Peer-assessment 1e fase: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
(Nieuwe pagina aangemaakt met ' {{Header - Leerlijn praktijkmanagement}} {| class="infobox leerlijn-praktijk" ! {{Titelbalk - Leerlijn praktijkmanagement}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Joyce St...') |
(Hele bouwsteen gemaakt) |
||
Regel 33: | Regel 33: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
+ | * Leren van elkaar en elkaar feedback geven op aangegeven onderwerpen/ leervragen door het bijwonen van een spreekuur en een leergesprek. Dit kunnen vragen zijn op gebied van consultvoering, time management, medisch inhoudelijke zaken, vaardigheden etc. | ||
+ | * Kijkje in een andere praktijk nemen met een andere opleider en andere organisatievorm/ werkafspraken/ praktijkmanagement (PM) | ||
+ | === Doel === | ||
+ | * Richting kunnen geven aan het leren op basis van feedback van een collega-aios. | ||
+ | * Kennis nemen van een andere praktijk/organisatievorm | ||
− | === | + | === Gebruiksaanwijzing === |
+ | * Je gebruikt deze bouwsteen in de tweede helft van je eerste huisartsstage. Dit is een vast onderdeel van het onderwijsprogramma van je huisartsstage. | ||
+ | * Tijd: 5-9 (exclusief reistijd) | ||
+ | * Voorbereidingstijd: 1 uur | ||
+ | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | * Vorm een duo met een collega-aios. Kies bij voorkeur een ander soort praktijk/ populatie (solo versus centrum, stad versus platteland) | ||
+ | * Maak afspraken voor een wederzijds praktijkbezoek: jij gaat bij je collega één dag op bezoek; daarna komt je collega een dag bij jou. Zorg ervoor dat je de | ||
+ | * Je stelt van te voren vast welke punten hij/zij gaat observeren/ bezoeken inplant op dagdelen dat er een vol spreekuur is van 2 uur, zodat je minimaal 10 patiëntencontacten van elkaar ziet. | ||
+ | * Plan ook een leergesprek samen | ||
+ | * De ontvangende AIOS geeft punten aan waarop hij/ zij graag FB wil ontvangen | ||
+ | * De bezoekende AIOS wil leren van dit praktijkbezoek | ||
+ | * Het leergesprek kan (deels) gebruikt worden om deze punten te bespreken | ||
+ | * De bezoekende AIOS maakt een kort verslag met eigen leerpunten | ||
+ | * De ontvangende AIOS maakt een kort verslag met eigen leerpunten n.a.v. FB van bezoekende AIOS en hieruit voorkomende leeractiviteiten | ||
+ | * Bij het 2<sup>e</sup> bezoek wisselen de rollen | ||
+ | * Op de TKD wordt ruimte gemaakt om de peer assessment te bepreken | ||
+ | Bespreking: | ||
+ | * Deels in leergesprek, deels de terugkomdag. Daarna verwerking van de plannen in het eigen [[IOP]]. | ||
− | = | + | * Verslag in je IOP |
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | |'''Mogelijke observatiepunten peer assessment t.a.v. de andere praktijk:''' | ||
+ | Praktijkpopulatie: | ||
+ | * Leeftijdsverdeling | ||
+ | * Consequenties voor praktijkorganisatie | ||
+ | * Samenwerking artsen (volledige of kostenmaatschap/ losse praktijken) | ||
+ | * Mate van digitalisering (E-healt- beeldbellen) | ||
+ | Assistentes | ||
+ | * Triage | ||
+ | * Wat zelfstandig | ||
+ | * Hoe overleggen ze met arts | ||
+ | POH | ||
+ | * Welke zijn er? | ||
+ | Gebouw | ||
+ | * Wat valt je op? Wat slim, wat minder handig? | ||
+ | * Hoeveel spreekkamers | ||
+ | * Behandelkamers | ||
+ | * Voldoende ruimte | ||
+ | Leren | ||
+ | * Leergesprek, hoe geregeld? Tips? | ||
+ | * Extra mogelijkheden | ||
+ | * Hoe zijn de afspraken van consultatie van de huisarts tijdens spreekuur? | ||
+ | |} | ||
− | |||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | |||
{{Footer - Leerlijn praktijkmanagement}} | {{Footer - Leerlijn praktijkmanagement}} |
Huidige versie van 23 feb 2021 om 16:09
Leerlijn praktijkmanagement | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties |
Medisch handelen |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
- Leren van elkaar en elkaar feedback geven op aangegeven onderwerpen/ leervragen door het bijwonen van een spreekuur en een leergesprek. Dit kunnen vragen zijn op gebied van consultvoering, time management, medisch inhoudelijke zaken, vaardigheden etc.
- Kijkje in een andere praktijk nemen met een andere opleider en andere organisatievorm/ werkafspraken/ praktijkmanagement (PM)
Doel
- Richting kunnen geven aan het leren op basis van feedback van een collega-aios.
- Kennis nemen van een andere praktijk/organisatievorm
Gebruiksaanwijzing
- Je gebruikt deze bouwsteen in de tweede helft van je eerste huisartsstage. Dit is een vast onderdeel van het onderwijsprogramma van je huisartsstage.
- Tijd: 5-9 (exclusief reistijd)
- Voorbereidingstijd: 1 uur
Onderwijsactiviteiten
- Vorm een duo met een collega-aios. Kies bij voorkeur een ander soort praktijk/ populatie (solo versus centrum, stad versus platteland)
- Maak afspraken voor een wederzijds praktijkbezoek: jij gaat bij je collega één dag op bezoek; daarna komt je collega een dag bij jou. Zorg ervoor dat je de
- Je stelt van te voren vast welke punten hij/zij gaat observeren/ bezoeken inplant op dagdelen dat er een vol spreekuur is van 2 uur, zodat je minimaal 10 patiëntencontacten van elkaar ziet.
- Plan ook een leergesprek samen
- De ontvangende AIOS geeft punten aan waarop hij/ zij graag FB wil ontvangen
- De bezoekende AIOS wil leren van dit praktijkbezoek
- Het leergesprek kan (deels) gebruikt worden om deze punten te bespreken
- De bezoekende AIOS maakt een kort verslag met eigen leerpunten
- De ontvangende AIOS maakt een kort verslag met eigen leerpunten n.a.v. FB van bezoekende AIOS en hieruit voorkomende leeractiviteiten
- Bij het 2e bezoek wisselen de rollen
- Op de TKD wordt ruimte gemaakt om de peer assessment te bepreken
Bespreking:
- Deels in leergesprek, deels de terugkomdag. Daarna verwerking van de plannen in het eigen IOP.
- Verslag in je IOP
Mogelijke observatiepunten peer assessment t.a.v. de andere praktijk:
Praktijkpopulatie:
Assistentes
POH
Gebouw
Leren
|
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn praktijkmanagement
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
Categorieën:
- Leerlijn praktijkmanagement
- Bouwsteen
- Auteur - Joyce Stroeve
- Auteur - Margreeth Oijevaar
- 1e Huisartsstage
- KBA 10.2 - Systematisch verbeteren
- Leerlijn Praktijkmanagement
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Aandachtsgebied - Diversiteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren