Cognitieve problemen: delier, dementie of depressie?: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 87: Regel 87:
  
  
[[Bestand:Poster_delier_dementie_depressie.png|minimatuur|859x859px|gecentreerd]]
+
 
 
=== Bronnen ===
 
=== Bronnen ===
  

Versie van 7 jan 2022 om 16:06


Leerlijn complexe ouderenzorg
Auteur

Anouk Meijer
Vivian Kenter

Stage

CZ stage
2e Huisartsstage

KBA

3. Intercurrente ziekten

Competenties

Medisch handelen
Professionaliteit

Leerplek

Praktijkleren
Themaonderwijs
Zelfstudie

Relevantie

Bij cognitieve problemen kan het diagnosticeren van dementie tijd innemen. Alleen bij de diagnose delier is snel handelen nodig. De eerste stap is dus een delier uitsluiten. De tweede stap is een depressie uitsluiten, alvorens voor verdere stappen in de dementie diagnostiek te nemen volgens de NHG-Standaard Dementie 2020. Hierbij is het belangrijk dat de AIOS de verschillen tussen delier, dementie en depressie goed kan onderscheiden.

Doel

  • De AIOS bezit de kennis van de verschillen tussen delier, dementie en depressie. 
  • De AIOS kan adequaat handelen bij het signaleren en of klachten van cognitieve stoornissen.
  • De AIOS beschikt over de vaardigheden nodig voor diagnosticeren van dementie.

Gebruiksaanwijzing

Informatie te gebruiken voor zelfstudie met aansluitend een opdracht om in de huisartsenpraktijk of tijdens de chronische zorg stage te doen.

Onderwijsactiviteiten

De AIOS luistert naar de onderstaande podcasts:

In de de podcast wordt verwezen naar een tweetal websites: dementie.nl en edomah.nl


Duur/beloop:

Geheugen recent/vroeger: Vraag naar recente episoden, bv nieuwsfeiten, belangrijke gebeurtenissen uit leven patient/omgeving

Oriëntatie: tijd/plaats/persoon:

Gnosis: Herkenning van mensen (bv kennissen op straat, familie)/ herkennen van objecten (bv herkennen van afstandsbediening, telefoon)

Praxis: het kunnen omgaan met apparaten, koken, klussen, aankleden

Taal: Woordvindstoornissen:

Moeite met lezen/schrijven:

Afwijkend handschrift:

ADL: wel/niet zelfstandig? Met of zonder aansturing?

IADL: - huishouden/koken/apparaten: - pinnen/betalen/administratie: - autorijden/vervoer: - gebruik van computer/- hobby’s:

Gedragsveranderingen: initiatief? Apathie? Empathie? Achterdocht? Snel boos? Agressie?

Stemmingsproblemen:

Waarnemingen: hallucinaties (auditief/visueel/gevoels):

Belasting mantelzorgers? dagdelen per week professionele hulp en voor wat.




Bronnen

Nursing

De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie