Multidisciplinaire ouderenzorg

Uit Wiki HOVUmc
Versie door Niek van Asperen (overleg | bijdragen) op 22 jan 2021 om 16:08 (accordion geriatrische fysio ingevuld en psycholoog aangemaakt)
Ga naar: navigatie, zoeken


Leerlijn complexe ouderenzorg
Auteur

Els Licht
Niek van Asperen

Stage

CZ stage
2e Huisartsstage

KBA

5. Afstemming

Competenties

Samenwerken
Organiseren
Maatschappelijk handelen

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Zelfstudie

Relevantie

Voor een goede kwaliteit van leven voor ouderen zijn aspecten van ziekte en zorg belangrijk, maar nemen welzijn, wonen en sociale contacten een minstens zo grote plaats in. Om samenhangende zorg te bieden en wordt er vrijwel overal een model gekozen waarin de ouderen en diens familie/ mantelzorgers centraal staan. Daarnaast zijn vele andere hulpverleners betrokken, niet alleen zorgprofessionals. Tenslotte is de zorg niet het unieke domein van alleen de professionals maar meer dan ooit is er samenwerking nodig met de informele zorg en welzijn/vrijwilligers.

Kwetsbare mensen zijn in hun thuissituatie vaak sterk afhankelijk van hun mantelzorgers, die hierbij overbelasting kunnen ervaren. Ook kan de huisarts als hoofdbehandelaar in de thuissituatie behoefte hebben aan collegiale ondersteuning en/of medebehandeling van de specialist ouderenzorg.

Doel

De aios stemt taken bij de zorg voor ouderen af met andere bij de patiënt betrokken hulpverleners.

Subdoelen

- Overlegt en werkt samen met praktijkondersteuner, fysiotherapeut, apotheker, ergotherapeut en specialist ouderen geneeskunde, case- manager

- En kent hun competenties

- Bespreekt met de individuele hulpverleners welke zorg er nodig is en hoe die ingevuld gaat worden.

- Neemt bij complexe casus deel aan een gestructureerd periodiek overleg (MDO/GPO).

Werkvormen:

Leergroep:

  • MDO rollenspel kan tijdens de themadagen aan bod komen.

Verpleeghuis:

Praktijkopdracht gekoppeld aan leergesprek, zelfstudie, meekijkconsult

a. Neem tijdens de chronische zorgstage een aantal keer deel aan een MDO. Let vooral op de volgende zaken: Welke specialismen zijn er aanwezig? Wie neemt waar verantwoordelijkheid voor? Welke specialismen mis jij? Wie zit voor? Hoe worden afspraken vastgelegd en geëvalueerd?

Bespreek de gang van zaken bij een MDO na in je leergroep. Wat zijn de verschillen met in de huisartsenpraktijk?

Huisartsenpraktijk:

Praktijkopdracht gekoppeld aan leergesprek, zelfstudie

a. Bespreek tijdens een leergesprek hoe de zorg rondom kwetsbare patiënten geregeld is. Is er in de praktijk een POH-ouderenzorg aanwezig? Doet de praktijk mee aan de keten ouderenzorg?

b. Welke hulpverleners zijn er betrokken? Wat zijn momenten dat de opleider overweegt hulp in te schakelen? Is dit protocollair vastgelegd in de praktijk? Is er in het dossier terug te vinden wie er allemaal betrokken zijn en wat hun takenpakket is? Is er een periodiek overleg, met wie en wie initieert dat? Is er een sociale kaart?

c. Stap op de fiets en doe een rondje door de wijk: ga met de verschillende hulpverleners in gesprek over wat zij te bieden hebben en wat zij van de huisarts verwachten. filmpje over buurtteams in Amsterdam oost, Dynamo.

d. Download het schema over ondersteuning in jouw wijk, en vul hem voor de praktijk in – misschien heten sommige hulpverleners in jouw wijk anders?

e. Organiseer een gestructureerd periodiek overleg (GPO) of MDO. Handvatten zijn te vinden via de Laego waarop ook digitale overlegstructuren.

Gebruiksaanwijzing:      

a. In de zorg rond complexe ouderen kunnen veel hulpverleners betrokken zijn en is samenwerking erg belangrijk. Filmpje Multidisciplinair overleg thuiszorg. De Standpunten van de NHG hierover zijn te vinden in Visie huisartsenzorg voor ouderen, samenwerking (pagina 25) en in Zorg voor beter, samenwerken in de wijk.

b informatie over Ketenzorg

c. Handvatten voor een GPO/MDO vind je bij de Laego. Evalueer met je opleider welke stappen goed gingen en wat tegenviel.

d. Virtueel MDO, welk systeem wordt in jullie regio gebruikt?


De rol van de POH-ouderen kan door de verschillende opleidingen en bijscholingen verschillen. Er zijn wel minimumeisen waaraan de POH moet voldoen, het competentieprofiel. Hierbij komt dat er ook een verschil is tussen een POH-ouderen en een Praktijkverpleegkundige ouderen. Het is dus goed om bij je eigen praktijk na te gaan welke kunde, kennis en taken de POH heeft! 

Samen werking huisarts en wijkverpleegkundigen

Zorgatlas, thuiszorg

Verschillende functies binnen de thuiszorg.

Helpende niveau 2 en Helpende plus (2-jarige Mbo-opleiding Helpende Zorg en Welzijn niveau 2) 

Een helpende doet huishoudelijk werk en voert verzorgende taken uit, in een assisterende functie. Sommige instellingen bieden helpende de mogelijkheid om een scholing Helpende Plus te volgen. Dit is geen wettelijke, erkende opleiding waar je een diploma voor krijgt, maar het is wel mogelijk om een certificaat te ontvangen. Als helpende plus leer je extra taken, zoals medicijnverstrekking- en toediening, wondverzorging en de zorg voor mensen met een stoma of katheter. Dit maakt het verschil tussen een helpende niveau 2 en helpende plus. 

Verzorgende IG (VIG) Opleiding voor Verzorgende Individuele Gezondheid is een driejarige mbo-opleiding op niveau 3. 

Werkt zelfstandig, maar wel betrokken in een zorgteam. In dit team wordt een zorgplan opgesteld en uitgevoerd met betrekking tot de cliënt en welke zorg verleend wordt. Dit kan bijvoorbeeld gaan om medicatie, persoonlijke verzorging en dagbesteding van de cliënt. Een verzorgende IG voert ook een aantal verpleegtechnische handelingen uit, zoals het geven van een injectie of het verzorgen van katheters. Ook het toedienen van medicatie of het verzorgen van wonden behoren tot de werkzaamheden.  

Verzorgende EVV (eerstverantwoordelijke verzorgende) 

Coördineert de zorgverlening aan een aantal cliënten: zorgt ervoor dat alle zorg die de cliënt krijgt op elkaar is afgestemd. EVV houdt de continuïteit van de zorg in de gaten. EVV kan de problemen in de dagelijkse zorgverlening zelfstandig oplossen. EVV bepaalt of er een leidinggevende ingeschakeld moet worden, werkt samen met veel verschillende zorgverleners zoals een arts, fysiotherapeut, diëtist of logopedist. Ook informeert hij/zij familie en mantelzorgers over de cliënt. 

Verpleegkundige (mbo-niveau 4, vierjarig, opgenomen in het BIG-register) 

Een verpleegkundige heeft een bredere rol binnen de gezondheidzorg. Een verpleegkundige mag naast het geven van de basiszorg ook zelfstandig alle verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Denk hierbij aan prikken, wonden verzorgen, katheter verwisselen, zuurstof aanreiken en bloedsuiker bepalen. Ook het coördineren en organiseren van zorg is een belangrijk onderdeel van hun functie. Concreet bestaan de werkzaamheden van een algemeen verpleegkunde uit: 

  • Ondersteunen bij de algemene dagelijkse levensverrichtingen van een patiënt; 
  • Het bieden van sociale begeleiding; 
  • Rapporteren van eventuele veranderingen omtrent de patiënt; 
  • Indien nodig overleggen met bijvoorbeeld artsen omtrent de gezondheid van de patiënt; 
  • Uitvoeren van verpleegkundige handelingen bij de patiënt; 
  • Assisteren bij de dagelijkse werkzaamheden van een arts; 
  • Opstellen van een zorgplan en ervoor zorgen dat dit plan nageleefd wordt; 
  • Ondersteunen van een patiënt tijdens zijn of haar medische behandeling; 
  • Geven van informatie/uitleg aan familie/de naaste omgeving van een patiënt. 

Een mbo-verpleegkundige is een verpleegkundige in de wijk i.t.t. 

Wijkverpleegkundige hbo-niveau 5 Een Wijkverpleegkundige werkt meestal bij thuiszorgorganisaties en geeft ondersteuning aan patiënten in de thuissituaties. Naast het indiceren ziet de wijkverpleegkundige toe op een juiste uitvoering. De wijkverpleegkundige organiseert de benodigde zorg en monitort in hoeverre de beoogde zorgresultaten zijn behaald. De wijkverpleegkundige handelt vanuit zijn eigen deskundigheid en werkt op basis van gelijkwaardigheid samen met de cliënt en zijn naasten, met het eigen team, en andere disciplines zoals de huisarts, en met andere betrokkenen.  

Transmurale zorgbrug: De transmurale zorgbrug combineert proactieve ziekenhuiszorg voor de oudere patiënt met een transmurale zorg door een wijkverpleegkundige. De wijkverpleegkundige bezoekt de patiënt in het ziekenhuis en begeleidt de patiënt vervolgens verder in de thuissituatie, samen met de huisarts en mantelzorg.  De proactieve ziekenhuiszorg van de Transmurale Zorgbrug voor de oudere patiënt wordt geleverd volgens het DEFENCE-zorgmodel, dat de elementen screening, geriatrisch assessment en een op maat gemaakte interventie bevat.  

Effectieve ouderen zorg, Transmurale zorg

Verwacht resultaat van transmurale zorg/DEFENCE-zorgmodel

Filmpje Geriatrische Fysio en ergotherapie.

Geriatrische fysiotherapie heeft zich gespecialiseerd in de zorg voor kwetsbare ouderen en patiënten met een hoge (biologische) leeftijd, die te maken hebben met complexe gezondheidsproblemen. Het gaat daarbij niet alleen om ouderen, maar ook om patiënten, die bijvoorbeeld als gevolg van een beroerte, dementie, ziekte van Parkinson of een gebroken heup, verschijnselen vertonen van ouderdom. De geriatrie-fysiotherapeut werkt vanuit zijn specifieke kennis over deze doelgroep en de daarbij voorkomende ziektebeelden. En combinaties van ziektebeelden. De therapie bestaat vaak uit oefenen en trainen van de (dagelijkse) handelingen die problemen geven. Bij pijnklachten, wordt de pijn natuurlijk ook aangepakt, dus alle soorten van fysiotherapie worden gegeven. (Oefentherapie, massage, electro-stimulatie, triggerpoint therapie, dry needling etc.) Er worden veel soorten oefeningen en trainingen aangepast om het uit eindelijke doel te bereikte blijven. Of wel zo LANG mogelijk in eigen omgeving kunnen wonen en leven. 

Tot het werk van de geriatriefysiotherapeut behoort ook het adviseren en begeleiden van gezinsleden en eventuele mantelzorgers, over onder andere het ziektebeeld, de prognose, de behandeling, transfers, dagelijkse handelingen en hulpmiddelen Geriatriefysiotherapeuten zijn o.a. werkzaam in particuliere praktijken, verpleeg- en verzorgingshuizen, revalidatiecentra en ziekenhuizen. Ze hebben na de basisopleiding fysiotherapie een post hbo- of masteropleiding geriatriefysiotherapie gevolgd. De kwaliteit van de geriatriefysiotherapeut wordt gewaarborgd door het Centraal Kwaliteit Register (CKR). Vanaf 2015 is het Professional Master niveau de entree-eis voor registratie in het CKR-deelregister geriatriefysiotherapie. Geregistreerde geriatriefysiotherapeuten houden hun kennis en vaardigheden actueel door het volgen van congressen, scholing en gestructureerd intercollegiaal overleg. Herregistratie vindt plaats als voldoende accreditatiepunten zijn gehaald in de vijfjarige registratieperiode en indien voldaan wordt aan de werk eis. 

Vergoeding: de eerste behandelingen worden niet vergoed uit de basisverzekering. Evt. Kan dit wel uit een aanvullende verzekering en bij bepaalde chronische aandoeningen

Ergotherapie: de ergotherapeut adviseert en traint zodanig dat de cliënt zijn dagelijks activiteiten weer zoveel mogelijk zelf uit kan voeren. De behandeling kan bestaan uit: 

Oefenen, het leren op een andere manier een activiteit uit te voeren.

Het inzetten van een hulpmiddel 

Het aanpassen van een activiteit of de omgeving 

Geven van voorlichting aan mantelzorgers en naaste familie en vrienden 

Vergoeding: iedereen heeft recht op 10 uur ergotherapie per kalenderjaar. Verwijzing is niet nodig. 



De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie