Peer-assessment 2e fase: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met ' {{Header - Leerlijn praktijkmanagement}} {| class="infobox leerlijn-praktijk" ! {{Titelbalk - Leerlijn praktijkmanagement}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Joyce St...') |
(bouwsteen gemaakt) |
||
Regel 9: | Regel 9: | ||
{{Auteur - Joyce Stroeve}} | {{Auteur - Joyce Stroeve}} | ||
{{Auteur - Margreeth Oijevaar}} | {{Auteur - Margreeth Oijevaar}} | ||
− | + | |- | |
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
− | | | + | |{{stage - 2e Huisartsstage}} |
− | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
|- | |- | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
Regel 34: | Regel 33: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | Je hebt in je eerste huisartsstage al een kijkje in de keuken van een andere praktijk gehad d.m.v. een peer-assessment. En nu op dit moment werk je al weer een tijdje in je tweede huisartsstage opleidingsplek. Goed moment om eens dieper te kijken naar de verschillen in praktijkorganisatie en praktijkmanagement in praktijken. Dit doe je door nu met een iets andere bril dan je eerste peer-assessment naar de praktijken te kijken. Het is fijn, voordat je gaat waarnemen, als hidha aan de slag of praktijkhouder wordt, dat je in meerdere keukens hebt kunnen kijken en van verschillende organisatievormen en management hebt kunnen proeven. | |
=== Doel === | === Doel === | ||
− | + | * Gericht kennis nemen van een andere praktijk/organisatievorm/ PM | |
+ | * Uitwisselen met collega AIOS over verschillen tussen praktijken op gebied van PM met als doel eigen meningsvorming over welke vorm beste bij jezelf zou kunnen passen. | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | + | * Je gebruikt deze bouwsteen in de tweede helft van je 2e huisartsstage. | |
+ | * Tijd: 5-9uur (exclusief reistijd) | ||
+ | * Voorbereidingstijd: 1 uur | ||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | * Voorbereiding: bekijk de website van de praktijk die je gaat bezoeken om een beeld te krijgen van deze praktijk. Kijk door de ogen van de patiënt. Hoe is het visitekaartje van deze praktijk? | ||
+ | * Is er een visiedocument van de praktijk die je gaat bezoeken, lees deze dan ook door. Ook het laatste jaarverslag kan interessant zijn. | ||
+ | * Vorm een duo met een collega-aios. Kies bij voorkeur een ander soort praktijk/ populatie met een andere praktijkorganisatie (solo versus centrum, stad versus platteland) | ||
+ | * Maak afspraken voor een wederzijds praktijkbezoek: jij gaat bij je collega één dag op bezoek; daarna komt je collega een dag bij jou. Zorg ervoor dat je de bezoeken inplant op een dag dat er echt tijd is om met elkaar van gedachten te wisselen over PM | ||
+ | * Tijdens het (gemeenschappelijk) spreekuur ligt de focus op hoe werkprocessen lopen in deze praktijk | ||
+ | * Plan ook een leergesprek samen met als onderwerp PM | ||
+ | * De ontvangende AIOS geeft punten aan waarop hij/ zij graag FB wil ontvangen op het gebied van werkprocessen/ PM | ||
+ | * De bezoekende AIOS stelt van te voren vast welke punten hij/zij gaat observeren/wil leren van dit praktijkbezoek (gericht op PM) | ||
+ | * Het leergesprek kan gebruikt worden om deze punten te bespreken | ||
+ | * De bezoekende AIOS maakt een kort verslag met eigen leerpunten (bv nieuwe ervaringen op gebied van PM) | ||
+ | * De ontvangende AIOS maakt een kort verslag met eigen leerpunten n.a.v. FB van bezoekende AIOS en evt. ontwikkel/aandachtspunten | ||
+ | * Bij het 2<sup>e</sup> bezoek wisselen de rollen | ||
+ | * Op de TKD wordt ruimte gemaakt om de peer assessment te bepreken, met name verschillen in praktijkorganisatie | ||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | | | ||
+ | * Voorbeelden vragen peer-assessment t.a.v. praktijkorganisatie: | ||
+ | ** Praktijk | ||
+ | *** leeftijdsverdeling | ||
+ | *** consequenties voor praktijkorganisatie? | ||
+ | *** Samenwerking artsen (volledige of kostenmaatschap/losse praktijken) | ||
+ | *** Mate van digitalisering (E-health, MGN, beeldbellen) | ||
+ | *** Inspelen op toekomstbestendigheid praktijk/continuïteit zorg | ||
+ | ** Assistentes | ||
+ | *** Triage | ||
+ | *** Wat zelfstandig | ||
+ | *** Hoe overleggen ze met arts | ||
+ | *** Administratie | ||
+ | *** Alleen voor eigen arts of gedeeld met HOED | ||
+ | ** POH | ||
+ | *** Welke zijn er | ||
+ | *** Overleg met arts | ||
+ | ** Praktijkmanager | ||
+ | *** Welke taken? | ||
+ | *** Plaats in de organisatie | ||
+ | ** Externe professie aanwezig? | ||
+ | *** psychologen, fysiotherapeuten | ||
+ | *** Overleg mee? | ||
+ | ** Gebouw | ||
+ | *** Wat valt je op? | ||
+ | *** Wat is slim, wat minder handig? | ||
+ | *** Hoeveel spreekkamers? | ||
+ | *** Behandelkamers? | ||
+ | *** Voldoende kamers? | ||
+ | *** Duurzaamheid? | ||
+ | |} | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | |||
{{Footer - Leerlijn praktijkmanagement}} | {{Footer - Leerlijn praktijkmanagement}} |
Huidige versie van 23 feb 2021 om 15:35
Leerlijn praktijkmanagement | |
---|---|
Auteur | |
Stage | 2e Huisartsstage |
KBA | |
Competenties |
Medisch handelen |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Je hebt in je eerste huisartsstage al een kijkje in de keuken van een andere praktijk gehad d.m.v. een peer-assessment. En nu op dit moment werk je al weer een tijdje in je tweede huisartsstage opleidingsplek. Goed moment om eens dieper te kijken naar de verschillen in praktijkorganisatie en praktijkmanagement in praktijken. Dit doe je door nu met een iets andere bril dan je eerste peer-assessment naar de praktijken te kijken. Het is fijn, voordat je gaat waarnemen, als hidha aan de slag of praktijkhouder wordt, dat je in meerdere keukens hebt kunnen kijken en van verschillende organisatievormen en management hebt kunnen proeven.
Doel
- Gericht kennis nemen van een andere praktijk/organisatievorm/ PM
- Uitwisselen met collega AIOS over verschillen tussen praktijken op gebied van PM met als doel eigen meningsvorming over welke vorm beste bij jezelf zou kunnen passen.
Gebruiksaanwijzing
- Je gebruikt deze bouwsteen in de tweede helft van je 2e huisartsstage.
- Tijd: 5-9uur (exclusief reistijd)
- Voorbereidingstijd: 1 uur
Onderwijsactiviteiten
- Voorbereiding: bekijk de website van de praktijk die je gaat bezoeken om een beeld te krijgen van deze praktijk. Kijk door de ogen van de patiënt. Hoe is het visitekaartje van deze praktijk?
- Is er een visiedocument van de praktijk die je gaat bezoeken, lees deze dan ook door. Ook het laatste jaarverslag kan interessant zijn.
- Vorm een duo met een collega-aios. Kies bij voorkeur een ander soort praktijk/ populatie met een andere praktijkorganisatie (solo versus centrum, stad versus platteland)
- Maak afspraken voor een wederzijds praktijkbezoek: jij gaat bij je collega één dag op bezoek; daarna komt je collega een dag bij jou. Zorg ervoor dat je de bezoeken inplant op een dag dat er echt tijd is om met elkaar van gedachten te wisselen over PM
- Tijdens het (gemeenschappelijk) spreekuur ligt de focus op hoe werkprocessen lopen in deze praktijk
- Plan ook een leergesprek samen met als onderwerp PM
- De ontvangende AIOS geeft punten aan waarop hij/ zij graag FB wil ontvangen op het gebied van werkprocessen/ PM
- De bezoekende AIOS stelt van te voren vast welke punten hij/zij gaat observeren/wil leren van dit praktijkbezoek (gericht op PM)
- Het leergesprek kan gebruikt worden om deze punten te bespreken
- De bezoekende AIOS maakt een kort verslag met eigen leerpunten (bv nieuwe ervaringen op gebied van PM)
- De ontvangende AIOS maakt een kort verslag met eigen leerpunten n.a.v. FB van bezoekende AIOS en evt. ontwikkel/aandachtspunten
- Bij het 2e bezoek wisselen de rollen
- Op de TKD wordt ruimte gemaakt om de peer assessment te bepreken, met name verschillen in praktijkorganisatie
|
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn praktijkmanagement
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn praktijkmanagement
- Bouwsteen
- Auteur - Joyce Stroeve
- Auteur - Margreeth Oijevaar
- 2e Huisartsstage
- KBA 10.2 - Systematisch verbeteren
- Leerlijn Praktijkmanagement
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren