegerichte zorg?
    • Wat is jouw visie op preventie? 
    • Kun je bepalen in hoeverre het zorgaanbod in de praktijk passend is bij de gezondheidsvraagstukken in de wijk? 

Bespreek met je opleider/op de terugkomdag:

  • Je bevindingen t.a.v. de praktijk; is deze klaar voor populatiegerichte zorg?
  • Is het zorgaanbod in de praktijk passend bij de gezondheidsvraagstukken in de wijk?
  • Wat is jouw visie op preventie? En wat is de visie van jouw opleider? Wat zijn de verschillen of overeenkomsten?

Voorbereiding

Voordat je gaat nadenken over een preventieproject in je praktijk, is het goed om na te denken over wat je wilt bereiken. Wat heeft jouw populatie nodig en hoe bereik je jouw doelgroep? "Deze informatie kan helpen bij de voorbereiding"

Ga aan de slag

  • Breng in kaart wat er in jouw buurt gebeurt op het gebied van preventie. Wat doet de gemeente, GGD, maatschappelijk werk etc.; is er nog een rol voor andere organisaties?
  • Hoe is de financiering geregeld? Zijn er afspraken met de verzekeraar en/of zorggroep? Bepreek je bevindingen of vraag het na in een leergesprek.
  • Bespreek in een leergesprek wat er in de praktijk al is gedaan op het gebied van preventie.
  • Selecteer met behulp van bovenstaande links een geschikt preventieproject, of verzin zelf iets nieuws. Inspirerende voorbeelden genoeg!
    • Bedenk welke stakeholders je nodig hebt voor de uitvoering van het project; denk aan praktijkverpleegkundige, wijkzorg, gemeente.
    • Ga aan de slag met behulp van de NHG-links, maak een projectplan (liefst een overzicht op één A4) en bespreek met jouw stakeholders de uitvoering.
    • Let op overdraagbaarheid; wie neemt het project over als jouw stage erop zit?

Onderstaande informatie en link helpen je niet direct met het kiezen van een project, maar laten je wel de context zien waar je mee te maken hebt:

Verantwoordelijkheid van de burgers, waar zijn de grenzen

Naast denkvermogen is 'doenvermogen' minstens zo belangrijk om aan de hoge eisen van de participatiesamenleving te kunnen voldoen. De overheid verwacht van burgers steeds vaker dat ze zelfredzaam zijn op het gebied van gezondheid, persoonlijke financiën en de arbeidsmarkt. De WRR vraagt met het rapport Weten is nog geen doen. Een realistisch perspectief op redzaamheid aandacht voor het belang van niet-cognitieve vermogens van patiënten, zoals een doel stellen, in actie komen, volhouden en om kunnen gaan met verleiding en tegenslag. https://www.wrr.nl/publicaties/rapporten/2017/04/24/weten-is-nog-geen-doen

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn preventie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie