Samenwerken met team en collega's: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
k |
(Bouwsteen gedeeltelijk gemaakt) |
||
Regel 14: | Regel 14: | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | |||
{{KBA 10.3 - Supervisie}} | {{KBA 10.3 - Supervisie}} | ||
{{KBA 10.6 - Multidisciplinair overleg}} | {{KBA 10.6 - Multidisciplinair overleg}} | ||
Regel 28: | Regel 27: | ||
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | ||
|} | |} | ||
− | === | + | === Relevantie=== |
− | + | De teams in de huisartsenpraktijken groeien. De huisarts krijgt een toenemende mate een leidinggevende taak en verantwoordelijkheid. Naast het leidinggeven aan individuen moet de huisarts zicht krijgen hoe je van een groep medewerkers met verschillende taken, bevoegdheden en deskundigheden een effectief functionerend team kunt maken. | |
− | + | ===Doel=== | |
− | === Doel === | + | * Heeft inzicht in factoren die van een groep mensen een goed team maken. |
+ | * Heeft inzicht in fasen van teamontwikkeling. | ||
+ | * Kent de rollen van Belbin en is in staat een teamgesprek te leiden over de verschillende kwaliteiten in het team. | ||
+ | ===Gebruiksaanwijzing=== | ||
+ | Onderwijsprogramma voor de terugkomdag: | ||
+ | * Voorbereiding docent: doornemen document 'leidraad onderwijsprogramma Teamrollen van Belbin' en Powerpoint, hier kan u een eigen programma van maken. | ||
+ | ** Voorbereiding AIOS op de TKD, beantwoorden van de volgende vragen: | ||
+ | **# ''Wanneer hebben jullie in een goed team gewerkt''? Kan werk en privé zijn. | ||
+ | **# ''Wat maakte dat het een goed team was voor jou?'' | ||
+ | **# ''Wanneer noem je een groep een team?'' | ||
+ | **# ''Als je kijkt naar het team in de praktijk waar je nu stage loopt: welke kenmerken van een team heeft het?'' | ||
+ | **# ''Wat zou je als leidinggevende huisarts in dit team doen? Wat denk je dat nodig is?'' | ||
− | + | ===Onderwijsactiviteiten=== | |
− | |||
− | |||
− | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | |||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | |||
{{Footer - Leerlijn praktijkmanagement}} | {{Footer - Leerlijn praktijkmanagement}} |
Versie van 14 mrt 2019 om 14:14
Leerlijn praktijkmanagement | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
De teams in de huisartsenpraktijken groeien. De huisarts krijgt een toenemende mate een leidinggevende taak en verantwoordelijkheid. Naast het leidinggeven aan individuen moet de huisarts zicht krijgen hoe je van een groep medewerkers met verschillende taken, bevoegdheden en deskundigheden een effectief functionerend team kunt maken.
Doel
- Heeft inzicht in factoren die van een groep mensen een goed team maken.
- Heeft inzicht in fasen van teamontwikkeling.
- Kent de rollen van Belbin en is in staat een teamgesprek te leiden over de verschillende kwaliteiten in het team.
Gebruiksaanwijzing
Onderwijsprogramma voor de terugkomdag:
- Voorbereiding docent: doornemen document 'leidraad onderwijsprogramma Teamrollen van Belbin' en Powerpoint, hier kan u een eigen programma van maken.
- Voorbereiding AIOS op de TKD, beantwoorden van de volgende vragen:
- Wanneer hebben jullie in een goed team gewerkt? Kan werk en privé zijn.
- Wat maakte dat het een goed team was voor jou?
- Wanneer noem je een groep een team?
- Als je kijkt naar het team in de praktijk waar je nu stage loopt: welke kenmerken van een team heeft het?
- Wat zou je als leidinggevende huisarts in dit team doen? Wat denk je dat nodig is?
- Voorbereiding AIOS op de TKD, beantwoorden van de volgende vragen:
Onderwijsactiviteiten
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn praktijkmanagement
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
Categorieën:
- Leerlijn praktijkmanagement
- Bouwsteen
- Auteur - Angelique Bongers
- 1e Huisartsstage
- 2e Huisartsstage
- KBA 10.3 - Supervisie
- Leerlijn Praktijkmanagement
- KBA 10.6 - Multidisciplinair overleg
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Onderwijsprogramma