Wat is praktijkmanagement in je opleidingspraktijk?
Leerlijn praktijkmanagement | |||
---|---|---|---|
Auteur | |||
Stage | 1e Huisartsstage 2e Huisartsstage | ||
KBA |
1. Visie
| ||
Competenties | |||
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Onopgemerkt en niet bewust komt elke huisarts en dus ook de AIOS dagelijks in aanraking met praktijkmanagement. Om bewust te worden van wat je automatisch al doet aan praktijkmanagement en wat allemaal valt onder praktijkmanagement is het goed om middels deze bouwsteen daarbij stil te staan.
Doel
- Bewustwording ‘wat is allemaal praktijkmanagement’.
- AIOS laten nadenken over wat er allemaal in de opleidingspraktijk qua praktijkmanagement komt kijken
Gebruiksaanwijzing
- Eind eerste maand van de opleiding, de AIOS moeten al enkele weken gewerkt hebben in hun opleidingspraktijk.
- Herhalen op het eind van het 1e jaar om te zien of en wat er veranderd is?
- Herhaling het 3e jaar? Misschien dan ook al fantaseren over de inrichting van de eigen praktijk. Actief en voor zichzelf nadenken over wat er nodig is in een huisartspraktijk, wat er nodig is om een huisartspraktijk op te starten, je kunt denken aan fysieke/materiele aspecten, maar ook aan dingen als visie, personeelsbeleid, scholing, samenwerking etc.
- Duur: 30-45 minuten
Onderwijsactiviteiten
Werkvormen:
- Post-it’s; Benodigdheden: 3x flip-over, 3 kleuren post-it’s, van iedere kleur 4 bundeltjes van ongeveer 20 post-it’s, stiften
- Mindmap
Onderwijsactiviteiten
Alle AIOS (per kleur 4 AIOS met ieder 20 post-it’s) schrijven ieder voor zich, en zonder praten, 20 steekwoorden op Post It’s (+/- 10 minuten).
Vragen die de AIOS zich kan stellen bij het bedenken van steekwoorden zijn:
- Wat is je opgevallen in je opleidingspraktijk?
- Liep je ergens vast/tegenaan tijdens je werkzaamheden?
Daarna gaan de drie groepen (4 AIOS per groep met dezelfde kleur) zonder praten hun Post-It’s plakken op een flip, er zal non verbaal ‘overleg’ nodig zijn om te bepalen wat en met name waar iets op de flip komt, er mogen pijlen getrokken worden, er mag onderstreept worden etc. (+/- 20 minuten). Het ‘overleg’ zonder praten heeft als voordeel dat alle AIOS aan bod komen, het doorbreekt de sleur van het zitten in vergadering opstelling en vraagt iets van de non verbale communicatie onderling.
Daarna verbaal de verschillende flip-overs bespreken. Waar ligt de focus op? wat missen we op de flip-overs?
Alternatieve werkvorm: je kan ook in groepje van 4 AIOS een Mindmap maken met steekwoorden.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn praktijkmanagement
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn praktijkmanagement
- Bouwsteen
- Auteur - Joyce Stroeve
- 1e Huisartsstage
- 2e Huisartsstage
- KBA 10.1 - Visie
- Leerlijn Praktijkmanagement
- KBA 10.5 - Financiering en bedrijfsvoering
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Onderwijsprogramma