Leefstijlverandering bespreekbaar maken: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(redactie)
Regel 36: Regel 36:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
Na dit onderwijsprogramma ben je beter in staat om leefstijlverandering met de pt te bespreken en de pt te ondersteunen in dit proces. Door dit vaker te doen, ben je beter instaat om leefstijlverandering te bespreken en weet je welke barrières je hierbij kan tegenkomen en hoe je daarop moet anticiperen. Bovendien doe je ervaring op met motiverende gespreksvoering en het opstellen van een individueel zorgplan.
+
Door vaker het gesprek met de patiënt aan te gaan over leefstijlverandering en de patiënt te ondersteunen in dit proces, ben je steeds beter in staat dit te doen. Je herkent de barrières die je hierbij kan tegenkomen en hoe je daarop moet anticiperen. Bovendien doe je ervaring op met motiverende gespreksvoering en het opstellen van een individueel zorgplan.
  
 
=== Doelen ===
 
=== Doelen ===
* Leefstijlverandering bespreken met de patiënt
+
* Leefstijlverandering leren bespreken met de patiënt.
* Mogelijkheden van verandering verkennen samen met patiënt
+
* Samen met de patiënt mogelijkheden van verandering leren verkennen.
* In het verandertraject een ondersteunende rol spelen voor de patiënt.  
+
* In het verandertraject een ondersteunende rol leren spelen voor de patiënt.
* Ervaring opdoen met motiverende gespreksvoering.  
+
* Je doet ervaring op met motiverende gespreksvoering.  
* Ervaring opdoen met het opstellen van een individueel zorgplan.
+
* Je doet ervaring op met het opstellen van een individueel zorgplan.
  
=== Gebruiksaanwijzing ===
+
=== Gebruiksaanwijzing (voorbereiding) ===
* [https://www.nhg.org/themas/publicaties/leefstijladvisering-algemeen-volledige-tekst NHG leefstijladvisering algemeen], in deze link van het NHG komt alles aan de orde. Zo staat het voorkomen of beperken van gezondheidsschade centraal en is een actieve rol van de patiënt essentieel. Huisarts en praktijkondersteuner kunnen de patiënt begeleiden bij diens zelfmanagement door:
+
* In het [https://www.nhg.org/themas/publicaties/leefstijladvisering-algemeen-volledige-tekst NHG-artikel leefstijladvisering algemeen] komt alles aan de orde. Het voorkomen of beperken van gezondheidsschade staat centraal en een actieve rol van de patiënt is essentieel. Huisarts en praktijkondersteuner kunnen de patiënt begeleiden bij diens zelfmanagement door:
** het geven van voorlichting over gezondheidsrisico’s en een gezonde leefstijl;
+
** het geven van voorlichting over gezondheidsrisico’s en een gezonde leefstijl
*** [https://www.nhg.org/actueel/nieuws/nieuwe-nhg-zorgmodules-leefstijl NHG zorgmodules leefstijl] In de nieuwe NHG-Zorgmodules Leefstijl staan richtlijnen over leefstijladvisering rondom de thema’s roken, alcohol, voeding en bewegen, voor de huisarts en andere zorgverleners
+
*** [https://www.nhg.org/actueel/nieuws/nieuwe-nhg-zorgmodules-leefstijl In de nieuwe NHG-Zorgmodules Leefstijl] staan richtlijnen over leefstijladvisering rondom de thema’s roken, alcohol, voeding en bewegen, voor de huisarts en andere zorgverleners
*** Voor de patiënt zijn informatie en adviezen op [http://thuisarts.nl/ Thuisarts.nl]te vinden.
+
*** voor de patiënt zijn informatie en adviezen op [http://thuisarts.nl/ Thuisarts.nl] te vinden
** de patiënt te motiveren tot en ondersteunen bij gedragsverandering
+
** de patiënt te motiveren tot en te ondersteunen bij gedragsverandering
 
*** [https://referentiemodel.nhg.org/node/1342 Voorbeeld individueel zorgplan]. Achtergrondinformatie over de totstandkoming van het individueel zorgplan [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/hw_4_nhg-nieuws_een_knus_hoekje.pdf H&W, Het individueel zorgplan: ‘Een knus hoekje in het HIS’. 2014]
 
*** [https://referentiemodel.nhg.org/node/1342 Voorbeeld individueel zorgplan]. Achtergrondinformatie over de totstandkoming van het individueel zorgplan [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/hw_4_nhg-nieuws_een_knus_hoekje.pdf H&W, Het individueel zorgplan: ‘Een knus hoekje in het HIS’. 2014]
** de patient te adviseren over stoppen met roken;
+
** de patiënt te adviseren over stoppen met roken
*** https://www.thuisarts.nl/stoppen-met-roken/ik-wil-nu-stoppen-met-roken
+
*** [https://www.thuisarts.nl/stoppen-met-roken/ik-wil-nu-stoppen-met-roken Ik wil nu stoppen met roken]
 
*** https://www.ikstopnu.nl/hulp-in-de-buurt/
 
*** https://www.ikstopnu.nl/hulp-in-de-buurt/
 
*** https://www.nhg.org/themas/publicaties/nhg-behandelrichtlijn-stoppen-met-roken
 
*** https://www.nhg.org/themas/publicaties/nhg-behandelrichtlijn-stoppen-met-roken
 
*** https://www.nhg.org/themas/publicaties/nhg-zorgmodule-leefstijl-roken-samenvatting
 
*** https://www.nhg.org/themas/publicaties/nhg-zorgmodule-leefstijl-roken-samenvatting
  
=== Acties in de praktijk ===
+
=== Onderwijsactiviteiten ===
* Spreek met je Opleider en de doktersassistente af dat je graag patiënten met CZ/met een indicatie voor een leefstijlverandering op je spreekuur wil zien.
+
* Spreek met je opleider en de praktijkassistente af dat je graag patiënten met CZ/met een indicatie voor een leefstijlverandering op je spreekuur wilt zien.
* Spreek met je Opleider en/of POH-S over ervaringen om leefstijlverandering met de pt te bespreken.
+
* Spreek met je opleider en/of POH-S over ervaringen om leefstijlverandering met de patiënt te bespreken.
* Spreek met je Opleider en/of POH-S over het opstellen van een individueel zorgplan.
+
* Spreek met je opleider en/of POH-S over het opstellen van een individueel zorgplan.
  
=== Onderwijsactiviteit ===
 
 
* Selecteer een patiënt in de praktijk met:
 
* Selecteer een patiënt in de praktijk met:
** een nieuwe chronische ziekte (bijv. DM2, CVRM, COPD, nierfalen)
+
** een nieuwe chronische ziekte (bijv. DM2, CVRM, COPD, nierfalen);
** een indicatie voor een leefstijlverandering (bv overgewicht/obesitas, stoppen met roken, alcohol abuses)
+
** een indicatie voor een leefstijlverandering (bijv. overgewicht/obesitas, stoppen met roken, alcohol abuses).
* Bespreek of patiënt gemotiveerd is tot leefstijlverandering
+
#Bespreek of patiënt gemotiveerd is tot leefstijlverandering.
* Stel vast in welke veranderingsfase de patiënt zich bevind
+
#Stel vast in welke veranderingsfase de patiënt zich bevindt.
* Exploreer welke wensen en mogelijkheden er zijn voor verandering
+
#Exploreer welke wensen en mogelijkheden er zijn voor verandering.
* Biedt een ondersteunende rol in het verandertraject
+
#Biedt een ondersteunende rol in het verandertraject.
  
 
* Bespreek met je opleider en/of POH-S:
 
* Bespreek met je opleider en/of POH-S:
** Wat jouw knelpunten zijn om leestijlverandering te bespreken
+
** wat jouw knelpunten zijn bij het bespreken van leefstijlverandering;
** Hoe je een patiënt gemotiveerd hebt gehouden
+
** hoe je een patiënt gemotiveerd hebt gehouden;
** Hoe je ondersteuning biedt van leefstijlverandering bij een patiënt
+
** hoe je ondersteuning van leefstijlverandering biedt bij een patiënt.
 +
 
 +
==== Bronnen ====
 +
* [https://www.nhg.org NHG]
 +
* [https://www.thuisarts.nl Thuisarts.nl]
 +
* [https://www.ikstopnu.nl Ik stop nu.nl]
  
 
{{Footer - Leerlijn preventie}}
 
{{Footer - Leerlijn preventie}}

Versie van 9 mei 2022 om 14:11


Leerlijn preventie
Auteur

Annemarie Schalkwijk
Louise Nooteboom

Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

KBA

2. Leefstijl
4. Opsporen en selecteren

Competentie

Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Kennis en wetenschap
Professionaliteit

Toepassing

Leergesprek
Praktijkleren

Relevantie

Door vaker het gesprek met de patiënt aan te gaan over leefstijlverandering en de patiënt te ondersteunen in dit proces, ben je steeds beter in staat dit te doen. Je herkent de barrières die je hierbij kan tegenkomen en hoe je daarop moet anticiperen. Bovendien doe je ervaring op met motiverende gespreksvoering en het opstellen van een individueel zorgplan.

Doelen

  • Leefstijlverandering leren bespreken met de patiënt.
  • Samen met de patiënt mogelijkheden van verandering leren verkennen.
  • In het verandertraject een ondersteunende rol leren spelen voor de patiënt.
  • Je doet ervaring op met motiverende gespreksvoering.
  • Je doet ervaring op met het opstellen van een individueel zorgplan.

Gebruiksaanwijzing (voorbereiding)

Onderwijsactiviteiten

  • Spreek met je opleider en de praktijkassistente af dat je graag patiënten met CZ/met een indicatie voor een leefstijlverandering op je spreekuur wilt zien.
  • Spreek met je opleider en/of POH-S over ervaringen om leefstijlverandering met de patiënt te bespreken.
  • Spreek met je opleider en/of POH-S over het opstellen van een individueel zorgplan.
  • Selecteer een patiënt in de praktijk met:
    • een nieuwe chronische ziekte (bijv. DM2, CVRM, COPD, nierfalen);
    • een indicatie voor een leefstijlverandering (bijv. overgewicht/obesitas, stoppen met roken, alcohol abuses).
  1. Bespreek of patiënt gemotiveerd is tot leefstijlverandering.
  2. Stel vast in welke veranderingsfase de patiënt zich bevindt.
  3. Exploreer welke wensen en mogelijkheden er zijn voor verandering.
  4. Biedt een ondersteunende rol in het verandertraject.
  • Bespreek met je opleider en/of POH-S:
    • wat jouw knelpunten zijn bij het bespreken van leefstijlverandering;
    • hoe je een patiënt gemotiveerd hebt gehouden;
    • hoe je ondersteuning van leefstijlverandering biedt bij een patiënt.

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn preventie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie