Behandelplan SFMPC: verschil tussen versies
k |
k |
||
Regel 27: | Regel 27: | ||
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | ||
{{Toepassing - Zelfstudie}} | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
− | + | <big>Het Opstellen van een behandelplan volgens de SFMPC methode</big> | |
=== Relevantie === | === Relevantie === |
Versie van 20 dec 2018 om 17:14
Leerlijn complexe ouderenzorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Het Opstellen van een behandelplan volgens de SFMPC methode
Relevantie
De arts stelt een behandelplan op naar aanleiding van de probleemoriëntatie volgens het SFMPC model. Het behandelplan heeft als doel om het welzijn, de zelfredzaamheid en het functioneren van de patiënt te behouden of te verbeteren. Hierbij is het belangrijk om met de patiënt overeenstemming te bereiken over welke doelen er nagestreefd gaan worden en hoe dit zal gebeuren.
Complexe ouderenzorg vergt een multidisciplinaire benadering. Bij de uitvoering van het behandelplan zullen vaak meerdere disciplines betrokken zijn. De huisarts is de regisseur en de POH ouderen, casemanager of wijkverpleegkundige coördineert de zorg.
Doel
De Aios kan bij patiënten met complexe problematiek een behandelplan opstellen gebaseerd op probleemanalyse volgens het SFMPC model. (zie probleem oriëntatie)
Subdoelen
- De aios stelt met behulp van de eerder geïnventariseerde problemen mogelijke behandeldoelen op.
- De aios gaat voor het vaststellen en prioriteren van de behandeldoelen uit van de mogelijkheden en wensen van de patiënt.
- De aios past gesprekstechniek aan op de cognitieve en sensorische mogelijkheden van de patiënt.
- De aios realiseert zich dat een behandelplan een dynamisch document en regelmatig geëvalueerd wordt. Het behandelplan verandert met de mogelijkheden en behoeften van de patiënt.
Werkvormen
De theorie achter het behandelplan wordt tijdens een van de themadagen in het chronische zorgblok besproken.
Praktijkopdracht gekoppeld aan leergesprek op stageplek:
Verpleeghuis:
- Maak aan de hand van de eerder opgestelde probleeminventarisatie een opzet voor een behandelplan.
- Ga met de patiënt en eventueel familie in gesprek over diens wensen en mogelijkheden en sluit hier zo goed mogelijk op aan.
- Bespreek met de stagebegeleider of in de leergroep je behandelplan na. Welke onderdelen zijn er veranderd naar aanleiding van je gesprek met de patiënt?
Huisartsenpraktijk:
- Maak aan de hand van de eerder opgestelde probleeminventarisatie een opzet voor een behandelplan.
- Ga met de patiënt en eventueel familie in gesprek over diens wensen en mogelijkheden en sluit hier zo goed mogelijk op aan.
- Bespreek met je opleider het behandelplan dat jij samen met de patiënt opgesteld hebt en voer het behandelplan uit.
- Evalueer na 3 maanden met de patiënt en medebehandelaars en stel zo nodig het behandelplan bij.
Gebruiksaanwijzing
Het maken van een behandelplan is het eenvoudigst als je al een probleeminventarisatie hebt, meer informatie hierover is in KBA 1 te vinden. Het is essentieel dat het de wensen van de patiënt centraal staan bij het opstellen van een behandelplan. Daarbij adviseert de huisarts over onderdelen die de huisarts belangrijk vindt (bijvoorbeeld begeleiding bij medicatie inname als de huisarts twijfelt over de therapietrouw). Meer hierover is te vinden bij de leerlijn APC gedeelde besluitvorming. Hoewel de huisarts het behandelplan opstelt is hij op veel punten niet degene die het uitvoert maar zal hij veel taken kunnen delegeren.
Een methode om gestructureerde een behandelplan op te stellen is de FRADIE methode: Functioneren inventariseren, Risico’s inschatten, Afstemmen met de patiënt, Doelen formuleren, Interventies plannen en uitvoeren, Evalueren. Dit kun je in het volgende schema invullen.
op de site van zorg voor beter is nog aanvullende informatie te vinden over het opstellen en bespreken van een individueel zorgplan.
De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn complexe ouderenzorg
- Bouwsteen
- Auteur - Els Licht
- Auteur - Niek van Asperen
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 4.2 - Behandelplan
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie