De huisartsopleider als docent Klinisch Redeneren (KR-module 4): verschil tussen versies
(35 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 9: | Regel 9: | ||
| | | | ||
{{Auteur - Jolijn de Graaff}} | {{Auteur - Jolijn de Graaff}} | ||
+ | {{Auteur - Yeun Ying Wong}} | ||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
Regel 27: | Regel 28: | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
| | | | ||
− | {{Toepassing - | + | {{Toepassing - Paralleldag}} |
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
Regel 35: | Regel 34: | ||
'''Inleiding''' (deze inleiding kan je bij de uitnodiging voor de paralleldag gebruiken) | '''Inleiding''' (deze inleiding kan je bij de uitnodiging voor de paralleldag gebruiken) | ||
− | Als opleider heb je de leuke taak om je aios te begeleiden in het omgaan met onzekerheid in het klinisch redeneren (KR). | + | Als opleider heb je de leuke taak om je aios te begeleiden in het omgaan met onzekerheid in het klinisch redeneren (KR). |
+ | |||
Het voortdurend reflecteren op diagnostische onzekerheid; het werken met onzekere werkhypothesen, het toetsend ópen blijven staan voor nieuwe informatie: het is nogal wat nieuws voor een 1e jaars aios. | Het voortdurend reflecteren op diagnostische onzekerheid; het werken met onzekere werkhypothesen, het toetsend ópen blijven staan voor nieuwe informatie: het is nogal wat nieuws voor een 1e jaars aios. | ||
− | Het proces, dat we als huisartsen bewust én onbewust gebruiken om tot een diagnose en behandelplan te komen is best ingewikkeld. | + | KR omvat niet alleen het ''diagnostisch denken'' (het komen tot een (werk)diagnose - zie paralleldag 1 en 2), maar ook het denken over therapie en individuele preventie (''het therapeutisch klinisch redeneren'' - zie paralleldag 3). Het proces, dat we als huisartsen bewust én onbewust gebruiken, om tot een diagnose en behandelplan te komen is best ingewikkeld. |
− | Zie onderstaande samenvatting uit het artikel 'Diagnostisch denken over alledaagse ziekten', van Stolper CF et al. uit Huisarts en Wetenschap 2016: | + | Zie onderstaande samenvatting uit het artikel 'Diagnostisch denken over alledaagse ziekten', van Stolper CF et al. uit Huisarts en Wetenschap 2016:<blockquote>''<small>Prognostisch denken helpt huisartsen bij het onderscheid maken tussen alledaagse ziekten en ernstigere ziektebeelden.</small><small>Bij diagnostisch denken gaat het om analytische en niet-analytische, intuïtieve denkprocessen</small><small>Het afwegen van klachten en symptomen tegen de kennis over de context van de patiënt, het zogenaamde contextualiseren, is typerend voor het huisartsgeneeskundig diagnostisch denken.</small><small>Het expliciteren van het diagnostisch redeneren via een diagnostisch landschap, het beoordelen van de kracht van argumenten en het gebruik van actiedrempels, helpt de huisarts betere diagnoses te stellen.</small><small>Leren omgaan met onzekerheid, reflectie en feedback over diagnostische processen maakt van huisartsen ervaren besliskundigen.</small>''</blockquote> |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
=== Doel === | === Doel === | ||
Deze bouwsteen is een handleiding voor de huisartsdocent om huisartsopleiders te onderwijzen in het begeleiden van aios in het klinisch redeneren op de praktijk. | Deze bouwsteen is een handleiding voor de huisartsdocent om huisartsopleiders te onderwijzen in het begeleiden van aios in het klinisch redeneren op de praktijk. | ||
+ | |||
+ | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | Via de links per paralleldag vind je een beschrijving voor 1 uur onderwijs op de desbetreffende paralleldag, voor het 1e huisartsenjaar. Je kunt starten op de koppeldag. In de handleiding van paralleldag 1 en 2 wordt naar powerpointpresentaties (PPT's) verwezen met dezelfde naam. Deze presentaties kan je als docent gebruiken op de paralleldag zelf. Je vindt de presentaties via de links onder de desbetreffende paralleldag op deze pagina. | ||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | + | - <u>[[Media:Module 4 Paralleldag 1.docx|Paralleldag 1]]:</u> (onderdeel van koppeldag) hao’s (en aios) attent maken op het belang van klinisch redeneren | |
− | + | * [[Media:Module 4 paralleldag 1 19 mei.pptx|<nowiki/>]][[Media:Module 4-PPT-paralleldag 1.0.odp|PPT]] paralleldag 1 [[Media:Module 4 paralleldag 1 19 mei.pptx|<nowiki/>]] | |
− | |||
− | |||
− | <u>Paralleldag 1:</u> (onderdeel van koppeldag) hao’s (en aios) attent maken op het belang van klinisch redeneren | ||
− | |||
− | < | ||
− | <u>Paralleldag 3:</u> aan de | + | * Print [[Media:Module 4 A4-tje.docx|dit A4-tje uit voor praktische tips]]. |
+ | - <u>[[Media:Module 4 Paralleldag 2.docx|Paralleldag 2]]:</u> hao’s laten reflecteren op het wel/niet expliciet aandacht geven aan diagnostisch denken (ofwel de differentiaal diagnose, DD). | ||
+ | * [[Media:Module 4-PPT-paralleldag 2.pdf|PP]][[Media:Module 4-PPT-paralleldag 2.0.odp|T Paralleldag 2]] | ||
+ | - <u>[[Media:Module 4 Paralleldag 3.docx|Paralleldag 3]]:</u> hao's aandacht geven aan casuïstiek waarin de hao en aios verschillen in zowel het ''diagnostisch denken'' als het ''therapeutisch'' klinisch redeneren. | ||
− | + | === Bronnen === | |
− | 'Diagnostisch denken over alledaagse ziekten', Stolper CF, Van de Wiel MWJ, Van Royen P. H&W, 2016;59(11):478-81 | + | '[https://www.henw.org/artikelen/diagnostisch-denken-over-alledaagse-ziekten Diagnostisch denken over alledaagse ziekten]', Stolper CF, Van de Wiel MWJ, Van Royen P. H&W, 2016;59(11):478-81 |
{{Footer - Leerlijn korte episode zorg}} | {{Footer - Leerlijn korte episode zorg}} |
Huidige versie van 9 dec 2021 om 12:58
T.b.v. het paralleldagonderwijs (3x1u) voor opleiders van aios uit het 1e jaar
Leerlijn korte episode zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Inleiding (deze inleiding kan je bij de uitnodiging voor de paralleldag gebruiken)
Als opleider heb je de leuke taak om je aios te begeleiden in het omgaan met onzekerheid in het klinisch redeneren (KR).
Het voortdurend reflecteren op diagnostische onzekerheid; het werken met onzekere werkhypothesen, het toetsend ópen blijven staan voor nieuwe informatie: het is nogal wat nieuws voor een 1e jaars aios.
KR omvat niet alleen het diagnostisch denken (het komen tot een (werk)diagnose - zie paralleldag 1 en 2), maar ook het denken over therapie en individuele preventie (het therapeutisch klinisch redeneren - zie paralleldag 3). Het proces, dat we als huisartsen bewust én onbewust gebruiken, om tot een diagnose en behandelplan te komen is best ingewikkeld.
Zie onderstaande samenvatting uit het artikel 'Diagnostisch denken over alledaagse ziekten', van Stolper CF et al. uit Huisarts en Wetenschap 2016:Prognostisch denken helpt huisartsen bij het onderscheid maken tussen alledaagse ziekten en ernstigere ziektebeelden.Bij diagnostisch denken gaat het om analytische en niet-analytische, intuïtieve denkprocessenHet afwegen van klachten en symptomen tegen de kennis over de context van de patiënt, het zogenaamde contextualiseren, is typerend voor het huisartsgeneeskundig diagnostisch denken.Het expliciteren van het diagnostisch redeneren via een diagnostisch landschap, het beoordelen van de kracht van argumenten en het gebruik van actiedrempels, helpt de huisarts betere diagnoses te stellen.Leren omgaan met onzekerheid, reflectie en feedback over diagnostische processen maakt van huisartsen ervaren besliskundigen.
Doel
Deze bouwsteen is een handleiding voor de huisartsdocent om huisartsopleiders te onderwijzen in het begeleiden van aios in het klinisch redeneren op de praktijk.
Gebruiksaanwijzing
Via de links per paralleldag vind je een beschrijving voor 1 uur onderwijs op de desbetreffende paralleldag, voor het 1e huisartsenjaar. Je kunt starten op de koppeldag. In de handleiding van paralleldag 1 en 2 wordt naar powerpointpresentaties (PPT's) verwezen met dezelfde naam. Deze presentaties kan je als docent gebruiken op de paralleldag zelf. Je vindt de presentaties via de links onder de desbetreffende paralleldag op deze pagina.
Onderwijsactiviteiten
- Paralleldag 1: (onderdeel van koppeldag) hao’s (en aios) attent maken op het belang van klinisch redeneren
- PPT paralleldag 1
- Paralleldag 2: hao’s laten reflecteren op het wel/niet expliciet aandacht geven aan diagnostisch denken (ofwel de differentiaal diagnose, DD).
- Paralleldag 3: hao's aandacht geven aan casuïstiek waarin de hao en aios verschillen in zowel het diagnostisch denken als het therapeutisch klinisch redeneren.
Bronnen
'Diagnostisch denken over alledaagse ziekten', Stolper CF, Van de Wiel MWJ, Van Royen P. H&W, 2016;59(11):478-81
De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |