Fases palliatieve zorg - herkennen en bespreken: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-pall" ! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Rinel van Beest|Rinel van Beest}} |- |'''Stage'''...') |
(→Relevantie) |
||
Regel 47: | Regel 47: | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
+ | In deze bouwsteen ligt de nadruk op het herkennen van de verschillende fases in het palliatieve traject. Het herkennen van die fases is belangrijk om te kunnen anticiperen op het beloop en de mogelijk te verwachten problemen. Naast het herkennen van de fases zelf is het ook belangrijk tijdig een gesprek hierover met de patiënt aan te gaan, zodat wensen en verwachtingen van de patiënt besproken kunnen worden. | ||
+ | |||
+ | Er zijn verschillende modellen beschikbaar die inzicht geven over de verschillende fases, zoals het Model van Lynn en Adamson, en de ziektetrajecten van Murray (zie de links onderaan bouwsteen). De handreiking van het KNMG ‘Tijdig spreken over het levenseinde’ bevat tips voor het aangaan van het gesprek over de wensen en verwachtingen van de patient en ook een ‘bespreekchecklist’. | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
+ | Inzicht krijgen in het beloop van verschillende ziektes | ||
+ | |||
+ | Herkennen van verschillende fases in palliatief traject | ||
+ | |||
+ | Inzicht over wat nodig is om goed te kunnen anticiperen in de palliatieve fase | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | Deze bouwsteen kan gebruikt worden voor zelfstudie of een leergesprek met de opleider. | ||
+ | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | + | Bekijk de figuren van Murray en Lynn en Adamson op pallialine en de daarbij behorende tekst. Neem 5-10 patiënten uit de praktijk die op dit moment in de palliatieve fase zitten. Kan je bedenken waar deze patiënten nu zitten in de curve/ in welke fase ze zitten en waarom? Behulpzaam kan de zogenaamde surprise question zijn; ‘zou het mij verbazen als deze patiënt binnen een jaar zou overlijden?’ Bespreek na met je opleider en kijk of je hierover de zelfde gedachtes hebt en waarom. | |
+ | Bij 1 van bovenstaande patiënten kan het zijn dat jullie tot de conclusie komen dat het goed is om wensen en verwachtingen van de patiënt beter in kaart te brengen. Lees de KNMG handleiding door als leidraad voor dit gesprek. Neem het gesprek op en bespreek na met je opleider. | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
+ | [http://levenseinde.knmg.nl/inhoudsopgave.html Tijdig praten over het levenseinde] Handreiking om met de patiënt het gesprek aan te gaan over grenzen, wensen en verwachtingen rond het levenseinde. KNMG 2017. | ||
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} | {{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} |
Versie van 9 apr 2019 om 11:55
Inhoud
Relevantie
In deze bouwsteen ligt de nadruk op het herkennen van de verschillende fases in het palliatieve traject. Het herkennen van die fases is belangrijk om te kunnen anticiperen op het beloop en de mogelijk te verwachten problemen. Naast het herkennen van de fases zelf is het ook belangrijk tijdig een gesprek hierover met de patiënt aan te gaan, zodat wensen en verwachtingen van de patiënt besproken kunnen worden.
Er zijn verschillende modellen beschikbaar die inzicht geven over de verschillende fases, zoals het Model van Lynn en Adamson, en de ziektetrajecten van Murray (zie de links onderaan bouwsteen). De handreiking van het KNMG ‘Tijdig spreken over het levenseinde’ bevat tips voor het aangaan van het gesprek over de wensen en verwachtingen van de patient en ook een ‘bespreekchecklist’.
Doel
Inzicht krijgen in het beloop van verschillende ziektes
Herkennen van verschillende fases in palliatief traject
Inzicht over wat nodig is om goed te kunnen anticiperen in de palliatieve fase
Gebruiksaanwijzing
Deze bouwsteen kan gebruikt worden voor zelfstudie of een leergesprek met de opleider.
Onderwijsactiviteiten
Bekijk de figuren van Murray en Lynn en Adamson op pallialine en de daarbij behorende tekst. Neem 5-10 patiënten uit de praktijk die op dit moment in de palliatieve fase zitten. Kan je bedenken waar deze patiënten nu zitten in de curve/ in welke fase ze zitten en waarom? Behulpzaam kan de zogenaamde surprise question zijn; ‘zou het mij verbazen als deze patiënt binnen een jaar zou overlijden?’ Bespreek na met je opleider en kijk of je hierover de zelfde gedachtes hebt en waarom.
Bij 1 van bovenstaande patiënten kan het zijn dat jullie tot de conclusie komen dat het goed is om wensen en verwachtingen van de patiënt beter in kaart te brengen. Lees de KNMG handleiding door als leidraad voor dit gesprek. Neem het gesprek op en bespreek na met je opleider.
Bronnen
Tijdig praten over het levenseinde Handreiking om met de patiënt het gesprek aan te gaan over grenzen, wensen en verwachtingen rond het levenseinde. KNMG 2017.
De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn palliatieve zorg
- Bouwsteen
- Auteur - Rinel van Beest
- 1e Huisartsstage
- Klinische stage
- CZ stage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 8.1 - Palliatieve en stervensfase-gesprek
- KBA 8.2 - Overgang-fasen
- KBA 8.3 - Medische diagnostiek en handelen
- KBA 8.4 - Anticiperend beleid
- KBA 8.5 - Samenwerking en regie
- KBA 8.6 - Naasten
- KBA 8.7 - Rouwbegeleiding
- KBA 8.8 - Palliatieve sedatie
- KBA 8.9 - Euthanasie
- KBA 8.10 - Continuïteit en zelfzorg
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie