De essentie van communicatie in de laatste levensfase: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 44: Regel 44:
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
De [[media:PP De kunst van het bespreekbaar maken van levenseindevragen.ppt|powerpoint]] kan gebruikt worden ter voorbereiding van een leergesprek. De andere delen van de bouwsteen kunnen gebruikt worden voor bespreking in de groep op de terugkomdag, waarbij de powerpoint als onderlegger kan dienen. <br \>
+
De [[media:PP De kunst van het bespreekbaar maken van levenseindevragen.pptx|powerpoint]] kan gebruikt worden ter voorbereiding van een leergesprek. De andere delen van de bouwsteen kunnen gebruikt worden voor bespreking in de groep op de terugkomdag, waarbij de powerpoint als onderlegger kan dienen. <br \>
 
Lees ook de volgende artikelen:
 
Lees ook de volgende artikelen:
 
*[[:Media:Schokbrekers in de communicatie(1).pdf|Schokbrekers in de communicatie met patiënten en hun naasten in de palliatieve fase]], Dr. Christien de Jong en drs. Leo Gualthérie van Weezel. In dit artikel worden vier vaardigheden (schokbrekers) besproken, die de huisarts helpen met patiënten in gesprek te komen over hun naderend levenseinde en de invulling van de palliatieve zorg. Het geeft ook inzicht in mechanismen die de communicatie beïnvloeden.  
 
*[[:Media:Schokbrekers in de communicatie(1).pdf|Schokbrekers in de communicatie met patiënten en hun naasten in de palliatieve fase]], Dr. Christien de Jong en drs. Leo Gualthérie van Weezel. In dit artikel worden vier vaardigheden (schokbrekers) besproken, die de huisarts helpen met patiënten in gesprek te komen over hun naderend levenseinde en de invulling van de palliatieve zorg. Het geeft ook inzicht in mechanismen die de communicatie beïnvloeden.  
Regel 51: Regel 51:
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
(Delen van) de powerpointpresentatie [[media:PP De kunst van het bespreekbaar maken van levenseindevragen.ppt|''De kunst van het bespreekbaar maken van levenseinde vragen'']] en de casus kunnen gebruikt worden voor onderwijs tijdens de terugkomdag en als voorbereiding voor het gaan oefenen met acteurs. <br \>
+
(Delen van) de powerpointpresentatie [[media:PP De kunst van het bespreekbaar maken van levenseindevragen.pptx|''De kunst van het bespreekbaar maken van levenseinde vragen'']] en de casus kunnen gebruikt worden voor onderwijs tijdens de terugkomdag en als voorbereiding voor het gaan oefenen met acteurs. <br \>
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====

Versie van 11 aug 2023 om 16:26



Leerlijn palliatieve zorg
Auteur

Rinel van Beest

Stage

CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

KBA

1. Palliatieve en stervensfase-gesprek
2. Overgang-fasen
4. Anticiperend beleid

Competenties

Communicatie
Professionaliteit
Aandachtsgebied diversiteit

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma
Paralleldag
Praktijkleren
Themaonderwijs
Zelfstudie

Relevantie

Voor het wezenlijk in contact komen met mensen in hun laatste levensfase zijn een aantal zaken essentieel: luisteren in het hier en nu, gelijkmoedig en zonder oordeel; open staan voor dat wat de ander bezighoudt en voor hem/haar van waarde is én kennis hebben van de impact van hevige emoties op het functioneren van het brein zodat de juiste interventies ingezet kunnen worden.

Doel

Je wordt gevraagd stil te staan bij je eigen normen, waarden en attitude als arts in het begeleiden van palliatieve patiënten en hun naasten, zodat je hen kunt ondersteunen in het nemen van beslissingen rond het levenseinde. Je krijgt handvatten om het gesprek met de patiënt en zijn/haar naasten te kunnen voeren.

Gebruiksaanwijzing

De powerpoint kan gebruikt worden ter voorbereiding van een leergesprek. De andere delen van de bouwsteen kunnen gebruikt worden voor bespreking in de groep op de terugkomdag, waarbij de powerpoint als onderlegger kan dienen.
Lees ook de volgende artikelen:

Onderwijsactiviteiten

(Delen van) de powerpointpresentatie De kunst van het bespreekbaar maken van levenseinde vragen en de casus kunnen gebruikt worden voor onderwijs tijdens de terugkomdag en als voorbereiding voor het gaan oefenen met acteurs.

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie