Van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag: verschil tussen versies
k (Sylvia Vlak heeft de pagina Van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag. Hoe bespreek ik dit? hernoemd naar Van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag zonder een doorverwijzing achter te laten) |
(redactie) |
||
Regel 37: | Regel 37: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | Zorgverleners vinden het soms lastig om | + | Zorgverleners vinden het soms lastig om met mensen met chronische ziekten (CZ) een goed gesprek aan te gaan over hun eigen verantwoordelijkheid op het gebied van gezondheid en eigen regie. Wie heeft welke rol als het gaat om de omslag van zorg en ziekte naar gezondheid en gedrag? Van zowel hulpverleners als patiënten wordt een andere houding verwacht. Wat is daarvoor nodig? |
=== Doelen === | === Doelen === | ||
− | * | + | * Je leert hoe je het gesprek over eigen verantwoordelijkheid kan aangaan met een patiënt met chronische ziekte. |
− | * | + | * Je ontwikkelt een referentiekader voor een eigen standpunt over de verandering van het ziekte-zorg denken, naar gezondheid-gedrag denken |
− | * | + | * Je doet ervaring op met het voeren van een gesprek met de patiënt over eigen gezondheid en verantwoordelijkheid. |
− | === | + | === Onderwijsactiviteiten === |
− | + | ==== Voorbereiding ==== | |
− | * Tips voor het gesprek met de | + | Hoe voer je een goed gesprek over gezondheid en eigen regie? In de praktijk valt dat niet altijd mee. De Academische werkplaats Huisartsgeneeskunde van het Radboudumc en Vilans verkenden de mogelijkheden voor een 'ander gesprek' over gezondheid. De [https://ineen.nl/wp-content/uploads/2021/08/InEen-infographic-persoonsgerichte-zorg.pdf infographic Van ZZ naar GG: eigen regie en gezondheid] geeft praktische voorbeelden van methodieken om dit gesprek te voeren en laat zien wat de ervaringen en inzichten van patiënten en zorgverleners zijn. Neem deze door met je opleider. Je kunt afbeeldingen gebruiken om het onderzoek aangenamer en creatiever te maken. |
+ | * Tips voor het gesprek met de patiënt: | ||
** Wat is gezondheid voor jou? | ** Wat is gezondheid voor jou? | ||
** Hoe hou je regie over je eigen leven? | ** Hoe hou je regie over je eigen leven? | ||
Regel 59: | Regel 60: | ||
** Wat bespreek je? En sluit dit aan bij de behoefte van de patiënt? | ** Wat bespreek je? En sluit dit aan bij de behoefte van de patiënt? | ||
** Hoe kun je als zorgverlener de patiënt helpen bij het veranderen van gedrag? | ** Hoe kun je als zorgverlener de patiënt helpen bij het veranderen van gedrag? | ||
− | * Spreek met je | + | * Spreek met je opleider en de praktijkassistente af dat je graag patiënten met CZ op je spreekuur wilt zien. |
− | * | + | * Praat met je opleider en/of POH-S over ervaringen om gezondheid en eigen verantwoordelijkheid met de patiënt te bespreken. |
− | === | + | ==== De praktijk ==== |
− | * Selecteer een patiënt in de praktijk met een nieuwe chronische ziekte (bijv. DM2, CVRM, COPD, nierfalen). Bespreek of patiënt gemotiveerd is om de eigen regie op te pakken. Voor meer tips voor gespreksvoering zie leerlijn | + | * Selecteer een patiënt in de praktijk met een nieuwe chronische ziekte (bijv. DM2, CVRM, COPD, nierfalen). Bespreek of patiënt gemotiveerd is om de eigen regie op te pakken. Voor meer tips voor gespreksvoering zie [[leerlijn communicatie]]. |
− | * | + | * Praat met de patiënt over wat gezondheid voor hem/haar betekent. |
− | * Gebruik plaatjes voor het gesprek. Maak een video van het gesprek, zodat je dit later met je | + | * Gebruik plaatjes voor het gesprek. |
+ | * Maak een video van het gesprek, zodat je dit later met je opleider kunt bespreken. | ||
− | * Bespreek met je opleider of POH-S het gesprek | + | * Bespreek met je opleider of POH-S het gesprek met behulp van jouw video: |
− | ** Wat ging er goed tijdens dit gesprek en wil je vasthouden in volgende gesprekken | + | ** Wat ging er goed tijdens dit gesprek en wil je vasthouden in volgende gesprekken. |
− | ** Wat jouw knelpunten | + | ** Wat zijn jouw knelpunten om eigen verantwoordelijkheid te bespreken. |
{{Footer - Leerlijn preventie}} | {{Footer - Leerlijn preventie}} |
Huidige versie van 18 mei 2022 om 09:48
Inhoud
Relevantie
Zorgverleners vinden het soms lastig om met mensen met chronische ziekten (CZ) een goed gesprek aan te gaan over hun eigen verantwoordelijkheid op het gebied van gezondheid en eigen regie. Wie heeft welke rol als het gaat om de omslag van zorg en ziekte naar gezondheid en gedrag? Van zowel hulpverleners als patiënten wordt een andere houding verwacht. Wat is daarvoor nodig?
Doelen
- Je leert hoe je het gesprek over eigen verantwoordelijkheid kan aangaan met een patiënt met chronische ziekte.
- Je ontwikkelt een referentiekader voor een eigen standpunt over de verandering van het ziekte-zorg denken, naar gezondheid-gedrag denken
- Je doet ervaring op met het voeren van een gesprek met de patiënt over eigen gezondheid en verantwoordelijkheid.
Onderwijsactiviteiten
Voorbereiding
Hoe voer je een goed gesprek over gezondheid en eigen regie? In de praktijk valt dat niet altijd mee. De Academische werkplaats Huisartsgeneeskunde van het Radboudumc en Vilans verkenden de mogelijkheden voor een 'ander gesprek' over gezondheid. De infographic Van ZZ naar GG: eigen regie en gezondheid geeft praktische voorbeelden van methodieken om dit gesprek te voeren en laat zien wat de ervaringen en inzichten van patiënten en zorgverleners zijn. Neem deze door met je opleider. Je kunt afbeeldingen gebruiken om het onderzoek aangenamer en creatiever te maken.
- Tips voor het gesprek met de patiënt:
- Wat is gezondheid voor jou?
- Hoe hou je regie over je eigen leven?
- Tegen welke problemen loop je aan?
- Wat doe je om die problemen het hoofd te bieden?
- Wat helpt jou?
- Wat verwacht je van zorgverleners?
- Vragen aan jezelf:
- Wat is gezondheid voor jou en wat denk je dat het voor de patiënt is?
- Heb je inzicht in de situatie?
- Wat bespreek je? En sluit dit aan bij de behoefte van de patiënt?
- Hoe kun je als zorgverlener de patiënt helpen bij het veranderen van gedrag?
- Spreek met je opleider en de praktijkassistente af dat je graag patiënten met CZ op je spreekuur wilt zien.
- Praat met je opleider en/of POH-S over ervaringen om gezondheid en eigen verantwoordelijkheid met de patiënt te bespreken.
De praktijk
- Selecteer een patiënt in de praktijk met een nieuwe chronische ziekte (bijv. DM2, CVRM, COPD, nierfalen). Bespreek of patiënt gemotiveerd is om de eigen regie op te pakken. Voor meer tips voor gespreksvoering zie leerlijn communicatie.
- Praat met de patiënt over wat gezondheid voor hem/haar betekent.
- Gebruik plaatjes voor het gesprek.
- Maak een video van het gesprek, zodat je dit later met je opleider kunt bespreken.
- Bespreek met je opleider of POH-S het gesprek met behulp van jouw video:
- Wat ging er goed tijdens dit gesprek en wil je vasthouden in volgende gesprekken.
- Wat zijn jouw knelpunten om eigen verantwoordelijkheid te bespreken.
De bouwstenen in de leerlijn preventie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn preventie
- Bouwsteen
- Auteur - Annemarie Schalkwijk
- Auteur - Louise Nooteboom
- 1e Huisartsstage
- Klinische stage
- CZ stage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 9.2 - Leefstijl
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Aandachtsgebied - Diversiteit
- Aandachtsgebied - Seksualiteit
- Aandachtsgebied - Innovatie
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren